Om te voldoen aan de vraag van klanten naar duurzamere producten heeft ALDI Nord Duitsland aanzienlijke inspanningen geleverd om het dierenwelzijn te verbeteren en het veganistische assortiment te vergroten, met resultaat.
Dierenwelzijn ligt ALDI Nord en de Duitse bevolking na aan het hart. In het kader van onze initiatieven voor meer dierenwelzijn, in het bijzonder voor varkens, vleeskippen, kalkoenen en vee, hebben we opgeroepen tot betere leefomstandigheden voor dieren. Tegen 2030 willen we voor vers vlees en melk (vers en UHT) consequent overschakelen naar betere leefomstandigheden voor dieren, met name niveau 3 en 4 (openlucht en biologische veehouderij). Om te beginnen hebben we ons vers varkensvlees van welzijnsniveau 1 naar 2 gebracht (met uitzondering van filets) en hebben we het labelsysteem voor dierenwelzijn (‘Haltungsform’) in 2021 uitgebreid van vers vlees naar koude vleeswaren en andere producten met verwerkt vlees. Vanaf begin 2022 hebben we het labelsysteem ook geïntroduceerd bij de zuivelproducten. Om tegemoet te komen aan de bezorgdheden van boeren en klanten, zet ALDI Nord Duitsland zich in om de volledige toeleveringsketen van vers varkensvlees te converteren naar 5D. Dat wil zeggen dat de volledige toeleveringsketen, van de geboorte van de dieren tot het slachten en verwerken van het vlees, zich in Duitsland bevindt. Voor de productie van onze eieren in de schaal hebben we nog voor de nieuwe wetgeving er was een halt toegeroepen aan het ruimen van mannelijke kuikens.
ALDI Nord Duitsland kreeg in 2021 voor het derde jaar op rij de Vegan Food Award van PETA in de categorie Beste Vegan Barbecueproduct, voor zijn ‘Wonder Grill- und Flammenspieße’ (BBQ-spiesen).
Vanaf augustus 2021 moeten al onze leveranciers van vers vlees, diepvriesvleesproducten, gekoelde vleeswaren en schaaleieren ontbossingsvrije soja gebruiken in onze ALDI Nord-producten. Voor leveranciers die niet weten dat hun toeleveringsketen soja bevat of die niet in staat zijn om ontbossingsvrije soja te gebruiken, wordt een tussentijdse oplossing aanvaard via Book&Claim. Tegen 2025 willen we ten minste 50 percent gecertificeerde soja uit fysiek gescheiden stromen gebruiken in onze toeleveringsketens voor producten in de categorieën vlees (vers, diepvries, verwerkt) en eieren in de schaal.
ALDI stelt
100 %
einde aan ruimen van mannelijke kuikens bij de productie van schaaleieren
Het ruimen van pasgeboren haantjes kan worden voorkomen door ze groot te brengen of door het geslacht te bepalen voor ze uit het ei komen. We aanvaarden beide opties van onze leveranciers.
9 eigen merken
geregistreerd voor de Nutri-Score in 2021
Dankzij de Nutri-Scores kunnen onze klanten gemakkelijk de voedingswaarde bepalen en gezondere keuzes maken. In 2022 hebben we ons biomerk GUT ook geregistreerd voor de Nutri‑Score.
RHK's |
28 |
Winkels |
2.223 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers |
37.899 |
Eerste winkel in |
1961 |
Website |
www.aldi-nord.de |
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG’s |
---|---|---|---|
30% minder verpakking tegen eind 2025 |
Vermindering van het totale gewicht van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Duitsland met 30% – in verhouding tot de omzet – tegen eind 2025 (basisjaar 2015). |
Project in uitvoering. Besparing van 24% op verpakkingsmateriaal in Duitsland tegen eind 2021, in vergelijking met 2015. |
|
100% recycleerbare verpakkingen tegen eind 2022 |
100% van de verpakkingen van onze eigenmerkproducten in Duitsland recycleerbaar tegen eind 2022. |
Project in uitvoering. 60-65% van onze verpakkingen als recycleerbaar gekwalificeerd tegen eind 2021. |
|
Verbod op het gebruik van microplastics in cosmetische producten tegen eind 2022 |
Vervanging van alle cosmetische producten uit het eigenmerkassortiment met vaste microplastics of vloeibare synthetische kunststoffen in Duitsland door milieuvriendelijke alternatieven tegen eind 2022. |
Project in uitvoering. Sinds 2014 geleidelijke eliminatie van microplastics in cosmetica, verzorgingsproducten en detergenten. |
|
Uitbreiding van het labelsysteem voor dierenwelzijn (“Haltungsform” betekent houderijsysteem) |
Uitbreiding van de producten die ten minste 50% vlees of melk bevatten. |
Project in uitvoering. Uitbreiding naar verwerkt en diepgevroren vlees en vleeswaren in de loop van 2021; vanaf 2022 voorzien we melk- en zuivelproducten van het label. |
|
Tegen 2023 bestaat ten minste 7% van het totale volume bananen van ALDI Nord uit Leefbaar Loon-bananen uit Ecuador. |
De streefvolumes moeten bananen in het lagere prijssegment omvatten en mogen ook andere productlijnen omvatten. |
Nieuwe doelstelling. De doelstelling maakt deel uit van het industrie-initiatief van Duitse retailers. |
|
Tegen 2025 wil ALDI Nord dat ten minste 50% van de totale volumes bananen van ALDI Nord bestaat uit Leefbaar Loon-bananen. |
Dat omvat bananenvolumes uit alle productielanden. |
Nieuwe doelstelling. De doelstelling maakt deel uit van het industrie-initiatief van Duitse retailers. |
|
Tegen 2025 zal ten minste 90% van de volumes bananen van ALDI Nord die uit Ecuador afkomstig zijn uit Leefbaar Loon-bananen bestaan. |
90% van de bananenvolumes uit Ecuador. |
Nieuwe doelstelling. De doelstelling maakt deel uit van het industrie-initiatief van Duitse retailers. |
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG’s |
---|---|---|---|
Versvleesproducten afkomstig van houderijsysteem 1 uit het assortiment schrappen tegen 2025 |
Versvleesproducten afkomstig van houderijsysteem 1 in Duitse winkels uit het assortiment schrappen en het aandeel van versvleesproducten van eigen merk met het label houderijsysteem 2, 3 of 4 verhogen. |
Doelstelling gerealiseerd voor kip en kalkoen, bijna gerealiseerd voor varkensvlees (enkel varkenshaas zit nog in 1); we beginnen met rundsvlees in 2022. |
|
Geen kuikens meer ruimen in de productie van schaaleieren tegen eind 2022 |
Geleidelijke omschakeling van de hele toeleveringsketen voor scharreleieren, vrije-uitloopeieren en bio-eieren in heel Duitsland tegen eind 2022 om een einde te maken aan het ruimen van mannelijke kuikens in de productie van schaaleieren. |
Doelstelling gerealiseerd. Al onze schaaleieren zijn afkomstig van bedrijven waar geen mannelijke kuikens gedood worden. |
|
50% gecertificeerde duurzame koffie tegen eind 2020 |
Omschakeling naar gecertificeerde duurzame koffie (UTZ/ Rainforest Alliance, Fairtrade, bio) voor eigenmerkproducten in Duitsland. |
Doelstelling gerealiseerd. 51,6% gecertificeerde koffie in 2021. |
|
Alle consumptiemelkproducten zijn van Duitse herkomst tegen eind 2024** |
De scope omvat consumptiemelk (verse melk en melk behandeld op ultrahoge temperatuur (UHT)). |
Project in uitvoering. Verse melk is al 100% afkomstig uit Duitsland. |
|
40% (verkoopaandeel) van de consumptiemelk1 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen eind 2023 |
De doelstelling geldt voor zuivere consumptiemelk (verse melk en UHT-melk). |
Nieuwe doelstelling. 25% (verkoopaandeel) is al zuivere consumptiemelk1 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4. |
|
Alle consumptiemelkproducten1 afkomstig van houderijsysteem 1 uit het assortiment schrappentegen 2024 |
De doelstelling geldt voor zuivere consumptiemelk (verse melk en UHT-melk). |
Nieuwe doelstelling. 25% (verkoopaandeel) is al zuivere consumptiemelk1 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4. |
|
100% (verkoopaandeel) consumptiemelk1 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen eind 2030 |
De doelstelling geldt voor zuivere consumptiemelk (verse melk en UHT-melk). |
Nieuwe doelstelling. 25% (verkoopaandeel) is al zuivere consumptiemelk1 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4. |
|
33% (verkoopaandeel) vers vlees2 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2026 |
De doelstelling geldt voor vers vlees, met uitzondering van (internationale) specialiteiten en diepvriesproducten. |
Nieuwe doelstelling. 15% (verkoopaandeel) is al vers vlees2 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4. |
|
100% (verkoopaandeel) vers vlees2 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4 tegen 2030 |
De doelstelling geldt voor vers vlees, met uitzondering van (internationale) specialiteiten en diepvriesproducten. |
Nieuwe doelstelling. 15% (verkoopaandeel) is al vers vlees2 afkomstig van houderijsysteem 3 en 4. |
* De formulering van de doelstelling werd aangepast volgens de vereisten ** The target year of the goal was adjusted.
1 Op basis van de gemiddelde verkoop van consumptiemelk van eigen merk door ALDI in Duitsland (met uitzondering van merkproducten en internationale specialiteiten).
2 Op basis van de gemiddelde verkoop door ALDI in Duitsland van de grootste vleesgroepen rundsvlees, varkensvlees, kip en kalkoen (met uitzondering van (internationale) specialiteiten en diepvriesproducten).
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG’s |
---|---|---|---|
Verhoging van het eigen gebruik van in eigen beheer opgewekte stroom |
Verhoging van het eigen gebruik van de in eigen beheer door fotovoltaïsche installaties opgewekte stroom in winkels in Duitsland met behulp van concepten voor geïntegreerde koel- en verwarmingssystemen en een vraaggestuurde afstemming van de fotovoltaïsche installaties. |
Project in uitvoering. De verhouding tussen het verbruik en de opgewekte stroom bedraagt voor 2021 63,5%. |