ALDI Nederland zet gezonde, betaalbare voeding voorop

ALDI Netherlands puts healthy, affordable nutrition at centre

ALDI Nederland focust op gezonde, duurzame en betaalbare voeding en verlaagt de milieu-impact van de landbouw.

Voor meer informatie over de ALDI-centrale in Nederland, gelieve het landprofiel te raadplegen in ons duurzaamheidsrapport 2021.

ALDI Nederland in profiel

RHK's 7
Winkels 486
Totaal aantal ALDI-medewerkers 10.805
Eerste winkels in 1973
Website www.aldi.nl

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2022

Klant & product

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

20% minder verpakking tegen eind 2025

Vermindering van het totale gewicht van plastic verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland met 20% tegen eind 2025 (basisjaar 2020).

In uitvoering, Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

100% recycleerbare plastic verpakkingen tegen eind 2025

100% van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland recycleerbaar tegen eind 2025.

In uitvoering, Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

35% gebruik van gerecycleerd plastic tegen eind 2025

35% gebruik van gerecycleerd plastic voor verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland tegen 2025.

In uitvoering, Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

Tegen eind 2025 is 95% van ons verpakkingsmateriaal recycleerbaar

Tegen eind 2025 is 95% van de (primaire en secundaire) verpakkingen van onze eigenmerkproducten in Nederland recycleerbaar.

In uitvoering, Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

Tegen eind 2025 is 100% van onze papieren/kartonnen verpakkingen FSC®- of PEFCTM-gecertificeerd en/of vervaardigd uit gerecycleerde materialen

Tegen eind 2025 is 100% van onze primaire en secundaire papieren/kartonnen verpakkingen van eigenmerkproducten FSC®- of PEFCTM-gecertificeerd en/of vervaardigd uit gerecycleerde materialen.

In uitvoering, Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

Tegen eind 2025 gebruiken we 50% rPET in plastic flessen en schaaltjes en 25% PCR voor andere plastic verpakkingen

Tegen eind 2025 gebruiken we 50% rPET in plastic flessen en schaaltjes voor onze verpakkingen van eigenmerkproducten en 25% PCR voor andere plastic verpakkingen.

In uitvoering, Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

Tegen eind 2022 is 100% van ons verpakkingsmateriaal voorzien van een recyclagelogo

Tegen eind 2022 is 100% van ons primair verpakkingsmateriaal van eigenmerkproducten voorzien van een recyclagelogo.

Doelstelling gedeeltelijk gerealiseerd. Wij werken eraan om betere gegevens te ontvangen om betrouwbare cijfers te krijgen.

SDG 12

50% van elke productgroep behoort tot de gezondste categorie en max. 10% tot de ongezondste categorie tegen eind 2030 (NAPV)*

Vermindering van zout, suiker en vet in de eigenmerkproducten van ons standaardassortiment.  Voor elke productgroep zijn er 4 categorieën waarin zij kunnen worden ingedeeld (1-4, waarbij 1 de gezondste en 4 de ongezondste is).

 

In uitvoering, De doelstelling maakt deel uit van de Nederlandse brancheverplichtingen (Nationaal Preventieakkoord).

SDG 12

100% etikettering met het Beter Leven-label, On the Way to PlanetProof of een vergelijkbare dierenwelzijnsstandaard voor dierlijke voedingsproducten*

Transitie van producten in Nederland die hulpmiddelen van dierlijke oorsprong of verwerkte dierlijke hulpbronnen bevatten, naar de criteria van het 1-sterniveau van het Beter Leven-duurzaamheidslabel of gelijkwaardig (minimumstandaard).

Dierlijke producten in scope: verse kip, vers varkensvlees, vleeswaren, eieren, verse zuivel (melk, yoghurt, vla), kaas.

% rapporteren wat het # SKU's betreft

In uitvoering,
Kaas: 13% van de Nederlandse kaasartikelen is On the Way to PlanetProof-gecertificeerd.
Eieren: 100% van de verse eieren zijn Beter Leven-gecertificeerd (1, 2 of 3 sterren Beter Leven).
Verse zuivel: 48% van de verse zuivelartikelen is On the Way to PlanetProof-gecertificeerd of Bio-gecertificeerd.
Vleeswaren: 71% van de vleeswaren voldoet aan het keurmerk 1 ster van Beter Leven.
Vers varkensvlees: 92% van alle artikelen voldoet aan het keurmerk 1 ster van Beter Leven.
Verse kip: 28% van alle versekipartikelen is 1 ster Beter Leven-gecertificeerd.

SDG 12

Tegen 2025 moet het verkoopvolume van gezonde producten in ons gewone assortiment (eigen merk & A-merk) gestegen zijn tot 40%

Tegen 2025 moet het verkoopvolume van gezonde producten in ons gewone assortiment (eigen merk & A-merk) gestegen zijn tot 40%. (basisjaar 2022).

Nieuwe doelstelling, We hebben 22% verkoopvolume van gezonde producten in ons gewone assortiment bereikt tegen eind 2022.

SDG 02

In 2025 is minstens 25% van ons aanbod in ons magazine gezond (=voldoet aan de Nederlandse 'Weel van vijf' richtlijnen)

Tegen 2025 is minstens 25% van het aanbod in ons magazine gezond (=voldoet aan de Nederlandse 'Rad van Vijf'-richtlijnen).

Nieuw doelstelling. In reguliere weken is het gemiddelde percentage van producten die voldoen aan de 'wiel van vijf'-vereisten 22%.

SDG 02

* Geconcretiseerd streefcijfer.

Toeleveringsketen & hulpbronnen

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

Wij bieden onze klanten een assortiment bloemen en planten die marktconform zijn op het vlak van maatschappelijke en ecologische duurzaamheid

In 2025 zijn alle bij ALDI Nederland verkochte planten en bloemen gecertificeerd volgens de korf van het Floriculture Sustainability Initiative 2025.

Nieuwe doelstelling, In 2022 haalden we 36% voor bloemen en 91% voor planten, vergeleken met 2021, toen we 52% voor bloemen en 88% voor planten haalden.

SDG 12

In 2025 moet de soja in alle relevante eigenmerkartikelen aantoonbaar ontbossings- en conversievrij zijn, met als uiterste datum 1 januari 2020

Producten met meer dan 95% soja, vers vlees (rundvlees, varkensvlees, kip, vis), eieren en zuivel (producten met meer dan 95% zuivel of eieren).

Nieuwe doelstelling, Wij werken aan het verzamelen van betrouwbaardere gegevens van leveranciers.

SDG 15
Klimaat & milieu

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

In 2030 moeten de bedrijfsactiviteiten van de Nederlandse supermarkten CO2-neutraal zijn (hoofddoelstelling Nederlands sectorplan).

Tegen eind 2030 zijn scope 1 en scope 2 van onze bedrijfsactiviteiten (en van de andere concurrerende supermarkten) CO2-neutraal.

Nieuwe doelstelling, De doelstelling maakt deel uit van het Nederlands sectorklimaatplan. Er is in 2022 geen monitoring geweest over 2021 (eerste jaar van het sectorplan).

SDG 13

Tegen 2025 wordt de energie-efficiëntie met 50% verbeterd ten opzichte van 1995 (subdoelstelling Nederlands sectorplan)

Tegen 2025 zal de Nederlandse supermarktsector een energie-efficiëntieverbetering van 50% hebben bereikt ten opzichte van 1995.

Nieuwe doelstelling, De doelstelling maakt deel uit van het Nederlands sectorklimaatplan. Er is in 2022 geen monitoring geweest over 2021. Het resultaat van 2020 voor de hele sector was 43,3%; het resultaat voor ALDI was 51,5%.

SDG 07

In 2030 is het gebruik van aardgas teruggebracht tot maximaal 5%. (subdoelstelling Nederlands sectorplan)

In 2030 heeft de Nederlandse supermarktsector het gebruik van aardgas teruggebracht tot maximaal 5% van het totale energieverbruik.

Nieuwe doelstelling, De doelstelling maakt deel uit van het Nederlands sectorklimaatplan. Er is in 2022 geen monitoring geweest over 2021 (eerste jaar van het sectorplan).

SDG 07

Tegen 2030 gebruikt de sector uitsluitend natuurlijke koelmiddelen (subdoelstelling Nederlands sectorplan)

 Tegen 2030 gebruikt de Nederlandse supermarktsector uitsluitend natuurlijke koelmiddelen.

Nieuwe doelstelling, De doelstelling maakt deel uit van het Nederlands sectorklimaatplan. Er is in 2022 geen monitoring geweest over 2021 (eerste jaar van het sectorplan).

SDG 09

De rest van de energie is (zo veel mogelijk) afkomstig van hernieuwbare bronnen (subdoelstelling Nederlands sectorplan)

Tegen eind 2030 is nog meer energie zoveel mogelijk afkomstig van hernieuwbare bronnen.

Nieuwe doelstelling, De doelstelling maakt deel uit van het Nederlands sectorklimaatplan. We hebben het aantal winkels en CM's met PV-systemen uitgebreid. We kochten ook 100% groene stroom (windenergie uit de EU).

SDG 07
Medewerkers & community

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

Stimuleren van gezondheidsbewustzijn bij klanten, bij werknemers en in de maatschappij

We bieden een betrouwbaar assortiment lekkere en gezonde producten van de beste kwaliteit aan tegen een betaalbare prijs. Met efficiënte interventies dragen we bij tot de gezondheid van onze werknemers en de maatschappij.

In uitvoering, We hebben gewerkt aan campagnes rond gezonde voeding gericht op drie leeftijdsgroepen, waarvan er één nog loopt. Vanuit het overkoepelende HR-programma over dit onderwerp hebben wij, naast andere maatregelen, medische preventiecontroles uitgevoerd voor alle werknemers.

SDG 03

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch