1. Startpagina
  2. Inspiratie
  3. Textiel
  4. Interview Manager Buying Textiel

Interview Sofie Gowy, Manager Buying bij ALDI

‘Na 30 jaar in de textielwereld weet ik wel hoe ik de beste eruit haal. Leveranciers die lucht verkopen, vallen snel door de mand’

In het kantoor van Sofie Gowy, de textielinkoper van ALDI, kan je zo het aanbod van volgende week aflezen. De muren en kasten hangen vol stalen, kleuren en foto’s van pyjama’s, bijpassende dekbedden en andere slaapkameraccessoires. ‘Dat is hier altijd zo’, lacht ze. ‘Ik verkoop geen spullen, maar een verhaal. Iedere week puzzel ik samen met mijn collega’s een sfeerbeeld in elkaar. Het is niet omdat we ALDI zijn, dat we geen mooie folder kunnen maken.’

textiel

‘Ik krijg een planning met welke artikelen wanneer in de winkel moeten liggen. Op basis daarvan begin ik mogelijke leveranciers te contacteren. Daarbij ben ik heel kieskeurig. Weinig mensen weten dit, maar bij ALDI hanteren we zware vereisten qua textiel. Ik hoor regelmatig van leveranciers dat we strenger zijn dan andere retailbedrijven in België.’

‘Onze leveranciers en hun productieplaatsen zijn bijvoorbeeld al jaren BSCI-gecertificeerd, wat betekent dat ze zich inzetten voor degelijke arbeidsomstandigheden. ALDI hanteert ook al jaren de Detox My Fashion-doelstellingen van Greenpeace, waardoor we enkel samenwerken met bedrijven die hun afvalwater filteren of recycleren. En bijna al ons textiel heeft het Oeko-tex-label: de garantie dat het kledingstuk vrij is van schadelijke stoffen.’

Blanco blad

wijnflessen

‘De leveranciers die voldoen aan onze eisen, krijgen een prijsofferte en mogen stalen opsturen. Na 30 jaar in de textielwereld weet ik wel hoe ik de beste eruit haal. In plaats van zelf een lijst op te stellen met vereiste specificaties zoals scheursterkte en krimppercentage, geef ik ze bij de prijsofferte een blanco blad. Het is gemakkelijk om je handtekening ergens onder te zetten en te zeggen dat je aan alle voorwaarden voldoet. Zelf een lijst invullen over de details van textielkwaliteit is een pak moeilijker. Mensen die lucht verkopen, vallen op die manier snel door de mand.’

Beloftes waarmaken

blinde wijn test

‘We gaan in zee met diegene die de beste kwaliteit kan leveren voor de beste prijs. De specificaties die de leverancier heeft ingevuld komen in het contract. Hij moet zijn beloftes waarmaken en weet dat ik daarop ga testen. Van alles wat in de winkel komt, koopt mijn assistente een aantal stuks. Die sturen we op naar een gespecialiseerd textiellabo waar ze worden getest op belangrijke criteria zoals kleurechtheid. We kunnen het niet maken dat een felrood dekbed roze wordt na een keer wassen. Bij een broek speelt het krimppercentage dan weer de doorslaggevende rol. Een jeans die enkele centimeters korter uit de was komt? Daar kan geen enkele klant om lachen. Als uit een testrapport blijkt dat een leverancier zijn beloftes niet kan waarmaken, dan mag hij het komen uitleggen.’

Herinnering voor

Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is? *

Datumselectie *

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Gelieve het veld in te vullen

Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.
div>

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.