ALDI Denemarken focuste haar inspanningen door middel van een klantgericht duurzaamheidsbeleid op het welzijn van kinderen, dierenwelzijn en het terugdringen van ontbossing en plasticvervuiling..
Deense consumenten maken zich steeds meer zorgen over de gevolgen van plasticvervuiling. Daarom heeft ALDI Denemarken in 2019 besloten om niet-herbruikbare plastic zakken geleidelijk af te schaffen en in de toekomst te vervangen door herbruikbare zakken. We willen tegen 2025 alle verpakkingen recycleerbaar maken.
Om de duurzame levensstijl van de Denen te ondersteunen, werken we continu aan de verdere verbetering van onze producten, met in 2019 de nadruk op eieren van kooivrije boerderijen en duurzame soja. Omdat dierenwelzijn voor Deense klanten een uiterst belangrijk thema is, hebben we alle batterijeieren uit het hele productassortiment geleidelijk aan afgeschaft, ook als ingrediënt in onze eigenmerkproducten. Een andere maatregel die in 2019 werd genomen, was de toetreding tot de Deense Alliantie voor Duurzame Soja om de productie en import van duurzamere soja te ondersteunen en zo ontbossing te voorkomen.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een ander belangrijk thema. We zijn een samenwerking opgestart met Save the Children Denemarken om kwetsbare Deense kinderen te ondersteunen. Bij het terugbrengen van flessen naar een ALDI-winkel kunnen klanten ervoor kiezen om het statiegeld te doneren aan Save the Children Denemarken in plaats van het te laten terugbetalen. ALDI Denemarken helpt Save the Children Denemarken ook door zomerkampen te sponsoren en winkelkarmuntjes te verkopen en de opbrengst hiervan aan dit goede doel te schenken.
Daarnaast hebben we ons aangesloten bij het samenwerkingsverband Smoke-free Future, dat zich tot doel heeft gesteld om het roken door kinderen en jongeren tegen 2030 drastisch te verminderen. We hebben alle tabak in de winkels in kasten geplaatst – uit het zicht van onze klanten. Voor dit initiatief kregen ALDI Denemarken en vier andere retailers lof van het Deense kankerfonds.
95000 euro
aan Save the Children
In het afgelopen jaar hebben we veel activiteiten van Save the Children Denemarken ondersteund. We zamelden geld in via campagnes en installeerden een donatieknop op onze statiegeldautomaten. De totale donatie kwam uit op 95.000 euro.
Voedseldonaties door winkels met
29 %
gestegen
Vermindering van voedselverspilling is een belangrijk thema, zowel vanuit een sociaal als ecologisch perspectief. We zijn er trots op dat 73 procent van onze winkels voedsel dat niet meer verkocht kan worden maar nog wel geschikt is voor consumptie, aan goede doelen werd geschonken.
Centrales | 3 |
Winkels | 182 |
Toaal aantal ALDI-medewerkers | 2.689 |
Eerste winkels in | 1977 |
Website |
www.aldi.dk |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
|
---|---|---|---|---|
100% recycleerbare verpakkingen tegen eind 2025 |
De recycleerbaarheid van de verpakking van Deense eigenmerkproducten vergroten: 100% gebruik van recycleerbare, herbruikbare of composteerbare verpakkingsmaterialen tegen eind 2025 |
|
||
15% minder verpakking tegen eind 2025 |
Tegen eind 2025, vermindering van de totale verpakkingshoeveelheid in Denemarken met 15%, uitgedrukt in kilogram (basisjaar: 2020) |
Nieuwe doelstelling. Doelstelling blijven opvolgen eenmaal recyclagedoelstelling gerealiseerd is. Tussentijdse status: plastic wegwerpbestek, -rietjes, -bekers en -borden zijn al uit het aanbod verdwenen. Verhoogd gebruik van gerecycleerd plastic in verpakkingen. |
||
50 veganistische/vegetarische producten tegen eind 2021 |
Tegen eind 2021 aanbod van minstens 50 veganistische of vegetarische producten in Denemarken. |
Doelstelling gerealiseerd. Eind 2019 verkochten we 68 veganistische/vegetarische producten (2017: 14). |
||
Programma voor voedseldonaties in werking tegen eind 2020 |
Eind 2020 moeten alle Deense winkels een programma uitgerold hebben om voedselverspilling tegen te gaan, bijvoorbeeld de verkoop van 'surprisezakken' met voedsel dat anders wordt weggegooid, werken met een externe partner of het doneren van voedsel aan sociale organisaties. |
Nieuwe doelstelling. 73% van onze winkels heeft in 2019 regelmatig of incidenteel voedsel gedoneerd. |
||
80% minder voedselverspilling tegen eind 2030 |
-/- |
Nieuwe doelstelling. Meetmethode wordt nog ontwikkeld. |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG |
---|---|---|---|
Verbod op batterijeieren in 2018 |
Stopzetting van de verkoop van batterijeieren in Denemarken, zowel voor verse eieren als voor ingrediënten in verwerkte producten, in 2018. |
Doelstelling gerealiseerd in 2019. |
|
100% gecertificeerd hout tegen eind 2020 |
Tegen eind 2020, omschakeling van 100% van houten en op hout gebaseerde eigenmerkproducten in Denemarken naar duurzame, gecertificeerde materialen. |
Project in uitvoering. Tegen eind 2019 was de omschakeling naar gecertificeerde houten en op hout gebaseerde producten voor 92% gerealiseerd. |
|
100% gecertificeerde soja voor geselecteerde eigenmerkproducten tegen eind 2025 |
Ons doel is 100% duurzame soja, zowel direct als indirect gebruikt in onze eigenmerkproducten in de categorieën vers vlees, zuivelproducten inclusief eieren en diepvries- en gekoelde producten die vlees bevatten tegen eind 2025. Als eerste stap zullen we de hoeveelheid soja die in 2020 wordt gebruikt, compenseren met de aankoop van credits van de Round Table on Responsible Soy (RTRS – Ronde Tafel voor Duurzame Soja). |
Nieuwe doelstelling.
|
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG |
---|---|---|---|
100% groene stroom tegen eind 2021 |
Aankoop van 100% groene stroom tegen eind 2021 |
Project in uitvoering:
|