Samen werken aan duurzaamheid – ALDI Nord Duitsland

Samen werken aan duurzaamheid – ALDI Nord Duitsland

Duurzaamheid via samenwerkingsverbanden – ontwikkeling van milieuvriendelijke verpakkingen om circulaire economie te bevorderen en verbetering van dierenwelzijn bij landbouwers.

ALDI Nord Duitsland werkt in heel het land hard aan een grotere duurzaamheidsimpact. In 2018 ontwikkelde en publiceerde ALDI de Verpakkingsmissie voor haar eigenmerkproducten: de 'ALDI-Verpakkingsmissie'. Sindsdien zijn we intensief blijven samenwerken met partners, zoals leveranciers en start-ups, om ideeën voor duurzame verpakkingen en productoplossingen te identificeren en te optimaliseren. We willen tegen eind 2022 100 procent recycleerbare verpakkingen en 30 procent minder verpakkingsmateriaal, in verhouding tot de omzet, tegen 2025. In 2020 zullen we voor alle verpakkingen van eigenmerkproducten het 'ALDI-symbool voor het sorteren van afval’ introduceren om klanten te informeren over de juiste recyclagemethoden.

Dierenwelzijn is een ander belangrijk thema voor Duitse burgers én voor de ALDI-ondernemingen. We willen aan onze klanten een ruim assortiment van diervriendelijk geproduceerde artikelen aanbieden. In 2018 lanceerde ALDI het eigen merk voor dierenwelzijn ‘Fair & Gut’, dat aan klanten, naast conventionele en biologische producten, nog een derde keuzemogelijkheid biedt. Meer dan 240 boeren produceren nu vers vlees, worst, eieren en zuivelproducten voor Fair & Gut. Om onze klanten meer transparantie te bieden, hebben we over het hele land het etiketteringssysteem voor dierenwelzijn 'Haltungsform', dat aangeeft hoe dieren gefokt worden, geïntroduceerd.

Naast onze individuele inspanningen werken we ook mee aan sectorinitiatieven zoals het Initiative Tierwohl (Dierenwelzijnsinitiatief) en het Partnerschap voor Duurzaam Textiel. Sinds begin 2020 vinden onze klanten in onze winkels textiel met de 'Grüner Knopf' (Groene Knop) als extra oriëntatiemiddel voor duurzamer textiel

Onze highlights

177 ton

minder plastic per jaar

In heel Duitsland besparen we jaarlijks 177 ton plastic door de verkoop van kunststofvrije wattenstaafjes met een kunststofvrije verpakking. Dit is maar een van de vele maatregelen waarmee we sinds 2015 meer dan 11.000 ton aan plastic verpakkingsgewicht voor onze eigenmerkproducten hebben kunnen uitsparen.

Nummer

1

discounter voor veganisten

In 2019 werd ALDI Nord in Duitsland door de Albert Schweitzer Stichting uitgeroepen tot de beste discounter voor veganisten. De Stichting benadrukte het grote aandeel van veganistische producten, de uitgebreide etikettering van dranken en onze 'Veganistische Ontdekkingsweek'.

ALDI Nord Duitsland in profiel

Centrales 32
Winkels
2,206
Totaal aantal ALDI-medewerkers 37,788
Eerste winkels in 1961
Website
www.aldi-nord.de

Vooruitgang in nationale doelstellingen 2019

Klant & product

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

30% minder verpakking tegen eind 2025

Vermindering van het totale gewicht van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Duitsland met 30% – in verhouding tot de omzet – tegen eind 2025 (basisjaar 2015)

Project in uitvoering. - in 2019 in Duitsland 14,6 % bespaard op verpakkingsmateriaal in vergelijking met 2015.  

SDG 12

100% recycleerbare verpakkingen tegen eind 2022

100% van de verpakkingen van eigenmerkproducten in Duitsland recycleerbaar tegen eind 2022

Project in uitvoering. Volgens een eerste onderzoek is ongeveer twee derde van onze verpakkingen al geclassificeerd als recycleerbaar. 

SDG 12

Verbod op wegwerpplastics vanaf begin 2019

Stopzetting van de verkoop van wegwerpplastics binnen onze eigenmerkproducten of voor speciale aanbiedingen zoals borden, bekers, rietjes en wattenstaafjes (uitgezonderd drinkrietjes op drankverpakkingen) in Duitsland vanaf begin 2019

Doelstelling gerealiseerd.

SDG 12

Verbod op gebruik van microplastics in cosmetische producten tegen eind 2022

Vervanging van alle cosmetische eigenmerkproducten met vaste microplastics of vloeibare synthetische kunststoffen in Duitsland door milieuvriendelijke alternatieven tegen eind 2022

Project in uitvoering. Sinds 2014 geleidelijke eliminatie van microplastics in cosmetica, verzorgingsproducten en detergenten, 2019: 180 producten zonder vaste microplastics of vloeibare synthetische kunststoffen bij ALDI.

SDG 12

Uitbreiding van het eigen merk voor dierenwelzijn ‘Fair & Gut’ tegen eind 2020

Uitbreiding van de beschikbaarheid van verse pluimveeproducten in Duitsland van het eigen merk voor dierenwelzijn ‘Fair & Gut’ tegen eind 2020

Doelstelling gerealiseerd. In 2018 werden zes verse pluimveevleesproducten opgenomen onder ons eigen merk Fair & Gut. Ondertussen werd Fair & Gut uitgebreid met vers vlees (varkensvlees en kip), koude vleeswaren, eieren en zuivelproducten. We willen in de toekomst uitbreiden naar andere regio's, aangezien de artikelen nog niet in alle regionale ondernemingen in Duitsland beschikbaar zijn.

Uitbreiding van het etiketteringssysteem voor dierenwelzijn (Haltungsform)

Uitbreiding van het etiketteringssysteem voor dierenwelzijn (Haltungsform) naar andere producten en productgroepen in Duitsland

Nieuwe doelstelling.

SDG 12

Verwijdering van verse vleesproducten met Haltungsform 1

Verwijdering van verse vleesproducten met Haltungsform 1 in Duitse winkels en verhoging van het aandeel van verse vleesproducten van eigenmerk met het label Haltungsform 2, 3 of 4 

Project in uitvoering. Het merendeel van onze producten is momenteel gelabeld met Haltungsform 1 en 2. Met de voortzetting van ons engagement voor het dierenwelzijnsinitiatief (Initiative Tierwohl) zal het aantal producten met Haltungsform 2-label tegen midden 2021 aanzienlijk toenemen.

Uitbreiding van ATC tegen eind 2019

Invoering van de ALDI Transparency Code (ATC) in Duitsland voor eigenmerkproducten in minstens één productgroep en toename van het aantal visproducten en producten die vis bevatten met ATC-label tegen eind 2019

Doelstelling gerealiseerd. Introductie in productgroep textiel gerealiseerd; aantal visproducten en producten die vis bevatten met ATC eind 2019: 190 ingekochte visartikelen en 112 artikelen met ATC = 59% ATC-dekking.

Toeleveringsketen & hulpbronnen

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

50% gecertificeerde duurzame koffie tegen eind 2020

Omschakeling naar gecertificeerde duurzame koffie (UTZ/ Rainforest Alliance, Fairtrade, bio) voor geselecteerde eigenmerkproducten in Duitsland

Project in uitvoering. In 2019 werd 47% gerealiseerd.

SDG 12
Klimaat & milieu

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

Verhoging van het eigen gebruik van in eigen beheer opgewekte stroom

Verhoging van het eigen gebruik van de in eigen beheer door fotovoltaïsche installaties opgewekte stroom in winkels in Duitsland door deze te combineren met concepten voor geïntegreerde koel- en verwarmingssystemen en een vraaggestuurde afstemming van de fotovoltaïsche installaties

Project in uitvoering. De verhouding tussen het verbruik en de opgewekte stroom bedraagt voor 2019 69,9% (2018 69,6%). 

SDG 07

100% gebruik van propaan als koelmiddel 

Geleidelijke omschakeling van alle plug-in-koel- en -vrieskasten in Duitsland naar het koelmiddel propaan (R290), dat een zeer laag aardopwarmingsvermogen heeft.

Doelstelling gerealiseerd.

SDG 12

*

*

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00