Als antwoord op de toenemende vraag van de bevolking versterkt ALDI Polen zijn duurzame activiteiten door voedselverspilling tegen te gaan en bijen te beschermen.
Nieuwe studies bevestigen dat de Poolse consumenten steeds bewuster bezig zijn met duurzaamheid. Daarom breiden we ons aanbod aan duurzame producten voortdurend uit om onze klanten nog meer te sensibiliseren en geven we hen uitvoerige informatie over onze CR-activiteiten.
In 2021 hebben we twee CR-magazines gepubliceerd in de winkels en op de website, om de klanten te informeren hoe ze in hun dagelijks leven duurzame beslissingen kunnen maken om het milieu te beschermen. ALDI Polen vindt het belangrijk dat er minder voedsel wordt verspild. Daarom werd in november 2021 een campagne georganiseerd. In samenwerking met de Poolse influencer Sylwia Majcher publiceerden we een speciaal magazine om klanten te informeren over voedselverspilling en het zero-wasteconcept. Daarnaast brachten we ook ons eerste CR-magazine voor kinderen uit om hen bewust te maken van het milieu.
In 2021 zetten we onze samenwerking met liefdadigheidsorganisaties voort en deden we voedselschenkingen, waarvan het grootste deel naar Caritas Polska ging. In de nabije toekomst willen we ook schenkingen doen aan kleine, lokale liefdadigheidsorganisaties. Daarnaast werd de samenwerking met Klub Gaja in 2021 voortgezet. Dit jaar lag de focus op de bescherming van bijen en bouwden we samen een educatieve bijenstal. Zo kunnen kinderen ervan gebruik maken om meer te leren over bijen en hun manier van leven. We hebben ook drie bloemenweides aangelegd in de buurt van een aantal winkels om insecten aan te trekken en zo de biodiversiteit te stimuleren. Daarenboven leverden we verdere inspanningen om onze winkels milieuvriendelijker te maken door ze uit te rusten met zonnepanelen, ledverlichting en groene daken.
96 %
van onze winkels schenkt voedseloverschotten aan liefdadigheidsinstellingen
We willen voedselverspilling zoveel mogelijk vermijden door producten te schenken aan goede doelen. We proberen waar mogelijk samenwerkingen op poten te zetten om in al onze winkels voedselverspilling te bestrijden.
Tweede
campagne tegen voedselverspilling
Iedere herfst voeren we een campagne om mensen te tonen hoe ze voedselverspilling kunnen tegengaan. Die informatie wordt verspreid in de winkels, op sociale media en in een speciaal daarvoor opgesteld CR-magazine over voedselverspilling.
RHK's |
1 |
Winkels |
201 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers |
3.466 |
Eerste winkels in |
2008 |
Website |
www.aldi.pl |
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG's |
---|---|---|---|
Voedseldonaties in alle winkels tegen eind 2020 |
100% van de Poolse winkels doneren levensmiddelen die niet langer verkocht kunnen worden maar nog wel geschikt zijn voor consumptie aan liefdadigheidsinstellingen tegen eind 2020. |
Doel gedeeltelijk gerealiseerd. Status 2020: 93% van de winkels doneren voeding , +125% vergeleken met het voorgaande jaar. Het is niet mogelijk om in alle winkels liefdadigheidspartners te hebben omwille van landelijke ligging, enz. We zullen echter blijven proberen om waar mogelijk alle winkels te integreren. |
|
100% eigenmerkproducten voorzien van een label met afvalsorteringssymbolen op nieuwe en gewijzigde verpakkingen |
Optimalisering van de verpakkingen van eigenmerkproducten en toename van het aantal recyclagesymbolen op producten die op de markt worden gebracht. |
Nieuwe doelstelling. In 2021 hebben we het sorteringssymbool geïmplementeerd op 30 eigen merken en het aantal producten met dit logo blijft stijgen. |
|
Geleidelijke eliminatie van kooi-eieren tegen 2025 – (verse eieren en producten die eieren bevatten) * |
Verklaring betreffende de uitsluiting van in de kooihouderij geproduceerde eieren uit de ingrediënten van producte. |
Project in uitvoering. In 2021 werd meer dan 45% van onze eigenmerkproducten die eieren bevatten betrokken uit alternatieve vormen van dierhouderij zoals scharrelhouderij, vrije uitloop of biologische houderij, en dat percentage stijgt. |
* De formulering van de doelstelling werd aangepast volgens de vereisten.
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG's |
---|---|---|---|
100% van onze nieuwe medewerkers doorlopen een uitgebreid onboardingprogramma * |
Een uitgebreid opleidingsprogramma voor mensen die beginnen te werken, met inbegrip van een kennismaking met alle departementen van het bedrijf, en het voorzien van een welkomstpakket voor nieuwe werknemers. Het programma is bedoeld om nieuwe werknemers te ondersteunen en hun start bij de onderneming vlotter te laten verlopen. |
Project in uitvoering. |
* De formulering van de doelstelling werd aangepast volgens de vereisten.