Duurzame koffie
  1. Startpagina
  2. Duurzame koffie

Duurzame koffie

Duurzame koffie

Thuis bij het ontbijt, op het werk of ’s avonds op restaurant … Een koffie smaakt op elk moment van de dag! Wist je dat er op de koffieplantages in Afrika, Azië en Latijns-Amerika zo’n 25 miljoen koffieboeren werken? Wereldwijd zijn er zelfs 100 miljoen mensen betrokken bij de verwerking en handel van koffie.

Koffie is met andere woorden een van de belangrijkste handelswaren ter wereld. Daarom zetten we ons bij ALDI steeds meer in om de werk- en leefomstandigheden van de boeren te verbeteren en de natuur rondom hen te beschermen.

Onze doelstellingen

57 %

Tegen eind 2020 willen we dat 50% van onze ruwe koffie gecertificeerd is

met een duurzaamheidslabel (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of het Europees biologisch keurmerk).

Ruwe koffie die (nog) niet gecertificeerd is, willen we waar mogelijk laten verifiëren

door de Common Code for the Coffee Community (4C). Die biedt een sociale en ecologische minimumstandaard voor de productie van koffie.

Interessante bijlagen

Ons vast assortiment

Hoe maken we onze koffie duurzamer?

Project duurzame koffieproductie in Marsella (Colombia)
Colombia is een van de grootste koffie-exporteurs ter wereld. Samen met de Hanns R. Neumann Foundation startte ALDI in 2017 een project op om 800 kleine boeren te ondersteunen. Gedurende 2 jaar kregen ze opleidingen en workshops over duurzame teelt, betere verwerkingsprocessen en efficiënt bedrijfsmanagement. Zo verbeteren we niet alleen de kwaliteit van onze koffie, maar verhogen we ook de opbrengst en de levenskwaliteit van de boeren.

Lidmaatschap Global Coffee Platform (GCP)
We vinden het belangrijk om onze verantwoordelijkheid op te nemen bij de productie van onze producten. Samen met deze het Global Coffee Platform zetten we ons in voor de sociale en ecologische aspecten bij de teelt en verwerking van onze koffie.

Milieuvriendelijke koffiebranderijen
Geteelde koffiebonen worden vanuit het Zuiden verscheept naar onze branderijen in Duitsland. Daar gaan we op een zo duurzaam mogelijke manier aan de slag om er heerlijke koffie van te maken. We focussen daarbij op energie-efficiëntie en de verwerking van ons afval door:

  • afval te sorteren
  • zo weinig mogelijk reinigingsmiddelen te gebruiken
  • koffieschillen te recycleren
  • milde decafeïneerprocessen te gebruiken
  • zonne-energie te gebruiken
  • te testen hoe we vrijgekomen warmte bij de koffiebranding kunnen omzetten in nieuwe energie

Meer informatie over ons internationale inkoopbeleid voor duurzame koffie: 

Onze partners

Rainforest AllianceTM
Het Rainforest Alliance CertifiedTM-keurmerk staat voor producten die op een milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde manier geproduceerd zijn. Het keurmerk met de groene kikker wordt aangebracht op o.a. thee, koffie, cacao en bananen. De grondstoffen zijn afkomstig uit boerderijen die aan de strenge, onafhankelijke normen van het Sustainable Agriculture Network (netwerk voor duurzame landbouw) voldoen. Dit keurmerk werd in het leven geroepen voor het behoud van in het wild levende dieren en planten, de bescherming van de bodem en gewassen en voor het welzijn van arbeiders, hun families en de lokale gemeenschappen – voor betere levensomstandigheden.

Fairtrade
Producten met het Fairtrade-logo zijn afkomstig uit de faire handel en vervullen strenge sociale, economische en ecologische aspecten. Het doel is om boeren en arbeiders in de ontwikkelingslanden Afrika, Azië en Latijns-Amerika te ondersteunen en hun positie op de wereldmarkt duurzaam te verbeteren. De boeren krijgen een vastgelegde minimumprijs voor hun grondstoffen. Met de extra Fairtrade-premie kunnen gemeenschappelijke projecten, zoals bv. de bouw van scholen, waterputten of ziekenboegen gerealiseerd worden.

UTZ
UTZ is een programma voor de duurzame productie van thee, kruiden, koffie, cacao en hazelnoten en draagt bij tot betere toekomstperspectieven voor boeren, arbeiders, hun families en de aarde. Boeren krijgen opleidingen over efficiënte en milieuvriendelijke productiemethodes, goed farm management en veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Daardoor kunnen ze hun productiviteit, productkwaliteit en efficiëntie met respect voor mens en milieu vergroten en de levensstandaard van de landbouwgemeenschappen verbeteren.

 EU-biolabel logo

EU Biolabel

Het EU Biolabel wordt uitsluitend aangebracht op levensmiddelen die volgens de strenge richtlijnen van de Europese Unie voor minstens 95 procent uit de gecontroleerde biologische landbouw stammen. Bioproducten bevatten geen sporen van gentechnologie, kunstmatige aroma’s of kleurstoffen en mogen niet met synthetische plantenbeschermingsmiddelen behandeld worden. De gecertificeerde biologische landbouwbedrijven worden jaarlijks door onafhankelijke experten gecontroleerd.

Global Coffee Platform
Het Global Coffee Platform streeft naar een duurzame koffiesector. Ze willen de welvaart van koffieboeren verbeteren en tegelijkertijd ook de natuur beschermen. Het GCP werkt samen met bedrijven, organisaties en Country Platforms in koffieproducerende landen om de toekomst van koffie en de koffiesector veilig te stellen.

Zet met ons nog meer stappen richting duurzaamheid

Duurzame cacao

Duurzame cacao

ALDI is pro duurzame cacaoteelt en wil ook de omstandigheden van de cacaoboeren verbeteren. Zo doen we dit.

Meer
Duurzame thee

Duurzame thee

ALDI zet zich in voor duurzame theeplantages. Bekijk hier hoe we dat doen.

Meer
Fairtrade-producten

Fairtrade

Als Fairtrade-winkelier steunt ALDI eerlijke handel en helpen we het leven van producenten te verbeteren.

Meer
Duurzame palmolie

Duurzame palmolie

Hoe zorgen we voor duurzame palmolie? Bekijk hier onze doelstellingen.

Meer
Vandaag voor morgen

Bij de productie, de verwerking en het transport van onze producten hebben we steeds aandacht voor onze impact op de natuur, de mens en de maatschappij. We nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid op en zijn dagelijks bezig met thema’s als milieuvriendelijkheid, faire arbeidsvoorwaarden, gezonde voeding en duurzame verpakkingen.

Want vandaag gaan we voor een betere toekomst. Vandaag gaan we voor morgen.

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor

Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is? *

Datumselectie *

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Gelieve het veld in te vullen

Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.
div>

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.