Van de leverancier tot in de winkelrekken, ALDI België en ALDI Luxemburg komen tegemoet aan de verwachtingen van de klant met duurzamere verpakkingen, minder voedselverspilling en een energie-efficiënte logistiek.
De duurzaamheidsfocus in België en Luxemburg ligt momenteel op het verminderen van voedselverspilling en het duurzamer maken van verpakkingen. We bieden aan onze klanten duurzame producten aan terwijl we onze winkels en distributiecentra energie-efficiënter en klimaatvriendelijker maken.
Om voedselverspilling tegen te gaan, hebben we onze samenwerking met de Belgische Voedselbanken versterkt. We zijn begonnen met het invriezen van voedseloverschotten, waardoor we meer voedsel kunnen doneren. Met deze strategie maken de ALDI-ondernemingen een herverdeling van voedsel naar mensen die het nodig hebben over een langere periode mogelijk. Dankzij onze eerste liefdadigheidsactie in de eindejaarsperiode hebben we met de hulp van onze klanten vers bereide maaltijden voor een bedrag van 50.000 euro aan de Voedselbanken kunnen schenken.
In 2019 werd het Nationaal Verpakkingsbeleid voor België en Luxemburg gelanceerd om de verpakkingshoeveelheid te verminderen en de recycleerbaarheid van onze verpakkingen te optimaliseren. We streven naar 100 procent recycleerbare verpakkingen tegen eind 2022 en willen de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal in ons vast assortiment met 10 procent verminderen tegen eind 2025. Vanaf 2019 worden deze doelstellingen opgevolgd door ons nieuw opgerichte team voor duurzame verpakkingen. Daarnaast hebben we initiatieven genomen om het gebruik van wegwerpplastics zoals wattenstaafjes en draagtassen te verminderen.
Onze producten maken een tussenstop in onze distributiecentra alvorens ze over de individuele winkels verdeeld worden. Om onze CO2-voetafdruk te verminderen, hebben we al onze distributiecentra uitgerust met energiezuinige ledverlichting en zonnepanelen. Het nieuwe centrum in Turnhout voldoet aan de nieuwste normen voor duurzaam bouwen en kreeg als het meest duurzame distributiecentrum in België het BREEAM Outstanding-certificaat. In 2019 zijn we ook gestart met een hub voor leveranciers. Zo kunnen we het aantal transportkilometers en dus ook onze CO2-uitstoot verminderen.
387
ton minder wegwerpplastics per jaar
ALDI België bespaarde 387 ton plastic per jaar door over te schakelen op herbruikbare draagtassen, metalen drinkrietjes en wattenstaafjes uit duurzaam karton in plaats van plastic.
Toename van vegetarische/veganistische artikelen met
30 %
Door dit doel tegen eind 2020 te realiseren, komen we tegemoet aan de wensen van onze klant. In 2019 verkochten we 37 vegetarische/veganistische artikelen.
Centrales | 7 |
Winkels | 440 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers | 7.194 |
Eerste winkels in | 1976 |
Website |
www.aldi.be |
Centrales | 1 |
Winkels | 16 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers | 150 |
Eerste winkels in | 1991 |
Website |
www.aldi.lu |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
---|---|---|---|
10% minder verpakking tegen eind 2025 |
Vermindering van verpakkingsgewicht voor eigenmerkproducten uit het standaardassortiment in België en Luxemburg met 10% tegen eind 2025 (basisjaar 2015) |
Project in uitvoering. Lancering van ALDI-Verpakkingsmissie in 2019. |
|
99% recycleerbare verpakkingen tegen eind 2023 |
99% van verpakkingsvolume van Belgisch en Luxemburgs standaardassortiment recycleerbaar tegen eind 2023 |
Project in uitvoering. |
|
Alternatieve materialen voor wegwerpplastics |
Permanente zoektocht in België en Luxemburg naar alternatieve materialen of producten ter vervanging van wegwerpplastics. |
Nieuwe doelstelling. |
|
Voortdurende optimalisering van nutritionele samenstelling van producten |
Uitbreiding van inspanningen in België en Luxemburg om in de eigenmerkproducten het vezelgehalte te verhogen en het zout-, vet- en suikergehalte te verlagen. |
Doelstelling gedeeltelijk gerealiseerd. Elk jaar worden extra producten geëvalueerd en aangepast. |
|
100% Fairtrade-gecertificeerde rozen tegen eind 2018 |
Omschakeling van alle rozen in Belgische en Luxemburgse winkels naar Fairtrade-gecertificeerde producten tegen eind 2018. |
Doelstelling gerealiseerd |
|
ATC op alle vleesproducten tegen eind 2020 |
Uitbreiding van de ALDI Tranparancy Code (ATC) voor eigenmerkproducten naar alle vleesproducten en producten die vlees bevatten, in België en Luxemburg, tegen eind 2020. |
Doelstelling gerealiseerd voor alle vers vlees en verse vleesproducten. Voor bereide maaltijden moet de doelstelling tegen eind 2020 gerealiseerd zijn. |
|
30% meer vegetarische artikelen in 2020 |
30% meer vegetarische artikelen in Belgische en Luxemburgse winkels in 2020 (basisjaar 2019). |
Nieuwe doelstelling. Eind 2019 hadden we 37 vegetarische/veganistische producten in ons aanbod. |
|
Introductie van Nutri-Score en uitrol tegen eind 2021 |
Introductie van Nutri-Score in 2020 en uitrol in België en Luxemburg tegen eind 2021. |
Nieuwe doelstelling. |
|
Promotie voor lokale producten in 2019 |
Ontwikkeling van richtlijnen voor de aankoop van lokale Belgische landbouwproducten in 2019.
|
Doelstelling gerealiseerd. |
|
Samenwerking met de Belgische voedselbanken in 2019 |
Opstarten van samenwerking met de Belgische voedselbanken om voedselverspilling in 2019 verder terug te dringen. |
Doelstelling gerealiseerd. Opgestart in 2019, loopt verder door in 2020. |
|
Regulering van kindermarketing in 2019 |
Ontwikkeling van richtlijnen voor kindermarketing in België in 2019. |
Doelstelling gerealiseerd. |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
---|---|---|---|
100% gecertificeerd hout, papier en karton in producten tegen eind 2019 |
100% gecertificeerd hout, papier en karton in eigenmerkproducten tegen eind 2019 voor het productaanbod in België en Luxemburg.
|
Doelstelling gedeeltelijk gerealiseerd. Eind 2019 was 97% gerealiseerd. |
|
50 % gecertificeerde duurzame koffie tegen eind 2020 |
Omschakeling naar gecertificeerde duurzame koffie (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en bio) in Belgische en Luxemburgse winkels voor eigenmerkkoffieproducten tegen eind 2020 |
Doelstelling gerealiseerd. Eind 2019 was 54% van onze eigenmerkkoffie omgeschakeld. |
|
100% gecertificeerde vis en zeevruchten tegen eind 2018 |
Omschakeling van verse gekoelde en diepgevroren vis en zeevruchten in Belgische en Luxemburgse winkels naar gecertificeerde duurzame producten tegen eind 2018. |
Doelstelling gerealiseerd. |
|
Foie gras zonder gedwongen voederen tegen eind 2019 |
Introductie van een alternatief voor foie gras zonder gedwongen dwangvoederen in Belgische en Luxemburgse winkels tegen eind 2019. |
Doelstelling gerealiseerd. |
|
Actualisering van nationaal dierenwelzijnsbeleid tegen eind 2019 |
Actualisering van nationaal dierenwelzijnsbeleid tegen eind 2019. |
Doelstelling gerealiseerd. |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
---|---|---|---|
Recyclagebakken voor gloeilampen in alle winkels in 2019 |
Uitrol van RECUPEL-recyclagebakken voor gloeilampen in alle Belgische winkels in 2019. |
Doelstelling gerealiseerd. In 2019 werden alle Belgische winkels uitgerust met een recyclagebak voor gloeilampen |
|
Opening van distributiecentrum met BREEAM Outstanding-certificaat in 2019 |
Opening van Belgisch BREEAM-gecertificeerd distributiecentrum in 2019. |
Doelstelling gerealiseerd. Het nieuwe distributiecentrum in Turnhout is het meest duurzame distributiecentrum van België. |
|
100% groene stroom tegen eind 2020
|
100% groene stroom in België door het opwekken van elektriciteit en door de aankoop van groene stroom indien nodig |
Nieuwe doelstelling. |
|
30% toename van aantal winkels met zonnepanelen tegen eind 2020 |
30% toename van het aantal Belgische en Luxemburgse winkels met zonnepanelen tegen eind 2020 (basisjaar 2019), project in uitvoering. |
Nieuwe doelstelling. Eind 2019 waren er 65 installaties gerealiseerd. |
|
Introductie van natuurlijke koelmiddelen in 2020 |
Introductie van natuurlijke koelmiddelen (propaan en CO2) in plaats van synthetische in nieuwe winkels en bij grote renovaties in België en Luxemburg in 2020. Het project loopt nog door tot en met 2021. |
Project in uitvoering. |
Doel |
Beschrijving van doelstellingen en scope |
Status 2019 & volgende stappen |
SDG's |
---|---|---|---|
Jaarlijkse nationale liefdadigheidsactie |
Jaarlijkse nationale liefdadigheidsactie in België |
Project in uitvoering. |