Duurzame lekkernijen voor echte fijnproevers – ALDI Frankrijk

Duurzame lekkernijen voor echte fijnproevers – ALDI Frankrijk

In het land van fijnproevers vult ALDI Frankrijk de winkelrekken met een toenemend aantal duurzame en regionale producten, met de nadruk op hoge kwaliteit aan betaalbare ALDI-prijzen.

ALDI Frankrijk groeit, de winkels worden grondig gemoderniseerd en de belangstelling voor onze producten neemt toe dankzij een beter beheer van de klantrelaties en de sociale media. We hebben de naambekendheid bij jongere klanten vergroot, het aantal volgers op sociale media verhoogd en onze offline communicatie uitgebreid. 

We leggen aan onze leveranciers bijzonder strenge normen op en willen daarbij verder gaan dat de wettelijke vereisten. In het kader van ons engagement voor de bescherming van het milieu ondersteunen we organisaties zoals BEE FRIENDLY. Deze alliantie bevordert landbouwpraktijken die zo ontworpen zijn dat ze bijen en hun ecosysteem beschermen. In 2019 namen we opnieuw deel aan de Think Fish Week (Semaine de la pêche responsable), een initiatief van de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC). Ook hebben we ons aanbod aan biologische producten in 2019 uitgebreid van 151 naar 223 artikelen. Onder het eigenmerk BON & VÉG bieden we vegetarische en veganistische producten aan.

In Frankrijk zijn regionale producten nog belangrijker. Zo wordt nu al 99 procent van ons vers en diepgevroren vlees bij Franse boerderijen ingekocht. Dit wil zeggen dat het vlees afkomstig is van dieren die in Frankrijk geboren, opgegroeid en geslacht zijn. Daarnaast staat het eigen merk Pays Gourmand voor producten die volgens traditionele Franse recepten gemaakt worden in de regio waar het recept vandaan komt en met hoofdingrediënten die afkomstig zijn uit Frankrijk. In verband met onze inspanningen om transparant te communiceren over de voedingswaarde van onze producten, zullen we in 2020 de eerste producten met Nutri-Score-etiket in de rekken brengen. We breiden in Frankrijk ook de ALDI Transparency Code (ATC) uit voor eigenmerkproducten die minstens drie procent vlees bevatten. 

Onze highlights

100 %

BEE FRIENDLY-producten

We willen tegen eind 2021 overschakelen naar 100% BEE FRIENDLY-gecertificeerde Europese appels en peren en werken ook aan de introductie van dit label voor andere producten.

0

batterijeieren

Met ons Nationaal Dierenwelzijnsbeleid onderstrepen we onze doelstelling om tegen 2020 een verbod op batterijeieren in te stellen voor verwerkte producten en tegen 2025 voor verse eieren.

ALDI Frankrijk in profiel

Centrales 13
Winkels 870
Totaal aantal ALDI-medewerkers 10,070
Eerste winkels in 1988
Website www.aldi.fr

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2019

Klant & product

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

100% etikettering van alle vleesproducten met ATC tegen eind 2020

Uitbreiding van de ALDI Transparency Code (ATC) voor eigenmerkproducten in Frankrijk die minstens 3% vlees bevatten tegen eind 2020

Project in uitvoering. In 2019 werd 53% gerealiseerd. 

100% BEE FRIENDLY-gecertificeerde appels en peren tegen eind 2021

100% Europese BEE FRIENDLY-gecertificeerde appels en peren in de Franse winkels tegen eind 2021

Project in uitvoering. 10% (in volume) van de in 2019 verkochte appels droeg het BEE FRIENDLY-label, voor peren was dit 3%.

SDG 15

100 groente- en fruitproducten tegen eind 2019 

Uitbreiding van het aanbod aan groenten en fruit in Franse winkels tegen eind 2019

Doelstelling gerealiseerd. 100 groente- en fruitproducten gerealiseerd in 2018, 105 in 2019. 

SDG 02
Toeleveringsketen & hulpbronnen

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

100% gecertificeerde cacao tegen eind 2020

Omschakeling naar gecertificeerde cacao (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en biologisch) voor alle Franse eigenmerkproducten tegen eind 2020

Project in uitvoering. In 2019 werd 94% gerealiseerd.

SDG 12

75% gecertificeerde duurzame vis en zeevruchten tegen eind 2019

Omschakeling van 75% van vis- en zeevruchten uit eigenmerkenaanbod in Frankrijk naar gecertificeerde duurzame producten tegen eind 2019

Doelstelling niet gerealiseerd. We werken eraan om deze doelstelling in 2020 te realiseren, momenteel is al 49% gerealiseerd.

SDG 14

Verbod op batterijeieren vanaf 2020

  • Stopzetting van het gebruik van batterijeieren als ingrediënt in producten in Frankrijk tegen eind 2020.
  • Stopzetting van de verkoop van batterijeieren (verse eieren) in Frankrijk tegen eind 2025.

Project in uitvoering.

Klimaat & milieu

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

120 fotovoltaïsche installaties tegen eind 2021

Installatie van 120 fotovoltaïsche installaties op nieuwe winkels in Frankrijk tegen eind 2021

Project in uitvoering. Er zijn al ongeveer 41 fotovoltaïsche installaties geïnstalleerd. 

SDG 07

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch