1. Home
  2. Kerncijfers 2021
  3. Toeleveringsketen & grondstoffen

Toeleveringsketen & grondstoffen

Gecertificeerde duurzame vis- en zeevruchtenproducten

Aandeel eigenmerkproducten gecertificeerd met het MSC-, ASC-, GLOBALG.A.P.- of EU-biologo in verhouding tot het totale aantal vis- en zeevruchtenproducten, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procenten)1

In 2021 was ongeveer 60 procent van onze vis- en zeevruchtenproducten uit eigenmerkenaanbod volgens een van de volgende duurzaamheidsnormen gecertificeerd: het grootste deel viel onder de MSC-certificeringsnorm (ongeveer 61 procent), daarna onder de ASC-certificeringsnorm (ongeveer 31 procent), de GLOBALG.A.P.-certificeringsnorm (ongeveer 10 procent) en producten met het EU-biologo (ongeveer 3 procent).

Totaal

waarvan MSC

waarvan ASC

waarvan GLOBAL G.A.P.

waarvan EU-biologo

Totaal

waarvan MSC

waarvan ASC

waarvan GLOBAL G.A.P.

waarvan EU-biologo

Totaal

waarvan MSC

waarvan ASC

waarvan GLOBAL G.A.P.

waarvan EU-biologo

België/Luxemburg2

76,9

66,7

27,6

8,9

0,8

74,3

71,4

29,3

9,0

0,8

76,8

64,2

26,4

3,8

1,9

Denemarken

86,8

66,1

18,6

11,9

5,1

88,9

58,9

30,4

16,1

71,6

67,2

29,3

5,2

1,7

Frankrijk

49,1

72,5

22,9

5,5

3,7

54,1

70,6

25,4

4,8

4,0

57,2

61,2

31,3

4,8

3,4

Duitsland

80,5

58,8

22,2

24,2

3,3

85,8

53,4

25,2

27,6

4,3

83,9

51,2

32,1

24,1

4,9

Nederland

82,7

56,5

43,5

2,6

80,6

53,3

46,7

2,7

73,7

50,7

56,2

2,7

Polen

46,6

78,9

6,6

11,8

1,3

42,2

80,9

7,4

10,3

73,5

68,9

9,8

19,7

1,6

Portugal

51,8

70,2

15,8

15,8

3,5

51,0

61,5

25,0

7,7

5,8

49,5

68,0

14,0

18,0

2,0

Spanje

28,2

81,7

10,0

6,7

5,0

37,8

67,6

17,6

11,8

2,9

29,9

76,3

13,6

6,8

6,8

ALDI Nord

56,5

66,4

26,6

8,9

1,4

60,0

64,6

27,2

12,6

2,1

59,8

61,5

30,8

9,7

2,6

1 Producten die door meerdere labels gecertificeerd zijn, worden in de uitsplitsing onder alle betrokken categorieën vermeld, maar slechts als één product in het totale aantal. De totale som van alle uitsplitsingen kan dus meer zijn dan 100 procent.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").

 

Producten met FSC®- of PEFC™-certificering

Aantal eigenmerkproducten met een FSC®- of PEFC™-certificering, in verhouding tot het totale aantal eigenmerkproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment met elementen uit hout, karton, papier, viscose op basis van cellulose, niet-geweven stof en bamboe, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

FSC® 100%, FSC® MIX en PEFCTM worden als certificeringsnormen beschouwd. In 2021 was het grootste deel toe te schrijven aan de FSC® MIX -certificering (ongeveer 46 procent), gevolgd door de FSC® 100%-certificering (ongeveer 44 procent) en de PEFCTM-certificering (ongeveer 11 procent).

Totaal

waarvan FSC® 100%

waarvan FSC® MIX

waarvan PEFC™

Totaal

waarvan  FSC® 100%

waarvan  FSC® MIX

waarvan PEFC™

Totaal

waarvan FSC® 100%

waarvan  FSC® MIX

waarvan PEFC™

België/Luxemburg1

97,8

37,4

38,9

23,8

97,2

35,2

43,7

21,1

94,3

43,3

44,7

12,1

Denemarken

94,5

40,6

42,6

16,8

95,0

49,3

33,3

17,4

92,5

59,6

32,3

8,1

Frankrijk

91,2

37,5

43,1

19,4

92,6

47,9

39,1

13,0

87,9

45,6

45,9

8,5

Duitsland

95,3

41,8

44,8

13,4

95,2

38,6

47,6

13,8

94,2

44,6

49,5

5,9

Nederland

89,8

30,7

38,1

31,3

90,7

39,2

39,2

21,6

86,3

47,5

37,1

15,3

Polen

71,4

52,9

30,3

16,8

89,8

41,3

34,1

24,6

94,0

50,7

38,7

10,6

Portugal

94,5

47,7

35,5

16,9

96,7

51,7

35,0

13,3

95,2

56,6

37,4

5,9

Spanje

93,0

53,5

30,8

15,7

97,5

52,6

28,1

19,3

97,9

50,0

39,9

10,1

ALDI Nord

87,9

35,0

42,8

22,2

93,2

39,2

43,3

17,5

92,6

43,8

45,8

10,5

1 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").

Gecertificeerde palmolie

Aandeel van het totale volume aan palmolie dat gebruikt wordt voor de productie van onze food- en non-foodproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment dat in overeenstemming met een fysiek RSPO-toeleveringsketensysteem gecertificeerd werd (in procent)1

Total

Food

Non-Food

Total

Food

Non-Food

Total

Food

Non-Food

België/Luxemburg2

99,8

99,8

99,3

100,0

100,0

99,9

100,0

100,0

99,9

Denemarken

96,2

99,9

81,8

90,1

93,8

69,8

99,9

99,9

100,0

Frankrijk

100,0

100,0

100,0

99,9

99,9

100,0

99,2

99,9

97,5

Duitsland

99,1

99,9

94,4

100,0

100,0

100,0

99,7

100,0

98,6

Nederland

98,6

99,6

89,4

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Polen

78,0

93,9

38,1

99,5

99,4

100,0

99,5

99,5

99,5

Portugal

97,4

99,0

83,9

99,7

99,9

96,6

92,1

99,7

24,7

Spanje

85,6

97,6

33,8

87,6

97,8

56,7

77,2

98,5

27,6

ALDI Nord

98,6

99,7

92,5

99,3

99,8

96,9

98,1

99,3

92,1

1 Sommige gegevens zijn op extrapolaties gebaseerd.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").

 

Duurzaam katoen

Aandeel duurzaam katoen in verhouding tot het totale volume aan katoen in de productgroepen kleding en huishoudtextiel uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

Total

waarvan OCS

waarvan GOTS

waarvan  CmiA

waarvan BCI

waarvan gerecycleerd zonder certificering

waarvan Fairtrade

waarvan overige biolabels

Total

waarvan OCS

waarvan GOTS

waarvan CmiA

waarvan BCI

waarvan gerecycleerd zonder certificering

waarvan Fairtrade

waarvan GRS

waarvan overige biolabels

Total

waarvan  OCS

waarvan  GOTS

waarvan CmiA

waarvan BCI

waarvan gerecycleerd zonder certificering

waarvan  Fairtrade

waarvan GRS

waarvan overige biolabels

België/Luxemburg1

54,7

18,0

64,5

1,6

2,3

5,3

1,4

6,9

74,7

12,9

52,3

2,4

18,2

5,8

1,3

0,8

6,3

88,9

7,4

33,8

3,7

45,3

4,9

0,5

0,5

3,9

Denemarken

37,8

52,0

18,5

5,3

11,8

10,9

1,5

63,7

21,3

32,5

4,9

40,3

0,7

0,3

88,9

24,4

32,2

5,1

35,6

2,7

Frankrijk

24,9

48,5

22,3

4,2

9,2

15,7

52,1

23,7

26,3

4,0

37,3

7,7

1,0

71,9

14,3

25,6

8,5

45,1

2,2

1,3

1,3

1,7

Duitsland

35,3

52,7

22,2

10,9

9,4

1,8

3,0

64,9

23,2

25,2

9,0

39,2

0,9

1,4

1,1

85,1

16,6

23,2

7,7

44,8

2,5

0,5

3,4

1,3

Nederland2

25,3

45,3

23,2

6,9

9,0

10,2

5,4

49,5

19,0

31,2

6,5

37,2

5,2

1,2

69,3

12,1

18,2

5,3

51,2

10,7

0,3

0,3

1,9

Polen

37,1

53,5

24,5

7,8

11,4

0,5

1,3

0,9

64,8

21,2

26,9

5,9

44,8

0,5

0,3

0,3

89,3

15,6

27,6

18,5

34,6

0,4

0,5

1,7

1,1

Portugal

38,6

50,2

26,5

5,0

3,5

13,4

1,2

0,2

76,4

12,2

25,8

3,3

56,3

1,0

0,5

0,2

0,8

89,4

14,1

25,1

21,8

32,1

4,6

0,3

0,5

1,5

Spanje

42,6

47,5

31,4

5,8

2,6

10,2

2,5

68,7

30,5

33,7

6,7

25,2

2,9

0,9

65,0

19,5

26,7

12,1

34,8

4,1

0,5

2,3

ALDI Nord

36,2

46,2

29,6

8,3

8,0

4,3

2,6

1,1

64,1

21,9

29,0

7,4

36,9

2,1

1,3

0,8

0,7

82,0

15,3

24,9

8,0

44,1

3,2

0,6

2,3

1,6

1 De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").

Productievestigingen van de non-foodproductgroep per land
Non-food product group production facilities by country in 2019 – Sustainability at ALDI North

Aantal gebruikte non-foodproductievestigingen per producerend land (in procent)

ALDI Social Assessments (ASAs)

2019

2020

2021

Aantal landen waar ASA’s uitgevoerd werden

6

10

10

Aantal uitgevoerde ASA's,
   waarvan China

348
242

307
156

263
145

Aandeel van non-foodproductievestigingen in risicolanden waar sociale risico’s vastgesteld zijn in verhouding tot het totaal aantal uitgevoerde ASA’s (in procent)

22,4

19,2

26,6

Gecertificeerde duurzame cacao

Volume aan eigenmerkproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment met gecertificeerde, duurzame cacao, in verhouding tot het totale volume aan ingekochte producten met cacao, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

In 2021 werd in ongeveer 99 procent van de eigenmerkproducten met cacao gecertificeerde, duurzame cacao gebruikt. Het grootste aandeel was hier toe te schrijven aan de certificeringsnormen UTZ/Rainforest Alliance (ongeveer 75 procent), gevolgd door Fairtrade (ongeveer 24 procent, waarvan 0,6 procent toe te schrijven is aan producten met Fairtrade-certificering en het EU-biologo) en het EU-biologo en het UTZ/EU-biologo (elk 0,1 procent).

Totaal

waarvan UTZ

waarvan Fairtrade

waarvan Rainforest Alliance

Totaal

waarvan UTZ2

waarvan Fairtrade

waarvan Rainforest Alliance2

België/Luxemburg3

100,0

94,6

2,6

0,6

100,0

17,2

8,1

74,6

Denemarken

97,5

60,7

33,2

5,6

96,6

26,7

46,1

27,1

Frankrijk

93,5

75,8

7,6

13,0

97,7

68,1

2,7

27,8

Duitsland

99,9

58,6

33,0

6,9

99,1

17,7

39,3

42,1

Nederland

98,4

65,7

22,3

12,0

99,5

27,9

23,4

48,7

Polen

99,2

64,0

33,0

3,0

98,5

28,9

22,0

49,1

Portugal

92,1

66,3

26,6

4,8

97,5

35,6

29,1

34,6

Spanje

98,7

70,4

19,2

7,6

94,6

23,3

35,6

39,7

ALDI Nord

99,7

72,4

18,6

7,3

98,7

31,7

24,0

43,5

1 De berekeningsbasis in 2020 is gewijzigd ten opzichte van de vorige jaren (vorige berekeningsbasis: aantal producten). Daarom kunnen de gegevens slechts in beperkte mate vergeleken worden met die van de vorige jaren.
 2
In 2020 werden de gegevens over de hoeveelheden UTZ- en Rainforest Alliance-gecertificeerde cacao afzonderlijk verzameld. Vanaf 2021 zal de gegevensverzameling worden aangepast op basis van de twee certificeringsnormen samen.
3
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").

Gecertificeerde duurzame koffie

Aandeel gecertificeerde duurzame koffie in verhouding tot het totale volume aan ingekochte koffieproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)

In 2021 was ongeveer 58 procent van de ingekochte koffie van het eigen merk volgens een van de volgende duurzaamheidsnormen gecertificeerd: Fairtrade, UTZ/Rainforest Alliance en het EU-biologo. Het grootste aandeel was toe te schrijven aan de certificeringsnorm UTZ/Rainforest Alliance (ongeveer 89 procent), gevolgd door een aandeel van ongeveer 11 procent met Fairtrade-certificering en het EU-biologo.

Totaal

waarvan UTZ

waarvan Fairtrade/ EU-biologo

waarvan Rainforest Alliance

Totaal

waarvan UTZ1

waarvan Fairtrade/ EU-biologo

waarvan Rainforest Alliance1

Totaal

waarvan UTZ1

waarvan Fairtrade/ EU-biologo

waarvan Rainforest Alliance1

België/Luxemburg2

54,4

85,2

2,5

12,3

57,0

84,1

2,4

13,5

60,3

75,6

1,8

22,6

Denemarken

54,8

67,0

13,6

5,9

85,7

83,3

8,4

8,3

85,1

65,8

10,9

23,3

Frankrijk

58,1

92,4

4,7

2,9

57,7

91,7

4,6

3,7

60,2

77,9

4,3

17,5

Duitsland

47,0

72,1

19,0

8,9

49,5

72,0

20,0

8,0

51,6

62,0

19,0

19,0

Nederland

60,2

88,6

5,9

5,5

63,6

90,4

3,9

5,6

65,4

84,8

3,9

11,3

Polen

58,2

91,1

4,8

4,1

46,53

90,4

3,8

5,8

56,7

78,5

21,5

Portugal

66,0

70,3

8,3

21,0

69,4

77,5

6,2

15,9

77,6

63,9

3,8

31,6

Spanje

73,4

68,7

15,2

16,2

71,2

62,7

18,9

18,4

70,6

56,5

18,1

23,3

ALDI Nord

52,5

79,9

11,5

8,1

54,8

80,0

11,7

8,3

57,5

70,7

10,5

18,7

1 In 2021 werden de gegevens over de hoeveelheden UTZ- en Rainforest Alliance-gecertificeerde koffie afzonderlijk verzameld. De gegevensverzameling zal de komende jaren worden aangepast op basis van de twee certificeringsnormen samen.
2
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
3
De waarde voor 2020 werd gecorrigeerd in vergelijking met de informatie die in het rapport van het jaar ervoor gepubliceerd werd.

 

Gecertificeerde duurzame thee

Aandeel gecertificeerde duurzame thee in verhouding tot het totale volume aan ingekochte theeproducten uit het standaardassortiment en het tijdelijke assortiment, uitgesplitst per certificeringsnorm (in procent)1

In 2021 was ongeveer 72 procent van de theeproducten van het eigen merk volgens een van de volgende duurzaamheidsnormen gecertificeerd: UTZ/Rainforest Alliance en het EU-biologo. Het grootste aandeel was toe te schrijven aan UTZ/Rainforest Alliance (ongeveer 90 procent), gevolgd door het EU-biologo (ongeveer 7 procent) en Fairtrade & het EU-biologo (ongeveer 3 procent).

Totaal

waarvan 
Rainforest Alliance

waarvan 
UTZ

waarvan EU-biologo

Totaal

waarvan 
Rainforest Alliance2

waarvan 
UTZ2

waarvan EU-biologo

Totaal

waarvan 
Rainforest Alliance2

waarvan 
UTZ2

waarvan EU-biologo

waarvan Fairtrade y Bio

België/Luxemburg3

67,2

50,0

8,8

32,2

70,1

72,1

12,5

15,4

83,0

88,9

0,5

10,7

Denemarken

40,44

61,7

11,6

21,2

78,9

70,3

19,1

9,7

60,8

70,3

21,8

7,9

Frankrijk

71,64

75,8

24,2

67,4

75,0

25,0

70,9

53,9

35,2

7,1

3,8

Duitsland

61,9

52,8

24,5

18,7

67,3

43,7

35,8

17,4

70,9

77,1

22,9

Nederland

74,14

86,6

3,2

7,3

73,9

88,4

8,8

88,3

90,9

5,8

3,3

Polen

52,4

61,4

30,3

7,1

62,8

57,5

35,2

6,3

75,1

66,9

33,1

Portugal

49,3

53,3

34,2

12,5

62,1

30,0

49,0

15,1

61,2

35,9

55,4

7,1

1,6

Spanje

50,5

58,9

27,9

13,2

61,5

43,6

39,8

16,5

62,1

40,1

43,6

16,3

ALDI Nord

62,7

59,2

19,6

17,6

67,9

52,6

29,8

14,9

72,4

61,3

28,3

7,4

3,0

1 Het toepassingsgebied van de gegevens houdt rekening met eigenmerkproducten die thee (producten die bestanddelen van de theeplant bevatten, zoals groene en zwarte thee) en eigenmerkproducten die infusies (zoals kruiden- en vruchtenthee) bevatten.
2
In 2021 werden de gegevens over de hoeveelheden UTZ- en Rainforest Alliance-gecertificeerde thee afzonderlijk verzameld. De gegevensverzameling zal de komende jaren worden aangepast op basis van de twee certificeringsnormen samen.
3
De informatie betreffende de juridisch onafhankelijke ondernemingen van ALDI België en ALDI Luxemburg is samengevoegd voor een vereenvoudigde weergave (zie "Rapportprofiel").
4
  De waarde voor 2019 werd gecorrigeerd in vergelijking met de informatie die in het rapport van het jaar ervoor gepubliceerd werd.

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch