1. Pers
  2. Inflatie maakt van Belg ‘shop hopper’

Inflatie maakt van Belg ‘shop hopper’

11/10/2022

Erpe-Mere, 11 oktober 2022 – De inflatie verandert het winkelgedrag van de Belg. 7 op de 10 zeggen sinds het begin van de inflatiegolf actief prijzen te vergelijken tussen supermarkten. Om maximaal te genieten van de laagst mogelijke prijs, combineert de Belg vaker verschillende supermarkten. Hij is dan ook meer te vinden bij de discounters, blijkt uit een onderzoek van iVOX.

De winkelkar van de Belg is sinds de opstoot van de inflatie flink veranderd. Vooral huismerken zitten bij de consument in de lift. Eerder bleek al dat meer dan 7 op de 10 Belgen vaker voor huismerken kiezen om het winkelbudget onder controle te houden.

Belg is ‘shop hopper’

Een nieuwe iVOX-studie in opdracht van ALDI leert dat de Belgische consument ook andere shopgewoontes links laat liggen om te besparen. Zo geven meer dan 3 op de 5 Belgen aan soms vaker langer te wachten om producten aan te kopen in functie van promoties die eraan komen.

Daarnaast vergelijken we massaal prijzen tussen supermarkten. Gevolg daarvan is dat de Belg uitgegroeid is tot een echte ‘shop hopper’. Zo geeft de helft van de respondenten aan steeds vaker verschillende supermarkten te combineren sinds de prijsstijgingen. Dit om te genieten van de laagst mogelijke prijzen op dat moment. 1 op de 4 is zelfs compleet veranderd van vaste supermarkt.

Discount steeds populairder

In de zoektocht naar lage prijzen komt de Belg vaker over de vloer bij discounters ALDI en Lidl, blijkt nog uit de studie. Bijna 3 op de 5 Belgen bevestigen dit. Het zijn voornamelijk jongvolwassenen (<= 34j) die voor discount kiezen (<=34j: 64%; 35-54j: 56%; 55+: 49%). Zelfs consumenten die ervoor helemaal niet bij discounters te vinden waren (ca. 10%), gaan nu voor de bijl.

De voornaamste argumenten die de keuze voor discount motiveren zijn: de goede prijs-kwaliteitsverhouding (64%), besparen op het budget (45%), interessante promoties en aanbiedingen (43%) en winkelen dichtbij huis (42%).

ALDI kan de resultaten van de enquête bevestigen. “Sinds midden februari zien we een verhoogde interesse in ALDI”, zegt Natalie Duthoy, Managing Director Category Management bij ALDI België. “Een slimme keuze gezien de consument ook in tijden van inflatie waar voor zijn geld wil. Onze huismerken bieden de oplossing: fors lager geprijsd dan A-merken, maar zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Zelfs promojagers komen wij tegemoet met wekelijks scherpe promoties op verse producten die dagelijks ingezet worden in de keuken. Wie dus resoluut de kaart van prijs-kwaliteit wenst te trekken, komt bijgevolg bij ALDI terecht.”

 

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch