Duurzame verpakkingen
  1. Startpagina
  2. Duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen

ALDI zet zich in voor onze planeet. We proberen onze producten voortdurend milieuvriendelijker te maken en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen en te verduurzamen. Zonder uiteraard in te boeten op kwaliteit!

Verpakkingen zijn vaak nodig om de versheid van producten te garanderen en ze voldoende te beschermen. Hierdoor zijn verpakkingen in bepaalde gevallen net goed voor het milieu.
Verpakkingen voor levensmiddelen veroorzaken een CO2-uitstoot van gemiddeld 5% van de totale uitstoot van het volledige product. Het beschadigen of verspillen van een product heeft dus steeds zwaardere gevolgen voor het milieu, dan de aanwezigheid van een verpakking.

De collega’s van de afdeling Corporate Responsibility werken nauw samen met de afdeling Category Management om onze verpakkingen te verminderen én te verbeteren. Er wordt gewerkt volgens het principe van ‘ecodesign’. De bedoeling hiervan is om een verpakking zo te ontwerpen dat enerzijds het product zo goed mogelijk beschermd wordt, anderzijds ook de milieu-impact van product en verpakking minimaal blijft.
Om dit te bereiken hebben we een verpakkingsbeleid met concrete doelstellingen geformuleerd, waarbij we handelen volgende het principe van: vermijden, hergebruiken, recycleren.

Onze doelstellingen

Pijler 1: vermijden

  • Uiterlijk tegen eind 2025 verminderen we het totale gewicht van onze ALDI eigenmerk productverpakkingen met 15 % (ten opzichte van 2020).

    > stand van zaken: ten opzichte van 2015 hebben we in 2020 een vermindering van 8,15% gerealiseerd
  • Tegen 2025 verminderen we het gebruik van virgin plastic in onze ALDI eigenmerk productverpakkingen met 20% (ten opzichte van 2020).
  • Tegen 2023 zal 100% van ons biologisch groenten en fruit aanbod onverpakt zijn of verpakt zijn in een milieuvriendelijke verpakking. Het gebruik van plastic wordt gereduceerd tot een minimum – rekening houdend met productkwaliteit en voedselverlies.
  • Tegen 2025 zal ten minste 40% van ons groenten en fruit aanbod onverpakt zijn. Voor producten die een verpakking vereisen, zullen enkel duurzame en milieuvriendelijke verpakkingen gebruikt worden.

    > stand van zaken: 23% van ons groenten en fruit aanbod is onverpakt. Met het aanbieden van losse groenten en fruit besparen we jaarlijks 54ton plastic en 113 ton papier/karton.
  • Tegen 2021 zullen 100% van de plastic inleggers die gebruikt worden bij groenten en fruit verwijderd worden. Enkel duurzame en milieuvriendelijke materialen zullen gebruikt worden.

Pijler 2: hergebruiken

  • Ons assortiment herbruikbare alternatieven voor plastic draagtassen blijven we vernieuwen en uitbreiden.

    > stand van zaken: door de omschakeling van wegwerpdraagtassen naar hernieuwbare tassen besparen we 268 ton plastic per jaar
  • We zetten wegwerpproducten (artikelen voor eenmalig gebruik uit plastic of andere materialen) om naar milieuvriendelijkere materialen of herbruikbare varianten. Waar (nog) geen vervanging mogelijk is, onderzoeken we toekomstige mogelijkheden.

    > stand van zaken: plastic producten voor eenmalig gebruik zoals borden, bestek, bekers, rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes worden niet meer verkocht. Zo werd bijvoorbeeld het plastic staafje van onze wattenstaafjes vervangen door een kartonnen staafje.

Pijler 3: recyclen

  • Tegen 2025 zijn 100% van de ALDI eigenmerk productverpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar. Voor verpakkingen uit samengestelde materialen waar momenteel geen recyclagemogelijkheden voor bestaan, gaan we in dialoog met leveranciers en producenten om tot duurzame oplossingen te komen.

    > stand van zaken: 98,4%
  • Uiterlijk 2020 zijn 100 % van onze eigenmerk productverpakkingen (m.u.v. non-food actieartikelen) op basis van karton duurzaam gecertificeerd volgens FSC- of PEFC-normen of bestaat de verpakking voor ten minste 70 procent uit gerecycleerd materiaal

    > stand van zaken: 97,8% voor ons vast assortiment, en 94,4% voor onze food actieartikelen
  • Uiterlijk eind 2020 dragen 100 % van onze groenten en fruit verpakkingen op basis van papier/karton het FSC of PEFC logo op de verpakking.
  • Tegen eind 2025 gebruiken we 30% gerecycleerde plastic voor onze ALDI eigenmerk plastic productverpakkingen..
  • Tegen eind 2021 bestaat 25% van onze PET-drankverpakkingen uit gerecycleerde PET (rPET). Tegen eind 2024 bedraagt dit 50%.

    > stand van zaken : 13%

Interessante bijlagen

Ons verpakkings- en materialenbeleid

Om mee te helpen aan het verminderen van de plastic afvalberg, baseren we ons verpakkings- en materialenbeleid op drie pijlers:

  • Vermijden: we willen de hoeveelheid aan verpakkingsmaterialen tot een minimum beperken. Samen met onze leveranciers en verpakkingsexperten maken we onze verpakkingen zo eenvoudig mogelijk en zorgen we dat ze uit zo weinig mogelijk verschillenden materiaalsoorten gemaakt zijn.
  • Hergebruiken: door materialen te hergebruiken, verminderen we afval en reduceren we de uitstoot van CO2. Daarom transporteren we onze groenten en ons fruit bijvoorbeeld in herbruikbare kisten. Daarnaast stimuleren we hergebruik bij onze klanten door onder andere wegwerpartikelen (zoals plastic tassen, bestek, borden en rietjes) te vervangen door milieuvriendelijke varianten.
  • Recyclen: we gebruiken steeds meer verpakkingen uit materialen zoals gerecycleerd karton en gerecycleerde petflessen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze verpakkingen zo goed mogelijk sorteer- en recycleerbaar zijn. Hoe meer we recycleren, hoe minder snel we niet-hernieuwbare grondstoffen uitputten en hoe minder impact we op het milieu hebben

Wie zijn onze partners?

FSC

Forest Stewardship Council® (FSC®)

Deze organisatie zet zich in voor verantwoord bosbeheer. Hout en houtproducten (dus ook papier- en kartonproducten) met het FSC®-keurmerk voldoen aan verschillende duurzaamheidscriteria. Zo is het hout niet afkomstig uit kwetsbare bossen of beschermde gebieden, worden de rechten van inheemse volkeren gewaarborgd en moet het ecologische evenwicht van het bosgebied voor de lange termijn behouden blijven.

PEFC

Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes™ (PEFC)

Deze organisatie promoot duurzaam bosbeheer met een certificeringsprogramma dat wereldwijd uniform is. Hout- en papierproducten die het PEFC™-logo dragen, zijn afkomstig uit ecologisch, economisch en sociaal duurzaam bosbeheer. In dit soort bosbouw staat onder andere een verbod op kaalslag en het gebruik van pesticiden. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met bedreigde dier- en plantensoorten, beschermde natuurgebieden, enzovoort.

Zet met ons nog meer stappen richting duurzaamheid

Samen tegen zwerfvuil

Zwerfvuil

Minder zwerfvuil dankzij ALDI? Met deze acties pakken wij de zwerfvuilproblematiek aan!

Meer

Draagtassen

Bij ALDI vinden we het milieu belangrijk en willen we graag een handje helpen. Daarom proberen we waar mogelijk wegwerpplastic zo veel mogelijk uit onze winkels te bannen.

Meer
Het klimaatplan van ALDI

ALDI’s klimaatplan

Via deze concrete maatregelen zet ALDI zich in voor het klimaat.

Meer
Duurzaam hout, papier en karton

Duurzaam hout, papier en karton

ALDI zet in op duurzame houten producten en producten en verpakkingen uit karton en papier. Ontdek hier onze concrete doelstellingen.

Meer
Vandaag voor morgen

Bij de productie, de verwerking en het transport van onze producten hebben we steeds aandacht voor onze impact op de natuur, de mens en de maatschappij. We nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid op en zijn dagelijks bezig met thema’s als milieuvriendelijkheid, faire arbeidsvoorwaarden, gezonde voeding en duurzame verpakkingen.

Want vandaag gaan we voor een betere toekomst. Vandaag gaan we voor morgen.

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor

Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is? *

Datumselectie *

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Gelieve het veld in te vullen

Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.
div>

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.