ALDI Portugal: Focus op minder voedselverspilling en gezondere keuzes

ALDI Portugal: Focus op minder voedselverspilling en gezondere keuzes

Gezond eten in de kijker zetten en minder voedsel verspillen, twee van de prioriteiten voor ALDI Portugal,

ALDI Portugal steunt mensen in nood op verschillende locaties door schenkingen van  voedsel en andere producten. In 2021 sloot ALDI Portugal zich aan bij het initiatief United Against Food Waste. Het platform verenigt verschillende stakeholders met dezelfde visie om best practices te delen, de krachten te bundelen en het publiek te sensibiliseren waarom het belangrijk is voedselverspilling tegen te gaan. ALDI Portugal is nu ook lid van de Smart Waste Portugal Association en het Portugese Plastics Pact om zich verder in te zetten voor duurzame verpakkingen en om de circulaire economie te promoten.

We dragen gezonde voeding hoog in het vaandel en werken voortdurend aan een groter en beter assortiment van producten om klanten zowel aangepaste als gezonde voeding te kunnen bieden. De introductie van de Nutri-Score is eveneens een onderdeel van die aanpak. Het is een vereenvoudigd labelsysteem voor voeding waardoor klanten snel de globale nutritionele samenstelling van producten kunnen beoordelen en dus keuzes kunnen maken voor een evenwichtigere voeding. In 2021 startte ALDI Portugal met de Nutri-Score voor zijn eigen merken. Voor onze inzet voor plantaardige voeding werden we in 2021 beloond met de titel ‘Meest vegan-friendly discounter van Portugal’ door de Associação Vegetariana Portuguesa (Portugese vegetarische vereniging). Samen met onze partner Associação Portuguesa de Combate à Obesidade Infantil (APCOI), de Portugese vereniging tegen obesitas bij kinderen, hebben we gezonde voeding voor kinderen gepromoot. We zorgden in 2021 voor een groter aanbod van lokale producten uit Portugal uit en investeerden verder in ons duurzaam assortiment van vis en zeevruchten. Vis en zeevruchten zijn bijzonder belangrijk in Portugal aangezien het land het hoogste verbruik per inwoner heeft van de EU.

Onze highlights

49 %

duurzaam gecertificeerde vis en zeevruchten

Voor vis en zeevruchten hebben we ons assortiment systematisch omgeschakeld naar duurzame producten. 49,5% van al onze eigenmerkartikelen is gecertificeerd; 68% is voorzien van een MSC-certificering.

114

gecertificeerde veganistische en vegetarische producten

In 2021 verkocht ALDI Polen 114 producten met het V-label. Dat label duidt veganistische en vegetarische producten aan die gegarandeerd geen ingrediënten bevatten die afkomstig zijn van dieren.

ALDI Portugal in profiel

RHK's
1
Winkels
105
Totaal aantal ALDI-medewerkers
2.422
Eerste winkels in
2006
Website
www.aldi.pt

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2021

Klant & product

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2021 & vooruitgang

SDG's

Een circulaire-economieproject invoeren tegen eind 2021

Tegen eind 2021 een circulaire-economieproject invoeren in samenwerking met leveranciers om de circulaire economie en het gebruik van resources binnen ons bedrijf te verbeteren.

Doelstelling gerealiseerd. In 2021 introduceerden we het ALDI-bierbroodproject. Een bier gemaakt van broodoverschot uit onze ALDI-winkels in Portugal.

SDG 14

Verdere ontwikkeling van onze samenwerking met APCOI (Associação Portuguesa de Combate à Obesidade Infantil) tegen eind 2021

Samenwerking met APCOI om het huidige productassortiment en de klanteninformatie te verbeteren tegen eind 2021.

Doelstelling gerealiseerd. In 2021 breidde ALDI Portugal zijn samenwerking met APCOI binnen de scope van het project Heróis da Fruta® (“Fruithelden”) uit. Dat is een door APCOI ontwikkeld programma dat gericht is op voeding en het promoten van gezonde levensstijlgewoonten in kleuter- en basisscholen in Portugal.

SDG 03

100% etikettering van alle nationale producten met het logo “SOU PORTUGUÊS” tegen eind 2021

100% etikettering van alle nationale eigenmerkproducten met het logo “SOU PORTUGUÊS” (Ik ben Portugees) tegen eind 2021. Belangrijkste scope: groenten en fruit, zuivel, vers vlees en vis.

Doelstelling gedeeltelijk gerealiseerd:

  • Vers vlees: 100%
  • Zuivel: 73%
  • Groenten en fruit (verpakt): 90%

De nationale producten die tegen eind 2021 niet van een label voorzien waren, zullen dat in 2022 worden.

Aandeel onverpakte artikelen in de sector groenten en fruit verhogen naar minstens 50% tegen eind 2021

Minstens 50% onverpakte groenten en fruit in onze winkels tegen eind 2021 Voor producten waarvoor verpakking noodzakelijk is, blijven we minder plasticverpakking gebruiken en zoeken we naar duurzamere en milieuvriendelijkere verpakkingen.

Doelstelling gerealiseerd. Voor producten waarvoor toch verpakking noodzakelijk is, hebben we de meeste plastic schaaltjes vervangen door kartonnen schaaltjes (meestal FSC-gecertificeerd karton).

SDG 12

Start van de implementatie van een voedingslabel in 2021

In 2021 begonnen met het implementeren van Nutri-Score voor eigen merken van prioritaire productgroepen (ontbijt, zuivel, gekoelde kant-en-klare levensmiddelen, diepvries en niet-alcoholische dranken).

Doelstelling gerealiseerd. In 2021 waren 42 producten voorzien van een etiket met Nutri-Score.

SDG 02

Tegen eind 2021 geen zwarte of gekleurde plastic schaaltjes meer voor vers vlees van eigen merken

Tegen eind 2021 stoppen met zwarte en gekleurde plastic schaaltjes en overstappen op transparante of witte schaaltjes in rPET-plastic voor vers vlees van eigen merken.

Doelstelling gerealiseerd.

SDG 12

De etikettering van vleesproducten met ATC tegen eind 2021 met 25% verhogen

Tegen eind 2021 uitbreiding van de ALDI Transparency Code (ATC) voor eigenmerkproducten in Portugal die minstens 5% vlees bevatten.

Doelstelling gerealiseerd.

100% of van de tussenlagen in karton voor groenten en fruit in bulk tegen het einde van het tweede kwartaal van 2021

100% van alle tussenlagen in kratten voor groenten en fruit in bulk moeten in karton zijn tegen het einde van het tweede kwartaal van 2021, voor groenten en fruit van grote merken en van eigen merken.

Doelstelling gerealiseerd.

SDG 12
Toeleveringsketen & hulpbronnen

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2021 & vooruitgang

SDG's

100% gecertificeerde duurzame heekproducten tegen eind 2022

Alle verpakte heekproducten van eigen merk (diepgevroren producten) in Portugal zouden tegen eind 2022 MSC-gecertificeerd moeten zijn.

Project in uitvoering. We verwachten deze doelstelling te realiseren tegen eind 2022.

SDG 12

Nieuw nationaal inkoopbeleid voor vis en zeevruchten tegen eind 2021

Het nationaal inkoopbeleid voor vis en zeevruchten actualiseren tegen eind 2021 om de duurzaamheid in ons assortiment vis- en zeevruchtenproducten te verbeteren, in samenwerking met leveranciers en organisaties.

Doelstelling gerealiseerd. In december 2021 publiceerden we ons geactualiseerd nationaal beleid voor vis en zeevruchten, dat ons engagement en de maatregelen voor het vergroten van ons assortiment duurzame vis- en zeevruchtenproducten samenvat.

SDG 12
Klimaat & milieu

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2021 & vooruitgang

SDG's

Fotovoltaïsche systemen op nieuwe winkels plaatsen in 2021

Het percentage ALDI-winkels met fotovoltaïsche systemen verhogen door deze systemen te implementeren in alle nieuwe winkels in Portugal in 2021.

Doelstelling gerealiseerd. We realiseerden dit voor 100% van de op zichzelf staande winkels die in 2021 opengingen. We zullen zorgen dat alle nieuwe, op zichzelf staande winkels zo snel mogelijk de installatie kunnen doen.

SDG 07

Fietsenstallingen tegen eind 2021

Tegen eind 2021 in Portugal fietsenstallingen met fietsenrekken implementeren bij alle winkels (behalve voor stallingen waar restricties kunnen gelden) om milieuvriendelijk vervoer te promoten.

Doelstelling gerealiseerd. De installatie is voltooid. Er zijn bij elke winkel vier tot zes fietsrekken geplaatst.

Zonnepanelen op 40 oudere winkels plaatsen tegen 2025

Zonnepanelen op oudere winkels plaatsen om de energie-efficiëntie te verbeteren en het aandeel van groene stroom in onze winkels te verhogen.

Nieuwe doelstelling.

SDG 07
Medewerkers & community

Beschrijving van doelstellingen

Bepaling van scope

Status 2021 & vooruitgang

SDG's

Opleidingsprogramma’s voor werknemers in de loop van 2021

Opleidingsprogramma’s voor werknemers in het kader van de competentieontwikkeling (ALDI Academy) voortzetten in de loop van 2021

Doelstelling gerealiseerd. In 2021 bleven we verschillende opleidingsprogramma’s ontwikkelen. In het kader van de ALDI Academy hebben we verschillende opleidingsprogramma’s gehad: Power to Lead (ALDI-competentieopleiding), cursus Engels, evenals technische opleiding voor het verkoopteam.

In 2022 zullen we onze opleidingsacademie verder blijven ontwikkelen, b.v. beginnend in mei 2022 met een nieuw opleidingsprogramma (Power to BEAT), naast andere die al gepland zijn.

SDG 04

Werknemerscommunicatie in de loop van 2021

In 2021 verder blijven communiceren om ALDI-werknemers te engageren en erbij te betrekken, b.v. met onze werknemersnieuwsbrief en online aanwezigheid.

Doelstelling gerealiseerd. In 2021 bleven we actief communiceren met alle werknemers, b.v. door middel van een maandelijkse HR-nieuwbrief, via de ALDI-app en met regelmatige townhalls. Dit werk zal in 2022 worden voortgezet.

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch