1. Home
  2. Kerncijfers 2022
  3. Toeleveringsketen & hulpbronnen

Toeleveringsketen & hulpbronnen

Gecertificeerde duurzame vis- en zeevruchtenproducten

Aandeel eigenmerkproducten gecertificeerd met het MSC-, ASC-, GLOBALG.A.P.- of EU-biologo in verhouding tot het totale aantal vis- en zeevruchtenproducten, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)1

In 2022 was ongeveer 60,3 procent van onze vis- en zeevruchtenproducten uit eigenmerkenaanbod volgens een van de volgende duurzaamheidsnormen gecertificeerd: het grootste deel viel onder de MSC-certificeringsnorm (ongeveer 6,2 procent), daarna onder de ASC-certificeringsnorm (ongeveer 28,6 procent), de GLOBALG.A.P.-certificeringsnorm (ongeveer 11,5 procent) en producten met het EU-biologo (ongeveer 3,4 procent).

Totaal

waarvan
MSC

waarvan
ASC

waarvan
GLOBALG.A.P.

waarvan
EU-biologo

Totaal

waarvan
MSC

waarvan
ASC

waarvan
GLOBALG.A.P.

waarvan
EU-biologo

Totaal

waarvan
MSC

waarvan
ASC

waarvan
GLOBALG.A.P.

waarvan
EU-biologo

België/Luxemburg2

74,3

71,4

29,3

9,0

0,8

76,8

64,2

26,4

3,8

1,9

81,4

63,2

31,6

3,5

3,5

Denemarken

88,9

58,9

30,4

16,1

71,6

67,2

29,3

5,2

1,7

71,63

67,23

29,33

5,23

1,73

Frankrijk

54,1

70,6

25,4

4,8

4,0

57,2

61,2

31,3

4,8

3,4

57,5

63,4

35,9

3,1

2,3

Duitsland

85,8

53,4

25,2

27,6

4,3

83,9

51,2

32,1

24,1

4,9

78,4

50,4

25,2

23,7

7,6

Nederland

80,6

53,3

46,7

2,7

73,7

50,7

56,2

2,7

74,4

53,7

44,8

7,5

-

Polen

42,2

80,9

7,4

10,3

73,5

68,9

9,8

19,7

1,6

54,0

76,5

5,9

20,6

-

Portugal

51,0

61,5

25,0

7,7

5,8

49,5

68,0

14,0

18,0

2,0

43,6

75,6

9,8

14,6

-

Spanje

37,8

67,6

17,6

11,8

2,9

29,9

76,3

13,6

6,8

6,8

24,9

74,5

12,7

10,9

3,6

ALDI Nord

60,0

64,6

27,2

12,6

2,1

59,8

61,5

30,8

9,7

2,6

60,3

62,2

28,6

11,5

3,4

1 Producten die door meerdere labels gecertificeerd zijn, worden in de uitsplitsing onder alle betrokken categorieën vermeld, maar slechts als één product in het totale aantal. De totale som van alle uitsplitsingen kan dus meer zijn dan 100 procent.
2 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).
3 ALDI Denemarken rapporteert voor 2022 dezelfde gegevens als voor 2021, aangezien de ALDI Nord-bedrijvengroep heeft besloten zich eind 2022 uit de Deense markt terug te trekken. Dit proces zal naar verwachting in de loop van 2023 worden afgerond.

Producten met FSC®- of PEFC™-certificering

Aantal eigenmerkproducten met een FSC®- of PEFCTM-certificering, in verhouding tot het totale aantal eigenmerkproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment met elementen uit hout, karton, papier, viscose op basis van cellulose, niet-geweven stof en bamboe, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

FSC® 100%, FSC® MIX en PEFCTM worden als certificeringsnormen beschouwd. In 2022 was het grootste deel toe te schrijven aan de FSC® 100 %-certificering (ongeveer 50,1 procent), gevolgd door de FSC® MIX (ongeveer 36,9 procent) en PEFCTM-certificering (ongeveer 13,0 procent).

Totaal

waarwan FSC® 100%

waarwan FSC® MIX

waarwan PEFC™

Totaal

waarwan FSC® 100%

waarwan FSC® MIX

waarwan  PEFC™

Totaal

waarwan FSC® 100%

waarwan FSC® MIX

waarwan  PEFC™

België/Luxemburg1

97,2

35,2

43,7

21,1

94,3

43,3

44,7

12,1

97,0

43,5

31,1

25,5

Denemarken

95,0

49,3

33,3

17,4

92,5

59,6

32,3

8,1

92,52

59,62

32,32

8,12

Frankrijk

92,6

47,9

39,1

13,0

87,9

45,6

45,9

8,5

89,2

46,5

40,9

12,6

Duitsland

95,2

38.6

47.6

13,8

94,2

44,6

49,5

5,9

94,1

48,8

44,9

6.3

Nederland

90,7

39,2

39,2

21,6

86,3

47,5

37,1

15,3

87,7

52,1

34,3

13,6

Polen

89,8

41,3

34,1

24,6

94,0

50,7

38,7

10,6

89,9

66,4

25,0

8.6

Portugal

96,7

51,7

35,0

13,3

95,2

56,6

37,4

5,9

93,3

59,8

34,8

5.4

Spanje

97,5

52,6

28,1

19,3

97,9

50,0

39,9

10,1

96,0

50,6

36,5

12.9

ALDI Nord

93,2

39,2

43,3

17,5

92,6

43,8

45,8

10,5

92,1

49,7

35,9

14.3

1 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).
2 ALDI Denemarken rapporteert voor 2022 dezelfde gegevens als voor 2021 aangezien de ALDI Nord-bedrijvengroep heeft besloten zich eind 2022 uit de Deense markt terug te trekken. Dit proces zal naar verwachting in de loop van 2023 worden afgerond.

Gecertificeerde palmolie

Aandeel van het totale volume aan palmolie dat gebruikt wordt voor de productie van onze food- en non-foodproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment dat in overeenstemming met een fysiek RSPO-toeleveringsketensysteem gecertificeerd werd (in procent)1

Totaal

Food

Non-Food

Totaal

Food

Non-Food

Totaal

Food

Non-Food

België/Luxemburg1

100,0

100,0

99,9

100,0

100,0

99,9

100,0

100,0

100,0

Denemarken

90,1

93,8

69,8

99,9

99,9

100,0

99,92

99,92

100,02

Frankrijk

99,9

99,9

100,0

99,2

99,9

97,5

95,0

99,5

89,9

Duitsland

100,0

100,0

100,0

99,7

100,0

98,6

98,8

99,9

93,7

Nederland

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

98,6

98,6

98,7

Polen

99,5

99,4

100,0

99,5

99,5

99,5

86,03

82,13

99,33

Portugal

99,7

99,9

96,6

92,1

99,7

24,7

92,7

97,1

62,6

Spanje

87,6

97,8

56,7

77,2

98,5

27,6

73,7

95,8

21,4

ALDI Nord

99,3

99,8

96,9

98,1

99,3

92,1

95,9

98,9

85,9

1 Sommige gegevens zijn op extrapolaties gebaseerd.
2 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).
3
ALDI Denemarken rapporteert voor 2022 dezelfde gegevens als voor 2021 aangezien de ALDI Nord-bedrijvengroep heeft besloten zich eind 2022 uit de Deense markt terug te trekken. Dit proces zal naar verwachting in de loop van 2023 worden afgerond.
4 De waarden wijken af van het voorgaande jaar omdat de leveringen van zonnebloem-/koolzaadolie zijn stopgezet en vervangen door palmolie vanwege de oorlog in Oekraïne. Door tijdgebrek konden de leveranciers de geleverde hoeveelheden palmolie niet laten certificeren.

Gecertificeerde duurzaam katoen

Aandeel duurzaam katoen in verhouding tot het totale volume aan katoen in de productgroepen kleding en huishoudtextiel uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

Totaal

waarvan  OCS

waarvan  GOTS

waarvan
CmiA

waarvan
BCI

waarvan gerecycleerd zonder certificering

waarvan  Fairtrade

waarvan GRS

waarvan overige biolabels

Totaal

waarvan OCS

waarvan 
GOTS

waarvan CmiA

waarvan 
BCI

waarvan gerecycleerd zonder certificering

waarvan Fairtrade

waarvan GRS

waarvan overige biolabels

Totaal

waarvan OCS

waarvan GOTS

waarvan GOTS in conversie

waarvan CmiA

waarvan BCI

waarvan gerecycleerd zonder certificering

waarvan GRS

waarvan biologisch

België/Luxemburg1

74,7

12,9

52,3

2,4

18,2

5,8

1,3

0,8

6,3

88,9

7,4

33,8

3,7

45,3

4,9

0,5

0,5

3,9

91,2

1,4

2,7

0,6

6,8

87,1

0,6

0,3

0,5

Denemarken

63,7

21,3

32,5

4,9

40,3

0,7

0,3

88,9

24,4

32,2

5,1

35,6

2,7

93,6

2,0

6,2

0,8

7,3

82,9

0,3

0,5

-

Frankrijk

52,1

23,7

26,3

4,0

37,3

7,7

1,0

71,9

14,3

25,6

8,5

45,1

2,2

1,3

1,3

1,7

74,1

1,1

2,8

-

9,0

87,1

-

-

-

Duitsland

64,9

23,2

25,2

9,0

39,2

0,9

1,4

1,1

85,1

16,6

23,2

7,7

44,8

2,5

0,5

3,4

1,3

92,4

3,7

4,5

0,4

8,3

81,2

0,1

1,8

-

Nederland

49,5

19,0

31,2

6,5

37,2

5,2

1,2

69,3

12,1

18,2

5,3

51,2

10,7

0,3

0,3

1,9

89,2

2,0

3,2

0,9

6,4

79,1

1,1

-

7,2

Polen

64,8

21,2

26,9

5,9

44,8

0,5

0,3

0,3

89,3

15,6

27,6

18,5

34,6

0,4

0,5

1,7

1,1

93,3

2,8

5,7

0,4

6,3

83,9

-

0,8

-

Portugal

76,4

12,2

25,8

3,3

56,3

1,0

0,5

0,2

0,8

89,4

14,1

25,1

21,8

32,1

4,6

0,3

0,5

1,5

92,3

4,1

5,8

-

6,1

83,3

-

0,7

-

Spanje

68,7

30,5

33,7

6,7

25,2

2,9

0,9

65,0

19,5

26,7

12,1

34,8

4,1

0,5

2,3

95,8

3,0

5,6

0,7

8,2

82,2

-

0,3

-

ALDI Nord

64,1

21,9

29,0

7,4

36,9

2,1

1,3

0,8

0,7

82,0

15,3

24,9

8,0

44,1

3,2

0,6

2,3

1,6

90,6

3,1

4,3

0,4

8,0

82,4

0,2

1,2

0,4

1 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).

Productievestigingen van de non-foodproductgroep per land
Non-food product group production facilities by country in 2019 – Sustainability at ALDI North

Aantal gebruikte non-foodproductievestigingen per producerend land (in procent)

ALDI Sustainability Assessments (ASAs)

2020

2021

2022

ALDI Sustainability Assessments (non-food)

Totaal aantal ALDI Sustainability Assessments

307

263

262

Aandeel ASA's waarbij ernstige risico's zijn vastgesteld in het totale aantal ASA's (in procent)

19,2

26,6

28,6

Aandeel ASA's waar de verhelping van ernstige risico's is voltooid (in procent)

n.v.t.

n.v.t.

40,0

ALDI Sustainability Assessments (Food)



Totaal aantal ALDI Sustainability Assessments

n.v.t.

n.v.t.

64

Aandeel ASA's waarbij ernstige risico's zijn vastgesteld in het totale aantal ASA's (in procent)

n.v.t.

n.v.t.

4,7

Aandeel ASA's waar de verhelping van ernstige risico's is voltooid (in procent)

n.v.t.

n.v.t.

100

Gecertificeerde duurzame cacao

Aantal eigenmerkproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment met gecertificeerde duurzame cacao, in verhouding tot het totale volume aan verworven cacaoproducten, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

In 2022 werd in ongeveer 99,0 procent van de eigenmerkproducten met cacao gecertificeerde duurzame cacao gebruikt. Het grootste aandeel was toe te schrijven aan de certificeringsnormen UTZ/Rainforest Alliance (83,68 procent), gevolgd door Fairtrade (ongeveer 16,3 procent, waarvan 0,1 procent toe te schrijven is aan artikelen met Fairtrade-certificering en het EU-biologo) en het EU-biologo (0,0 procent).

Totaal

waarvan 
UTZ

waarvan 
Fairtrade

waarvan 
Rainforest Alliance

Totaal

waarvan 
UTZ1

waarvan 
Fairtrade

waarvan 
Rainforest Alliance1

Totaal

waarvan 
Fairtrade

waarvan 
Rainforest Alliance/UTZ1

België/Luxemburg2

100,0

94,6

2,6

0,6

100,0

17,2

8,1

74,6

99,8

13,5

86,5

Denemarken

97,5

60,7

33,2

5,6

96,6

26,7

46,1

27,1

96,63

46,13

26,93

Frankrijk

93,5

75,8

7,6

13,0

97,7

68,1

2,7

27,8

98,8

2,2

95,9

Duitsland

99,9

58,6

33,0

6,9

99,1

17,7

39,3

42,1

99,4

34,6

65,2

Nederland

98,4

65,7

22,3

12,0

99,5

27,9

23,4

48,7

99,1

27,7

72,3

Polen

99,2

64,0

33,0

3,0

98,5

28,9

22,0

49,1

98,8

15,2

84,8

Portugal

92,1

66,3

26,6

4,8

97,5

35,6

29,1

34,6

99,1

27,2

71,7

Spanje

98,7

70,4

19,2

7,6

94,6

23,3

35,6

39,7

97,6

33,6

65,7

ALDI Nord

99,7

72,4

18,6

7,3

98,7

31,7

24,0

43,5

99,1

23,5

76,0

1 In 2020 werden de gegevens over de hoeveelheden UTZ- en Rainforest Alliance-gecertificeerde cacao afzonderlijk verzameld. Vanaf 2021 werd de gegevensverzameling aangepast op basis van de twee certificeringsnormen samen.
2 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).

Gecertificeerde duurzame koffie

Aandeel van gecertificeerde duurzame koffie in het totale gewicht aan ingekochte koffie voor eigenmerkproducten in het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment, uitgesplitst naar certificeringsnorm (in procent)

In 2022 was ongeveer 81 procent van de verworven koffie van het eigen merk volgens een van de volgende duurzaamheidsnormen gecertificeerd: Fairtrade, UTZ/Rainforest Alliance en het EU-biologo. Het grootste deel was toe te schrijven aan UTZ-/Rainforest Alliance-certificering (ongeveer 96,5 procent (UTZ: 28,1 procent + RA: 68,4 procent), gevolgd door een aandeel van ongeveer 4 procent met Fairtrade-certificering en het biologisch logo van de EU.

Totaal

waarvan 
UTZ1

waarvan Fairtrade/ EU-biologo

waarvan 
Rainforest Alliance1

Totaal

waarvan 
UTZ1

waarvan Fairtrade/ EU-biologo

waarvan 
Rainforest Alliance1

Totaal

waarvan UTZ1

waarvan Fairtrade/ EU-biologo

waarvan 
Rainforest Alliance1

België/Luxemburg2

57,0

84,1

2,4

13,5

60,3

75,6

1,8

22,6

61,4

81,4

2,1

16,5

Denemarken

85,7

83,3

8,4

8,3

85,1

65,8

10,9

23,3

85,13

65,83

10,93

22,33

Frankrijk

57,7

91,7

4,6

3,7

60,2

77,9

4,3

17,5

61,5

75,7

4,2

20,0

Duitsland

49,5

72,0

20,0

8,0

51,6

62,0

19,0

19,0

54,5

62,7

16,0

21,4

Nederland

63,6

90,4

3,9

5,6

65,4

84,8

3,9

11,3

97,4

7,3

0,3

92,4

Polen

46,5

90,4

3,8

5,8

56,7

78,5

21,5

46,5

90,4

-

9,6

Portugal

69,4

77,5

6,2

15,9

77,6

63,9

3,8

31,6

45,44

27,7

7,0

65,3

Spanje

71,2

62,7

18,9

18,4

70,6

56,5

18,1

23,3

49,74

29,0

19,1

51,7

ALDI Nord

54,8

80,0

11,7

8,3

57,5

70,7

10,5

18,7

79,4

26,8

3,6

69,6

1 In 2022 werden de gegevens over de hoeveelheden UTZ- en Rainforest Alliance-gecertificeerde koffie afzonderlijk verzameld. De gegevensverzameling zal het komende jaar worden aangepast op basis van de twee certificeringsnormen samen.
2 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).
3 ALDI Denemarken rapporteert voor 2022 dezelfde gegevens als voor 2021 aangezien de ALDI Nord-bedrijvengroep heeft besloten zich eind 2022 uit de Deense markt terug te trekken. Dit proces zal naar verwachting in de loop van 2023 worden afgerond.
4 Als gevolg van de huidige marktsituatie en vraag is er in het verslagjaar minder gecertificeerde koffie ingekocht bij ALDI Portugal en ALDI Spanje.

Gecertificeerde duurzame thee

Aandeel gecertificeerde duurzame thee in verhouding tot het totale gewicht aan verworven theeproducten van eigen merk in het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)1

In 2022 was ongeveer 89 procent van de theeproducten van het eigen merk volgens een van de volgende duurzaamheidsnormen gecertificeerd: UTZ/Rainforest Alliance en het EU-biologo. Het grootste aandeel was toe te schrijven aan UTZ/Rainforest Alliance (ongeveer 98 procent), gevolgd door het EU-biologo (ongeveer 2 procent) en Fairtrade & het EU-biologo (ongeveer 1 procent).

Totaal

waarvan Rainforest Alliance2

waarvan UTZ2

waarvan EU-biologo

Totaal

waarvan 
Rainforest Alliance2

waarvan
UTZ2

waarvan EU-biologo

waarvan 
Fairtrade en EU Bio 

Totaal

waarvan 
Rainforest Alliance2

waarvan 
UTZ2

waarvan
EU-biologo

waarvan Fairtrade en
EU-biologo

België/Luxemburg3

70,1

72,1

12,5

15,4

83,0

88,9

0,5

10,7

94,6

97,6

-

2,4

-

Denemarken

78,9

70,3

19,1

9,7

60,8

70,3

21,8

7,9

60,84

70,24

22,64

7,24

-4

Frankrijk

67,4

75,0

25,0

70,9

53,9

35,2

7,1

3,8

68,5

77,0

-

23,0

-

Duitsland

67,3

43,7

35,8

17,4

70,9

77,1

22,9

72,6

90,7

7,3

1,2

0.8

Nederland

73,9

88,4

8,8

88,3

90,9

5,8

3,3

94,8

95,1

0,1

2,2

2.6

Polen

62,8

57,5

35,2

6,3

75,1

66,9

33,1

40,65

88,6

11,4

-

-

Portugal

62,1

30,0

49,0

15,1

61,2

35,9

55,4

7,1

1,6

64,2

28,7

50,9

16,4

3.9

Spanje

61,5

43,6

39,8

16,5

62,1

40,1

43,6

16,3

61,7

40,7

38,2

21,1

-

ALDI Nord

67,9

52,6

29,8

14,9

72,4

61,3

28,3

7,4

3,0

69,4

90,1

7,4

1,7

0.8

1 Het toepassingsgebied van de gegevens houdt rekening met eigenmerkproducten die thee bevatten (producten die bestanddelen van de theeplant bevatten, zoals groene en zwarte thee) en eigenmerkproducten die infusies bevatten (zoals kruiden- en vruchtenthee).
In 2021 werden de gegevens over de hoeveelheden UTZ- en Rainforest Alliance-gecertificeerde thee afzonderlijk verzameld. De gegevensverzameling zal het komende jaar worden aangepast op basis van de twee certificeringsnormen samen.
3 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie ‘Bijkomende informatie’).
4 ALDI Denemarken rapporteert voor 2022 dezelfde gegevens als voor 2021 aangezien de ALDI Nord-bedrijvengroep heeft besloten zich eind 2022 uit de Deense markt terug te trekken. Dit proces zal naar verwachting in de loop van 2023 worden afgerond.
Door veranderingen in het productassortiment, de inkoop en de veranderde vraag daalde het gecertificeerde aandeel ten opzichte van het voorgaande jaar.

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch