Wijninkoper en sommelier John Van De Walle werd net opgebeld door een van zijn leveranciers. Op een groot concours gingen vijf wijnen van ALDI met een hoofdprijs lopen. ‘En we hadden er maar zeven ingestuurd’, klinkt het trots. Maar verbaasd? Dat niet. ‘Goedkope varianten van dure wijnen verkopen we niet. Wel de beste binnen hun prijscategorie.’
‘De kunst van goede wijn is heel complex: het is een subtiel samenspel tussen veel factoren: zuren, fruitigheid, tannines, enzovoort. Vroeger draaide ik ook al eens met mijn ogen wanneer een expert het had over een hint van chocolade of banaan, maar precies die onderliggende aroma’s bepalen of we een wijn lekker vinden of niet. Dat heeft me altijd geïnteresseerd en daarom ben ik ook blij dat ik me samen met de andere wijninkopers bij ALDI kon omscholen tot sommelier. Niet via een eenmalige workshop, maar wel tijdens een volwaardige opleiding van drie jaar.’
‘Een wijn van 3 euro is nooit zo complex als een van 10 euro. Vergelijk het met een sterrenrestaurant: bij een sterrenrestaurant krijg je verfijndere gerechten dan in een brasserie. Maar dat wil niet zeggen dat een brasserie geen lekker eten serveert.’
‘Mijn uitdaging als inkoper? Binnen verschillende prijscategorieën steeds de beste wijn vinden. Een fles die ze verkopen in een sterrenrestaurant zal je bij ons niet in de rekken zien staan, maar de kwaliteit moet niet onderdoen voor bekende wijnhuizen. Neem dat maar letterlijk: het is vaak dezelfde wijn, maar met een ander etiket.’
‘Door al jaren samen te werken met dezelfde leveranciers kunnen we die kwaliteit verzekeren. We weten ondertussen wie sterk is in welke wijnen. Zij kunnen op hun beurt terugvallen op een netwerk van ervaren wijnboeren. Elk jaar zijn er talloze factoren die de druivenoogst bedreigen, maar dankzij onze sterke partnerships vinden we zelfs in de moeilijke jaren altijd goede wijn voor een scherpe prijs.’
‘Alle wijnen die we overwegen aan te kopen, worden bovendien blind getest. De wijnen die het beste scoren, kopen we aan. Dat is niet noodzakelijk de goedkoopste binnen de categorie. Soms is het meteen duidelijk, andere keren wordt er stevig gediscussieerd over de top drie. Zo maken we het onszelf niet gemakkelijk, maar op lange termijn loont het. Wanneer ik zie dat een wijn niet alleen goed verkoopt maar het ook steeds beter doet, ben ik enorm trots. Dan weet je dat mensen terugkomen voor een bepaalde fles.’
Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.
Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.
Herinnering geactiveerd!
Herinneringsbevestiging
Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.
Bevestiging emailadres
Bevestiging telefoonnummer
Bevestiging emailadres en telefoonnummer