1. Pers
  2. ALDI reikt zijn leveranciers de hand om CO₂-uitstoot te verminderen

ALDI reikt zijn leveranciers de hand om CO₂-uitstoot te verminderen

23/07/2020

Erpe-Mere, 23 juli 2020 – ALDI Nord publiceert zijn derde duurzaamheidsrapport waarin de vorderingen van de retailgroep inzake duurzaamheid, klimaat en milieu bekendgemaakt worden. Daarbij aansluitend is de groep toegetreden tot het Science Based Targets Initiative (SBTI), dat op een wetenschappelijke manier concrete klimaatdoelstellingen definieert. De leveranciers van ALDI worden via dit programma gevraagd zich mee te engageren. Zo wil de keten in nauwere samenwerking met zijn leveranciers zijn CO₂-uitstoot verder reduceren.

Klimaat en duurzaamheid vormen twee cruciale pijlers in de alledaagse werking van ALDI. Als belangrijke speler in de retailsector is de keten zich bewust van zijn maatschappelijke rol en neemt het zijn verantwoordelijkheid op. ALDI levert dan ook talrijke inspanningen om te bouwen aan een betere wereld van morgen. “We hebben de afgelopen jaren voornamelijk ingezet op klimaatvriendelijke winkels met zonnepanelen op de daken, energie-efficiënte verlichting, natuurlijke CO₂-koeling en warmte- en regenwaterrecuperatie”, zegt Michèle Belleflamme, Managing Director Real Estate and Expansion bij ALDI België.

ALDI heeft de ambitie om tegen 2021 de CO₂-uitstoot met 40% te verminderen. “Die klimaatdoelstelling zal behaald worden”, zegt Stefaan De Schepper, Manager Corporate Responsibility bij ALDI België. “Door ons aan te sluiten bij het Science Based Targets Initiative gaan we al een stapje verder en nemen we de gehele internationale toeleveringsketen onder de loep.”

Samen met 145 leveranciers CO₂-uitstoot reduceren

95% van de totale uitstoot in de retailsector wordt gerealiseerd buiten de winkels. Voor het eerst én op grote schaal zal ALDI een beroep doen op zijn leveranciers om de klimaatambities te versterken. “We gaan onze leveranciers die verantwoordelijk zijn voor 75% van onze CO₂-uitstoot aansporen om toe te treden tot het SBTI-programma”, vervolgt De Schepper. “In een eerste fase gaan we samen efficiëntie- en moderniseringsmaatregelen definiëren. Denk hierbij aan het optimaliseren van de logistiek, afvalvermindering, recycleerbaar maken van verpakkingen, enz.”

Maar daar blijft het niet bij. ALDI gaat zijn leveranciers op een constructieve manier ondersteunen en monitoren om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren. Dat gebeurt in samenwerking met ClimatePartner. Voor ALDI België zullen in totaal zo’n 145 leveranciers aangezet worden om het programma te vervoegen.

390 ton minder wegwerpplastic

Naast de toetreding tot het SBTI publiceerde ALDI Nord eveneens het jaarlijks duurzaamheidsrapport. Hierin geeft de keten een update over zijn geleverde inspanningen en de vooruitgang die geboekt werd op vlak van duurzaamheid in het voorbije jaar.

ALDI België legt zijn focus inzake duurzaamheid op het tegengaan van voedselverspilling, het duurzamer maken van verpakkingen en afvalvermindering. “Hierin hebben we grote stappen gezet”, zegt De Schepper. “We hebben onze samenwerking met de Voedselbanken verder geïntensifieerd door voedseloverschotten in te vriezen. Zo kan er meer voedsel gedoneerd worden en gaat er minder verloren.” Daarnaast organiseerde de keten zijn eerste liefdadigheidsactie. Dat resulteerde in een opbrengst van € 50.000 die integraal geschonken werd in de vorm van warme maaltijden.

Op vlak van afvalvermindering is ALDI België onder meer overgeschakeld op metalen drinkrietjes, wattenstaafjes uit duurzaam gecertificeerd karton en herbruikbare draagtassen voor de klant. Die inspanningen leverden in 2019 een besparing van zo’n 390 ton wegwerpplastic.

Via deze webpagina vindt u het duurzaamheidsrapport terug.

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch