1. Home
  2. Landprofielen
  3. Duitsland (Nord)

Dierenwelzijn staat bovenaan de agenda voor ALDI Nord Duitsland

Working together on sustainability – ALDI Nord Germany

Om te voldoen aan de vraag van klanten naar duurzamere producten heeft ALDI Nord Duitsland aanzienlijke inspanningen geleverd om het dierenwelzijn te verbeteren en het veganistische assortiment te vergroten, met resultaat.

Voor meer informatie over de ALDI-centrale in Duitsland, gelieve het landprofiel te raadplegen in ons duurzaamheidsrapport 2021.

ALDI Nord Duitsland in profiel

RHK's 28
Winkels 2.201
Totaal aantal ALDI-medewerkers 40.047
Eerste winkel in 1961
Website www.aldi-nord.de

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2022

Klant & product

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

30% minder verpakking tegen eind 2025

Vermindering van het totale gewicht van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Duitsland met 30% – in verhouding tot de verkoopcijfers – tegen eind 2025 (basisjaar 2015).

In uitvoering, Wij hebben in Duitsland tegen eind 2022 26% bespaard op verpakkingsmateriaal.

SDG 12

100% recycleerbare verpakkingen tegen eind 2025*

100% van onze verpakkingen van eigenmerkproducten in Duitsland recycleerbaar tegen eind 2025

In uitvoering, 72% van onze verpakkingen was als recycleerbaar gekwalificeerd tegen eind 2022. De grootste uitdaging is het vinden van recycleerbare alternatieven, vooral in de gekoelde kant- en klare levensmiddelen en de zuivelsector, die nog steeds voldoen aan de eisen inzake functionaliteit en voedselveiligheid. De eerste verpakkingsmogelijkheden zijn beschikbaar maar we kunnen ze nog niet overal toepassen.

SDG 12

Verbod op het gebruik van microplastics in cosmeticaproducten, wasmiddelen en reinigingsmiddelen tegen eind 2022

Vervanging van alle cosmeticaproducten uit het eigenmerkassortiment met vaste microplastics of vloeibare synthetische kunststoffen in Duitsland door milieuvriendelijke alternatieven tegen eind 2022.

In uitvoering, 82,6% van onze relevante gezondheids-, schoonheids- en babyproducten, wasmiddelen en reinigingsmiddelen zijn gemaakt zonder microplastics.

SDG 12

Uitbreiding van het labelsysteem voor dierenwelzijn (“Haltungsform” betekent houderijsysteem)

 

Uitbreiding van de producten die ten minste 50% vlees of melk bevatten.

In uitvoering, De etikettering van diepgevroren en verwerkte vleesproducten is voltooid. De volgende stap is de etikettering van melk- en kaasproducten.

SDG 12

Tegen 2023 bestaat ten minste 7% van het totale volume bananen van ALDI Nord uit Leefbaar Loon-bananen uit Ecuador

De doelstelling maakt deel uit van de Duitse werkgroep van detailhandelaars over het GIZ-project – Leefbaar inkomen en leefbare lonen.

In uitvoering, Eerste uitvoeringsfase met Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH (Duitse organisatie voor internationale samenwerking, GIZ) (beoordeling van gegevens, opstellen van agenda, integratie van doelstellingen in aankopen, rapportage). De doelstelling maakt deel uit van het industrie-initiatief van Duitse retailers.

SDG 12

Tegen 2025 wil ALDI Nord dat ten minste 50% van de totale volumes bananen van ALDI Nord bestaat uit Leefbaar Loon-bananen

De doelstelling maakt deel uit van de Duitse werkgroep van detailhandelaars over het GIZ-project – Leefbaar inkomen en leefbare lonen.

In uitvoering, Eerste uitvoeringsfase met Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH (Duitse organisatie voor internationale samenwerking, GIZ) (beoordeling van gegevens, opstellen van agenda, integratie van doelstellingen in aankopen, rapportage). De doelstelling maakt deel uit van het industrie-initiatief van Duitse retailers.

SDG 12

Tegen 2025 zal ten minste 90% van de volumes bananen van ALDI Nord die uit Ecuador afkomstig zijn uit Leefbaar Loon-bananen bestaan

De doelstelling maakt deel uit van de Duitse werkgroep van detailhandelaars over het GiZ-project – Leefbaar inkomen en leefbare lonen.

In uitvoering, Eerste uitvoeringsfase met Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH (Duitse organisatie voor internationale samenwerking, GIZ) (beoordeling van gegevens, opstellen van agenda, integratie van doelstellingen in aankopen, rapportage). De doelstelling maakt deel uit van het industrie-initiatief van Duitse retailers.

SDG 12

* Aangepast streefjaar.

Toeleveringsketen & hulpbronnen

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

Versvleesproducten afkomstig van houderijsysteem 1 uit het assortiment schrappen tegen 2025

Vers vlees, vleeswaren en gekoelde vleesproducten afkomstig van houderijsysteem 1 uit het assortiment schrappen tegen 2025.

In uitvoering, 90% van de vleeswaren en gekoelde vleesproducten hebben al niveau 2 of hoger. De situatie wat vlees betreft, is dezelfde als in 2021.

Alle consumptiemelkproducten* zijn van Duitse herkomst tegen eind 2024

De scope omvat consumptiemelk (verse melk en melk behandeld op ultrahoge temperatuur (UHT)).

In uitvoering, Verse melk uit Duitsland (ook biologische) is al 100%. Sommige UHT-producten moeten nog worden vervangen.

40% (verkoopaandelen) van de consumptiemelk* afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen eind 2023

De doelstelling geldt voor zuivere consumptiemelk (verse melk en UHT-melk).

Doelstelling gerealiseerd in 2022.

Schrappen van alle consumptiemelkproducten* afkomstig van houderijsysteem 1 tegen 2024

De doelstelling geldt voor zuivere consumptiemelk (verse melk en UHT-melk).

In uitvoering, Het aandeel van de melk afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 bedraagt al meer dan 40%.

100% (verkoopaandelen) van consumptiemelk* afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2030

De doelstelling geldt voor zuivere consumptiemelk (verse melk en UHT-melk).

In uitvoering, Het aandeel van melk afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 bedraagt al meer dan 40%.

33% (verkoopaandeel) vers vlees** afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2026

33% (verkoopaandeel) vers vlees**, vleeswaren en gekoelde vleesproducten*** afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2026.

In uitvoering, 90% van de vleeswaren en gekoelde vleesproducten is al afkomstig van houderijsysteem 2 of hoger. 15% (verkoopaandeel) van het vers vlese is afkomstig van houderijsysteem 3 en 4.

100% (verkoopaandeel) van het vers vlees** afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2030

100% (verkoopaandeel) vers vlees**, vleeswaren en gekoelde vleesproducten*** afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2030

In uitvoering, 90% van de vleeswaren en gekoelde vleesproducten is al afkomstig van houderijsysteem 2 of hoger. 15% (verkoopaandeel) van het vers vlees is afkomstig van houderijsysteem 3 en 4.

* Op basis van de gemiddelde verkoop van ALDI in Duitsland van consumptiemelk van eigen merk (exclusief merkproducten en internationale specialiteiten).
** Op basis van de gemiddelde verkoop door ALDI in Duitsland van de grootste vleesgroepen rundsvlees, varkensvlees, kip en kalkoen (met uitzondering van (internationale) specialiteiten en diepvriesproducten).
*** Op basis van de gemiddelde verkoop van ALDI in Duitsland van vleeswaren van eigen merk, gekoeld vlees, worst- en hamproducten en gehaktballen van de grootste veegroepen rundvlees, varkensvlees, kip en kalkoen (exclusief (internationale) specialiteiten, kant-en-klaar- en diepvriesproducten).

Klimaat & milieu

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2022 & vooruitgang

SDG’s

Verhoging van het eigen gebruik van in eigen beheer opgewekte stroom

Verhoging van het eigen gebruik van in eigen beheer door fotovoltaïsche installaties opgewekte stroom in winkels in Duitsland met behulp van concepten voor geïntegreerde koel- en verwarmingssystemen en een vraaggestuurde afstemming van de fotovoltaïsche installaties en batterijsystemen.

Loopt, Eén testwinkel was uitgerust met een batterijsysteem. De volgende stap is het uitrusten van nog zo'n 20 testwinkels met batterijsystemen.

SDG 07

Tegen eind 2024 ongeveer 150 bestaande winkels uitrusten met PV-systemen

Ongeveer 150 reeds bestaande winkels met zadeldak uitrusten met PV-systemen tegen eind 2024; uitrusten van alle reeds bestaande winkels waar dat technisch haalbaar is.

Nieuwe doelstelling, Er zijn winkels aangewezen en de kaderovereenkomst voor apparatuur is voltooid. De volgende stap is het uitrusten van de winkels.

SDG 07

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch