Gezondheid en duurzaamheid gaan hand in hand – ALDI Nederland

Gezondheid en duurzaamheid gaan hand in hand – ALDI Nederland

ALDI Nederland heeft in 2019 net dat beetje meer gedaan om klanten te ondersteunen op hun pad naar een gezonde en duurzame levensstijl. In een land met meer fietsen dan mensen speelt ook de bescherming van het milieu en het klimaat een belangrijke rol.

In Nederland willen we onze klanten helpen bij het maken van gezondere keuzes. Naast projecten om onze producten door een lager suiker- en zoutgehalte te verbeteren, hebben we ook onze samenwerking op het gebied van gezonde voeding met de stichting JOGG en ons superpartnerschap met het Nationale School Ontbijt voortgezet.

We willen de aankoop van duurzame producten voor iedereen toegankelijk maken door producten met duurzaamheidscertificaten als Beter Leven voor dierenwelzijn en PlanetProof voor groenten, fruit en zuivel aan betaalbare ALDI-prijzen aan te bieden. Daarnaast ondersteunen we onze klanten met de ALDI Transparency Code (ATC), die transparante informatie geeft over de herkomst van gevogelte, runds- en varkensvlees. Verder geven we ook informatie over verantwoord winkelen met behulp van onze sensibiliseringscampagne voor duurzame producten en duurzaamheidslabels.

Wat de preventie van voedselverspilling betreft, werken we nauw samen met Voedselbanken Nederland. Na het uitbannen van de wegwerpboodschappentassen in 2017 hebben we de focus verlegd naar onze groente- en fruitzakken. Deze zullen niet langer gratis verkrijgbaar zijn, maar verkocht worden voor het symbolische bedrag van één cent. We plannen de introductie van deze zakken in 2020. We hebben ook het Plastic Pact NL ondertekend, dat streeft naar 100 procent recycleerbaarheid, een vermindering van de hoeveelheid plastic met 20 procent en 35 procent gebruik van gerecycleerd plastic (in verpakkingen) tegen 2025.

ALDI Nederland heeft een bijzonder belang bij het werken aan klimaatbescherming – een derde van het land ligt immers onder de zeespiegel. Daarom werken we hard aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Nieuw geopende winkels hebben een energiewaarde van A+++ of hoger. ALDI Nederland gebruikt sinds 2015 uitsluitend groene stroom.

Onze highlights

30000000 liter

gecertificeerde melk

ALDI Nederland ondersteunt melkveehouders die extra maatregelen nemen op het gebied van dierenwelzijn en milieu. Zo hebben we al meer dan 30.000.000 liter Nederlandse zuivelproducten omgezet in gecertificeerde duurzame producten (bijvoorbeeld PlanetProof).

2750

scholen

ALDI Nederland werkt ook hard aan het stimuleren van gezonde voeding voor kinderen. In de week van het Nationale School Ontbijt, een initiatief dat mikt op een gezond ontbijt voor kinderen uit het basisonderwijs, bereikten we zo'n 2.750 scholen.

ALDI Nederland in profiel

Centrales 9
Winkels 492
Totaal aantal ALDI-medewerkers 11,086
Eerste winkels in 1973
Website
www.aldi.nl

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2019

Klant & product

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

20% minder plastic verpakking tegen eind 2025

Vermindering van het totale plastic verpakkingsgewicht van eigenmerkproducten in Nederland met 20% tegen eind 2025 (basisjaar 2017)

Project in uitvoering.
Sinds 2019 verkopen we geen borden, bekers of wattenstaafjes meer uit wegwerpplastic. 

SDG 12

100% recycleerbare plastic verpakkingen tegen eind 2025

100% van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland recycleerbaar tegen eind 2025

Project in uitvoering. Trajecten opgestart met leveranciers om recycleerbaarheid te verbeteren.

SDG 12

35% gebruik van gerecycleerd plastic tegen eind 2025

35% gebruik van gerecycleerd plastic voor verpakkingen van eigenmerkproducten in Nederland tegen eind 2025

Project in uitvoering. Toename van productverpakkingen in gerecycleerd materiaal, meer projecten in de pijplijn.

SDG 12

Alternatieve concepten ter vervanging van plastic zakken tegen eind 2020

Alle winkels die in Nederland losse groenten en fruit verkopen, zullen tegen eind 2020 biologische wegwerpzakken voor groenten en fruit en een herbruikbare zak aanbieden

Project in uitvoering.
Interne voorbereidingen in gang gezet.

SDG 12

Verlaagd zout- en suikergehalte

Uitbreiding van inspanningen in Nederland om het zout- en suikergehalte in nog meer eigenmerkproducten te verlagen. 

Project in uitvoering.
In 2019 hebben we ons gericht op minder zout in gedroogde hartige snacks, verse vleesproducten, hartige broodjes en op minder zout en vet in kant-en-klare maaltijden.

SDG 02

100% PlanetProof-label voor alle Nederlandse groenten en fruit tegen eind 2019

Etikettering van alle in Nederland geteelde groenten en fruit met het PlanetProof-duurzaamheidszegel tegen eind 2019.

Doelstelling niet gerealiseerd.
We werken aan het behalen van onze doelstellingen in 2020 en hadden eind 2019 al 80% gerealiseerd. In de loop van het jaar hebben we steeds meer PlanetProof-groenten en -fruit zoals appels, peren, champignons en tomaten toegevoegd.

SDG 12

Geen kindermarketing op ongezonde producten tegen eind 2020 

Geen kindermarketing op ongezonde producten in Nederland tegen eind 2020 

Project in uitvoering: productgroepmanagers zijn geïnformeerd en ontwerp van verpakking voor kindermarketing is aangepast. 

100% etikettering met Beter Leven-label voor dierlijke producten

Omschakeling in Nederland van producten met dierlijke grondstoffen of met verwerkte dierlijke grondstoffen naar de criteria van het Beter Leven-duurzaamheidslabel met één ster (minimumstandaard)

Project in uitvoering. In 2019 hebben we ons aanbod aan vleesproducten uitgebreid met het Beter Leven-label

SDG 12

100% kip volgens de ALDI Kip-dierenwelzijnscriteria of met het Beter Leven-label in 2019

In 2019 is alle vers kippenvlees en zijn alle kippenvleesproducten (behalve Halal) in Nederland afkomstig van kippen die opgegroeid zijn volgens de ALDI Kip- of Beter Leven-dierenwelzijnscriteria.

Doelstelling gerealiseerd (op één product na).

Uitbreiding van vleesproducten met ATC

Uitbreiding van de ALDI Transparency Code (ATC) in Nederland naar koude vleeswaren van eigen merken.

Project in uitvoering. In 2019 zijn we samen met leveranciers gestart met de uitbreiding van de ALDI Transparency Code naar koude vleeswaren. De eerste producten met ATC worden verwacht in 2020. 

Klimaat & milieu

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

Inzamelpunt voor batterijen, lampen en kleine elektrische apparaten tegen eind 2019

Alle Nederlandse winkels moeten tegen eind 2019 een inzamelpunt voor batterijen en kleine elektrische apparaten hebben.

Doelstelling gerealiseerd.

SDG 12

Invoering van een energiemanagementsysteem tegen eind 2018

ISO 50001-certificering voor alle Nederlandse winkels tegen eind 2018

Tot nader order uitgesteld.

SDG 07
Medewerkers & community

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

Sensibilisering over gezondheid

Voortzetting en uitbreiding van de inspanningen in Nederland om klanten en medewerkers te sensibiliseren over gezondheid

Project in uitvoering. Het belangrijkste aandachtspunt in 2019 was het promoten van gezonde voeding bij kinderen, bijvoorbeeld door samen te werken met een schoolklas om hun adviezen voor onze winkels te horen en door brood te doneren voor de week van het Nationale School Ontbijt.

SDG 03

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch