Met moderne communicatiemethoden kan ALDI Spanje inspelen op de veranderende duurzaamheids- en milieubekommernissen van haar klanten en hen sensibiliseren over het belang van deze thema’s.
De communicatie via onze ALDI Contigo- en sociale mediakanalen toonde een toenemend bewustzijn van het belang van dierenwelzijn en milieuthema’s. Daarom hebben we onze inspanningen vooral gericht op dierenwelzijn, gezonde voedingskeuzes en het terugdringen van plasticvervuiling.
Sinds 2019 bieden we producten met Welfair™-certificering aan (niet verwerkte kip, eieren en melk). Dit keurmerk gaat verder dan de wettelijke vereisten en houdt rekening met alle productiefasen. Het volgt hierbij de vier basisprincipes: goed voederen, goede behuizing, goede gezondheid en gepast gedrag, dit op basis van welzijnskwaliteitsstandaarden en AWIN.
Klanten vragen meer en meer naar lactose- en glutenvrije producten. Daarom duiden we deze producten nu duidelijk aan met behulp van externe labels. Onze inkopers werken aan de progressieve vermindering van het suiker-, zout- en vetgehalte volgens de NAOS-strategie van het Spaanse Ministerie van Volksgezondheid.
In 2019 hebben we een duidelijk pad uitgestippeld voor het verminderen van de hoeveelheid plastic in onze winkels, inspelend op vragen van zowel onze klanten als van niet-gouvernementele organisaties zoals Greenpeace. We hebben meerdere maatregelen genomen om onze doelstellingen voor 2025, namelijk een vermindering met 20 procent van de hoeveelheid plastic in onze verpakkingen en onze producten, te realiseren. We willen ook garanderen dat 100 procent van onze verpakkingen recycleerbaar, composteerbaar of herbruikbaar is. Samen met een technologiecentrum voeren we een studie uit om de uitgangssituatie te analyseren en duurzame alternatieven voor de huidige verpakkingen van groenten en fruit te evalueren. Het doel van dit project is het verminderen van de hoeveelheid plastic, het verbeteren van de recycleerbaarheid en het vinden van innovatieve oplossingen.
34 producten
met Welfair™-certificate
We hebben voor alle niet-verwerkte kip, standaardmelk (vers en lang houdbaar) en het merendeel van de eieren (alles behalve biologische eieren) de Welfair-certificering voor dierenwelzijn gekregen. Voor verse melk kunnen we ook een weidecertificaat voorleggen.
1100 ton
plastic uitgespaard
In 2019 hebben we meer dan 1.100 ton nieuw plastic en bijna 1 ton aluminium bespaard door het verbieden van plastic wegwerpproducten; het gebruik van gerecycleerd plastic in flessen, afval en draagtassen; en het herontwerpen van producten en verpakkingen, bijvoorbeeld wattenstaafjes en navuloplossingen voor reinigings- en hygiëneproducten.
Centrales | 4 |
Winkels | 308 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers | 4,357 |
Eerste winkels in | 2002 |
Website |
www.aldi.es |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
|
---|---|---|---|---|
100% recycleerbare, composteerbare of herbruikbare plastic verpakkingen tegen eind 2025 |
100% van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Spanje recycleerbaar tegen eind 2025 |
Nieuwe doelstelling. In 2019 zijn al een aantal maatregelen uitgewerkt:
|
||
20% minder plastic in verpakkingen en producten tegen eind 2025 |
20% minder plastic in verpakkingen van eigenmerkproducten en in de producten zelf in Spanje tegen eind 2025 (basisjaar 2019) |
|
||
Promoten van herbruikbare zakken |
Promoten van herbruikbare zakken |
Nieuwe doelstelling. In 2019 zijn al een aantal maatregelen uitgewerkt:
|
||
Etikettering van alle gluten- en lactosevrije producten tegen eind 2018 |
Etikettering van alle gluten- en lactosevrije producten in Spanje, op basis van erkende certificatie-agentschappen (ELS of Adilac), tegen eind 2018 |
Doel gedeeltelijk gerealiseerd.
|
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
---|---|---|---|
Nationaal inkoopbeleid op het vlak van dierenwelzijn tegen eind 2018 |
Opstelling en publicatie van nationaal inkoopbeleid op het vlak van dierenwelzijn tegen eind 2018 |
Doel gedeeltelijk gerealiseerd. Verdere verbeteringen gepland voor 2020. Maatregelen die al voor eind 2019 gerealiseerd zijn vanwege hoge zichtbaarheid voor klanten:
|
|
Verbod op batterijeieren vanaf 2020 |
Stopzetting van de verkoop van batterijeieren (verse eieren) in Spanje tegen eind 2020. |
Doelstelling gerealiseerd in 2018. |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
---|---|---|---|
50% vermindering van CO2-uitstoot tegen eind 2021 |
50% vermindering van de Spaanse CO E -uitstoot tegen eind 2021 door de invoering van verschillende maatregelen: groene stroom, LEDverlichtingssystemen, zonnepanelen, enz. |
Doelstelling gerealiseerd. Sinds 2018 koopt ALDI Spanje 100% groene stroom in (winkels, distributiecentra en kantoren). We hebben zonnepanelen en ledverlichtingssystemen geïnstalleerd in winkels en distributiecentra en verder gewerkt aan het uitrollen van een energiemanagementsysteem. |