ALDI België en ALDI Luxemburg zien duurzaamheid als een groot geheel, gaande van duurzame verpakkingen en minder voedselverspilling tot hernieuwbare energiestrategieën en het promoten van gezonde voeding.
De focuspunten van het duurzaamheidsbeleid in België en Luxemburg steunen op de strategische CR-topics die aan bod komen in de internationale materialiteitsanalyse. In het verslagjaar waren dat onder andere de vermindering van voedselverspilling, de introductie van een Nutri-Score-label en duurzamere verpakkingen, de plaatsing van zonnepanelen om het klimaat te beschermen en betere leefomstandigheden en meer welzijn voor dieren in onze productieketens.
In 2021 hebben 302 winkels voedseloverschotten geschonken aan liefdadigheidsorganisaties, een teken van ons engagement in de strijd tegen voedselverspilling.
We streven naar optimale verpakkingen, met andere woorden minder plastic (260 ton) en karton (24 ton) waar mogelijk en meer onverpakt fruit en groente in ons aanbod.
Daarnaast hebben we ons gamma duurzame producten uitgebreid, bijvoorbeeld door de introductie van MSC-gecertificeerde tonijn. Onze seizoensgebonden chocoladeproducten zijn heden voorzien van het FSI Fairtrade-label, waardoor bepaalde ingrediënten zoals cacao als Fairtrade worden gecertificeerd. Zelf introduceerden we ook een duurzame chocoladereep, CHOCEUR Choco Changer, naar het voorbeeld van Tony’s Open Chain-principes. Bijna 300 van onze producten zijn nu voorzien van een Nutri-Score, die onze klanten helpt om gezondere keuzes te maken.
Door onze inspanningen om het klimaat te beschermen zijn de daken van 111 winkels en 7 distributiecentra nu uitgerust met zonnepanelen. Van al onze winkels is 97,5% voorzien van energie-efficiënte verlichting; 44 winkels hebben een klimaatvriendelijk CO2‑koelsysteem en 46 winkels hebben een groen dak.
In 2021 werd ons Nationaal Dierenwelzijnsbeleid ook geüpdatet. We hebben ons aangesloten bij het Better Chicken Commitment, een initiatief om samen met andere retailers tegen 2026 betere leefomstandigheden te creëren in de pluimveehouderij voor kippen bestemd voor verse en diepvrieskipproducten.
98 %
van onze eigenmerk assortimentsverpakkingen zijn recycleerbaar
Door onze verpakkingen te optimaliseren, hebben we in 2021 het aandeel plastic en karton verminderd met respectievelijk 260 en 24 ton.
111
winkels met zonnepanelen
Er werden PV-installaties geplaatst op de daken van 111 winkels en van onze 7 distributiecentra. In totaal hebben we in 2021 ongeveer 9.149 MWh opgewekt. Dat is het equivalent van het jaarverbruik van zo’n 4.970 gezinnen.
RHK's | 7 |
Winkels | 441 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers | 7.927 |
Eerste winkel in | 1976 |
Website |
www.aldi.be |
RHK's |
1 |
Winkels | 17 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers | 182 |
Eerste winkel in | 1991 |
Website |
www.aldi.lu |
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG's |
---|---|---|---|
50% van de PET-drankflessen gemaakt van gerecycleerd materiaal tegen 2024 |
Tegen eind 2021 zal 25% van onze PET-drankflessen van gerecycleerd PET gemaakt zijn. Tegen eind 2024 zal dat 50% zijn. |
Project in uitvoering. Status 2021: 13% van de PET-drankflessen bestaan uit gerecycleerd materiaal; de volgende stap is om 50% te bereiken. |
|
Groenten en fruit van Belgische oorsprong met 3-5% verhogen tegen eind 2021 |
Groenten en fruit aanbod. |
Doelstelling gerealiseerd. |
|
Uitrol van herbruikbare netjes voor groenten en fruit in alle winkels in België en Luxemburg in 2023 |
Herbruikbare netjes voor groenten en fruit. |
Nieuwe doelstelling. De invoering van de herbruikbare netjes is gepland tussen eind 2022 en het eerste kwartaal van 2023. |
|
Uitrol van herbruikbare zak voor brood en gebak in alle winkels in België en Luxemburg in 2022 |
Herbruikbare zak voor bakkerijproducten. |
Nieuwe doelstelling. De invoering van herbruikbare zakken is gepland voor midden tot eind 2022. |
|
1000 eigenmerkproducten van een Nutri-Score-label voorzien in België en Luxemburg in 2022 |
Eigenmerkproducten in het assortiment. |
Nieuwe doelstelling. |
|
100% van onze vleeswaren moeten een ALDI Transparency Code hebben tegen eind 2022* |
Alle eigenmerkproducten met minstens 5% vlees met de ATC-code etiketteren (vers vlees, vleesconserven, gekoelde en diepgevroren vleeswaren en bereide maaltijden). |
Project in uitvoering. In 2021 was 89,4% van onze vleeswaren geëtiketteerd met de ALDI Transparency Code. |
* De formulering van de doelstelling werd aangepast volgens de vereisten.
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG's |
---|---|---|---|
Overschakelen van UTZ/RA-gecertificeerde naar Fairtrade- gecertificeerde cacao (FSI) voor gedefinieerde producten tegen eind 2022 |
Tegen eind 2022 overschakelen van UTZ/RA-gecertificeerde naar Fairtrade-gecertificeerde cacao (FSI) voor alle nationaal aangekochte producten uit de volgende scope: Moser Roth, ontbijtgranen, seizoensgebonden snoepgoed en hazelnootpasta’s. |
Doelstelling gerealiseerd. |
|
Minstens één chocoladeproduct van eigen merk opnemen volgens open-chainprincipes tegen eind 2021 |
Minstens één chocoladeproduct van eigen merk in het standaard- of tijdelijk assortiment opnemen dat ontworpen is volgens Tony’s open-chainprincipes tegen eind 2021. |
Doelstelling gerealiseerd. Invoering van de chocoladereep Choceur Choco Changer in het assortiment in januari 2021. |
|
Meer dan 90% vers vlees uit België |
Tegen eind 2021 moet meer dan 90% van het vers vlees uit België komen. |
Doelstelling gerealiseerd.
|
|
Tegen eind 2021 moet alle melk van Belgische oorsprong zijn |
De scope omvat melk (verse melk en melk behandeld op ultrahoge temperatuur (UHT)). |
Doelstelling gerealiseerd. |
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG's |
---|---|---|---|
10% verhoging van winkels uitgerust met warmterecuperatietechnologie tegen eind 2021 |
Invoering van warmterecuperatietechnologie in meer winkels waardoor aardgas voor verwarming geëlimineerd wordt en de CO2-uitstoot gereduceerd wordt. |
||
35% toename van het aantal Belgische en Luxemburgse winkels met zonnepanelen tegen eind 2022 (2021: 111 winkels - 40 gepland in 2022) |
Verhoging van het aandeel van ALDI-winkels die uitgerust zijn met fotovoltaïsche installaties via een continue uitbreiding. |
Project in uitvoering. |
|
10% verhoging van winkels uitgerust met warmterecuperatietechnologie tegen eind 2022 (2021: 141 winkels – ongeveer 15 gepland in 2022)** |
Invoering van warmterecuperatietechnologie in meer winkels waardoor aardgas voor verwarming geëlimineerd wordt en de CO2-uitstoot gereduceerd wordt. |
Project in uitvoering. Nieuwe berekening op basis van de cijfers van 2021. |
|
45% verhoging van winkels uitgerust met CO2-koelsystemen tegen eind 2022. (2021 : 44 winkels – ongeveer 20 gepland in 2022)*,** |
Meer winkels uitrusten met CO2-koelsystemen om synthetische koelmiddelen te weren en te vervangen door natuurlijke koelmiddelen die de CO2-uitstoot verlagen. |
Project in uitvoering. |
|
Installatie van 130 elektrische oplaadpunten voor voertuigen op het terrein van de distributiecentra en het hoofdkantoor in België in 2022 |
Installatie van elektrische laadpalen zodat er meer elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en de CO2-uitstoot gereduceerd wordt. |
Nieuwe doelstelling. |
* De formulering van de doelstelling werd aangepast volgens de vereisten.
** Het streefjaar van de doelstelling werd aangepast.
Beschrijving van doelstellingen |
Bepaling van scope |
Status 2021 & vooruitgang |
SDG's |
---|---|---|---|
Een app voor medewerkers lanceren in 2021 |
Interne communicatie verbeteren om de ALDI-medewerkers meer te engageren en te betrekken door een app voor medewerkers te lanceren in 2021. |
Doelstelling gerealiseerd. In 2021 hebben we de ALDI & Me-app gelanceerd met content voor en door de medewerkers. |