1. Home
  2. Doelstellingen 2019

CR-programma 2019  internationaal

Als onderdeel van ons Corporate Responsibility Programma hebben we duidelijke doelstellingen geformuleerd.

Klant & product

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

100% gerecycleerde en/of duurzaam gecertificeerde materialen voor productverpakkingen tegen eind 2020

Omschakeling van alle nieuw aangekochte productverpakkingen, voor alle artikelen uit ons vast aanbod en voedingsartikelen uit ons tijdelijk aanbod naar gerecycleerde en/of duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen) bij ALDI Nord, afhankelijk van hun beschikbaarheid tegen eind 2020.

Project in uitvoering.
Zie Responsible product ranges.

SDG 12

100% recycleerbare, composteerbare of herbruikbare verpakkingen tegen eind 2025

100% van eigenmerkverpakkingen moet tegen eind 2025 in alle ALDI-ondernemingen recycleerbaar, composteerbaar of herbruikbaar zijn.

Project in uitvoering.
Zie Responsible product ranges.

 

SDG 12

15% minder verpakking tegen eind 2025

Vermindering van het totale gewicht van het verpakkingsmateriaal voor eigenmerkproducten bij ALDI Nord (uitgezonderd groenten en fruit) met 15% – in verhouding tot de omzet – tegen eind 2025 (basisjaar 2020)

Project in uitvoering.
Zie Responsible product ranges.

 

SDG 12

Herbruikbare zakjes voor groenten en fruit 

Uitrol van herbruikbare zakjes voor groenten en fruit in alle winkels van de ALDI-ondernemingen

Project in uitvoering.
Proefproject uit uitrol in Duitsland in 2019. Zie ook Responsible product ranges.

SDG 12

100% recycleerbare zakken tegen eind 2021

Uitrol van herbruikbare zakken in alle ALDI-winkels tegen eind 2021. Herbruikbare zakken zijn zakken die meer dan 20 keer gebruikt kunnen worden, stabiel en scheurvast zijn, een draagvermogen van 10 kilogram hebben en gereinigd of gerepareerd kunnen worden. De zakken moeten als herbruikbaar herkenbaar zijn, rekening houdend met de haptiek en het draagcomfort. Zakken die niet aan deze eisen voldoen, vallen niet onder dit doel. I13

Project in uitvoering.

SDG 12

Verbod op wegwerpplastics vanaf eind 2020

Stopzetting van de verkoop van wegwerpplastics zoals borden, bestek, bekers, rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes (met uitzondering van drinkrietjes op drankverpakkingen) in alle ALDI-ondernemingen tegen eind 2020. Onmisbare artikelen moeten door milieuvriendelijkere alternatieven of herbruikbare varianten vervangen worden.

Project in uitvoering. Wattenstaafjes zijn vervangen door een duurzaam alternatief. Zie ook Responsible product ranges.

SDG 12

Uitbreiding van onverpakte artikelen in groente- en fruitafdeling

Verhoging van het aandeel onverpakte artikelen in de groente- en fruitafdeling in alle winkels van de ALDI-ondernemingen, rekening houdend met productkwaliteit en voedselverspilling.

Nieuwe doelstelling.

SDG 12

Oplijsting van innovaties van startups om de hoeveelheid verpakking en plastic te verminderen

Oplijsting van innovaties van startups om de hoeveelheid verpakking en plastic bij ALDI Nord te verminderen (via het TechFounders-programma)

Project in uitvoering. In het kader van het TechFounders-programma wordt de zoektocht naar innovatieve start-ups die duurzame oplossingen hebben ontwikkeld om de hoeveelheid verpakking en plastic te verminderen, voortgezet. Zie ook Responsible product ranges.

SDG 12

Optimalisatie van de samenstelling van 100% van de producten voor kinderen tegen eind 2021

Standaardisering van de criteria voor producten voor kinderen bij ALDI Nord volgens nationale richtlijnen en tegelijkertijd streven naar naleving van de WHO-aanbeveling. Producten voor kinderen die niet voldoen, zullen tegen eind 2021 uit het aanbod verwijderd worden of een nieuw etiket krijgen. Alle producten voor kinderen optimaliseren, ongeacht de productgroep.

Nieuwe doelstelling. In 2017 heeft ALDI België de ‘Belgian Pledge’ ondertekend, een verbintenis om reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen jonger dan 12 jaar, te verbieden. ALDI Nederland heeft nieuwe richtlijnen opgesteld voor productverpakkingen die bedoeld zijn voor kinderen om naleving van de op til zijnde regulering te verzekeren. Zie Transparency & communication.

SDG 12

Verbod op het promoten van ongezonde keuzes en promoten van gezondere producten voor kinderen tegen midden 2021

Geen promotie meer maken voor ongezonde producten voor kinderen en reclame en promotie maken voor gezonde producten (inclusief groenten en fruit) in alle ALDI-ondernemingen tegen midden 2021.

Nieuwe doelstelling.

SDG 12

Standaardisering van eigenmerkproducten voor kinderen tegen eind 2021

Lancering van en reclame maken voor een nieuw ALDI-kindermerk tegen eind 2021.

Nieuwe doelstelling.

Samenwerking met minstens één partner op nationaal of internationaal niveau om een productaanbod voor kinderen te ontwikkelen tegen eind 2021

Samenwerking met leveranciers, organisaties en deskundigen om het huidige productaanbod voor kinderen te verbeteren en innovaties te ontwikkelen voor alle ALDI-ondernemingen tegen eind 2021.

Nieuwe doelstelling.

Verbeterde nutritionele samenstelling van 100% van de gedefinieerde productgroepen tegen eind 2022

Verbetering van de producten door een optimale nutritionele samenstelling (bijv. minder zout, suiker of vet of meer vezels) en aanbod van betrouwbaar assortiment voor klanten met bijzondere voedingsbehoeften binnen de productgroepen Ontbijt, Zuivel, Gekoelde kant-en-klare levensmiddelen, Diepvries en Niet-Alcoholische Dranken in alle ALDI-ondernemingen tegen eind 2022.

Nieuwe doelstelling.
Zie Transparency & communication.

SDG 12

Uitbreiding van de voedingswaarde-etikettering voor 100% van de productgroepen binnen de scope tegen eind 2022.

Invoering van een voedingswaardelabel (bijv. Nutri-Score, The Keyhole) in alle ALDI-landen voor eigenmerkproducten in gedefinieerde productgroepen (Ontbijt, Zuivel, Gekoelde kant-en-klare levensmiddelen, Diepvries, Niet-Alcoholische Dranken, productgroepen met nationale profilering) tegen eind 2022.

Nieuwe doelstelling. ALDI Frankrijk zal in 2020 de eerste producten van een label voorzien. Ook ALDI België zal in 2020 de Nutri-Score gaan gebruiken. ALDI Nederland zal in de tweede helft van 2021 met de invoering starten. Zie Transparency & communication.

SDG 02

Verbetering van de etikettering en communiceren over meerwaarde op het gebied van duurzaamheid tegen midden 2021.

Verbetering van de etikettering en de communicatie over de meerwaarde op het gebied van duurzaamheid, bijv. dierenwelzijn, veganistisch, verbeterde Nutri-Score en sociale projecten, tegen midden 2021 in alle ALDI-ondernemingen (geleidelijke opstart met specifieke productreeksen).

Nieuwe doelstelling.

SDG 02

Optimaliseren aanbod aan vegetarische en veganistische producten tegen midden 2021

Uitbreiding van het aanbod aan vegetarische en veganistische producten, inclusief certificering (bijv. V-Label) in alle ALDI-ondernemingen tegen midden 2021. Scope: zuivel, gekoelde kant-en-klare levensmiddelen, vers vlees en verse vis, niet-alcoholische dranken, gezondheid, verzorging en babyproducten en specifieke productgroepen per land.

Nieuwe doelstelling. 494 producten in 2019; +82% in vergelijking met vorig jaar. Zie  Responsible product ranges.

Aanbrengen van een label op 100% van de vegetarische en veganistische producten voor alle nieuwe producten/nieuwe aankopen vanaf 2021.

100% etikettering van alle vegetarische en veganistische producten (bijvoorbeeld met V-label/vegan flower) voor alle nieuw aangekochte/nieuw opgenomen producten in alle ALDI-ondernemingen, met focus op non-food-artikelen vanaf 2021

Nieuwe doelstelling.

100% vegetarische en veganistische sojaproducten met duurzame soja tegen eind 2021

Omschakeling van 100% van de vegetarische en veganistische eigenmerkproducten op basis van soja naar soja van Europese oorsprong of gecertificeerde soja, en beoordeling van soja-alternatieven, bijvoorbeeld producten op basis van erwten, tegen eind 2021 bij ALDI Nord

Nieuwe doelstelling.

Uitbreiding van vleesproducten met ATC

Uitbreiding van het aantal vleesproducten en producten die vlees bevatten met de ALDI Transparency Code (ATC) in alle ALDI-ondernemingen

Doelstelling gerealiseerd. De ATC certificeert 100 procent van het verse vlees binnen het standaard productaanbod bij ALDI België, ALDI Duitsland, ALDI Nederland en ALDI Luxemburg. De code wordt ook aangebracht op vleesproducten van ALDI Frankrijk, ALDI Polen, ALDI Portugal en ALDI Spanje.

Richtlijn voor aanpak van voedselverspilling tegen eind 2020

Invoering van een richtlijn voor omgang met voeding die niet meer in de ALDI-winkels verkocht kan worden, tegen eind 2020 (eerder 2017)

Doelstelling niet gerealiseerd. Het was de bedoeling om eind 2017 een internationale richtlijn voor de vermindering van voedselverspilling te publiceren. Omwille van verschillende hieraan gerelateerde vereisten opgelegd door de verschillende ALDI-landen is het project tot nader order uitgesteld. Dit thema blijft echter belangrijk voor ons. Daarom hebben we deze doelstelling door de onderstaande doelstellingen vervangen.

Target voor vermindering van voedselverspilling tegen eind 2021

Vaststelling van het ALDI Nord-target voor de vermindering van voedselverspilling op basis van de gegevens uit geselecteerde landen tegen eind 2021

Nieuwe doelstelling.

SDG 12

Integratie van alle winkels in een samenwerkingsverband om voedselverspilling te verminderen tegen eind 2021

Integratie van alle ALDI-winkels in samenwerkingsverbanden met NGO’s om voedselverspilling te verminderen tegen 2021 (bijv. Tafel, To Good To go, Refood).

De doelstelling wordt bereikt wanneer elke winkel regelmatig* samenwerkt met een of meer gedefinieerde potentiële partners. *Regelmatig betekent dat er zo vaak mogelijk vanuit beide kanten gedoneerd wordt.

Nieuwe doelstelling. In 2019 doneerde 81% van de winkels voedsel dat niet meer verkocht kon worden; +4 procentpunten in vergelijking met vorig jaar 

Lancering van een eigen ALDI Nord-merk voor producten gemaakt van voedselresten tegen eind 2021.

Ontwikkeling van een eigen merk voor producten gemaakt van voedselresten en introductie van minstens één product in gedefinieerde productgroepen tegen eind 2021 bij ALDI Nord. Scope: bakkerij (brood, meel), gekoelde kant-en-klare levensmiddelen (soepen, knoedels), ontbijt (broodbeleg, ontbijtgranen, snacks), alcoholische dranken (bier), snacks (chocolade)

Nieuwe doelstelling.

100% etikettering van alle producten uit eigen land voor alle nieuwe producten/nieuwe aankopen tegen midden 2021 

100% etikettering van alle producten uit eigen land, bijv. met nationale vlag, tegen midden 2021 voor alle nieuw aangekochte/nieuw opgenomen producten in alle ALDI-ondernemingen Scope: groenten & fruit, zuivel, vers vlees & verse vis.

Nieuwe doelstelling.

SDG 12

Ontwikkeling van aanbod aan streekproducten in elk ALDI-land tegen eind 2021 

Ontwikkeling van aanbod aan streekproducten in elk ALDI-land tegen eind 2021 Scope: groenten & fruit, zuivel, vers vlees & verse vis.

Nieuwe doelstelling. In Duitsland hebben we in 2019 het nieuwe eigen merk EINFACH REGIONAL (gewoonweg regionaal) ingevoerd. Zie Transparency & communication.

 

Toeleveringsketen & hulpbronnen

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

100% gecertificeerde duurzame koffie tegen eind 2019

Omschakeling naar fysiek RSPO-gecertificeerde palmolie voor alle eigenmerkproducten die palmolie bevatten (Roundtable on Sustainable Palm Oil – RSPO) tegen eind 2019 (eerder 2018) bij ALDI Nord

Doelstelling gerealiseerd. 99,8% in 2019

SDG 12

Uitbreiding van gecertificeerde duurzame koffie tegen eind 2020

Omschakeling naar gecertificeerde duurzame koffie (UTZ/ Rainforest Alliance, Fairtrade, bio) voor geselecteerde eigenmerkproducten binnen ALDI Nord tegen eind 2020

Project in uitvoering. 53% in 2019; +2 procentpunten in vergelijking met vorig jaar

SDG 12

40% gecertificeerde duurzame grondstoffen van kruidenthee en fruitinfusies tegen eind 2020

Verhoging van het aandeel van gecertificeerde duurzame grondstoffen (UEBT/UTZ, EU-Biologo, Fairtrade of UTZ/Rainforest Alliance CertifiedTM-label) van kruidenthee en fruitinfusies in eigenmerkproducten tot 40 procent tegen eind 2020 bij ALDI Nord

Project in uitvoering. 37% in 2019

SDG 12

100% duurzaam gecertificeerd hout tegen eind 2020

Omschakeling van alle houten en op hout gebaseerde producten naar duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen) tegen eind 2020 bij ALDI Nord

Project in uitvoering.
88% in 2019; + 11% in vergelijking met vorig jaar.

SDG 15

100% duurzaam katoen tegen 2025

Gebruik van duurzaam katoen (bijv. GOTS, OCS 100/samengesteld, Fairtrade, gerecycleerd katoen, BCI, CmiA) voor alle kleding- en woningtextiel in alle ALDI-bedrijven tegen eind 2025

Project in uitvoering. Publicatie van het internationale katoeninkoopbeleid in 2020; 37% in 2019; +3 procentpunten in vergelijking met vorig jaar

SDG 12

100% gecertificeerde bloemen en planten

Het aandeel gecertificeerde duurzame planten en bloemen (bijv. GLOBALG.A.P. in combinatie met GRASP of alternatieve normen) in alle ALDI-ondernemingen continu verhogen (streefdatum verwijderd).

Project in uitvoering. Zie Social responsibility in the supply chain.

SDG 12

Sociale evaluatie van alle producenten van groenten en fruit

Het aandeel gecertificeerde duurzame groenten en fruit (bijv. GLOBALG.A.P. in combinatie met GRASP of alternatieve standaarden) in alle ALDI-ondernemingen continu verhogen (streefdatum verwijderd).

Project in uitvoering.
Zie Social responsibility in the supply chain.

Uitbreiding van criteria voor dierenwelzijn

Voortdurende uitbreiding van test- en certificatiesystemen en eigen normen in alle ALDI-ondernemingen en daarbij verder gaan dan wat wettelijk verplicht is en ook rekening houdend met aspecten van dierenwelzijn

Project in uitvoering. Er is in 2018 intensief en op grote schaal gewerkt aan de verdere verbetering van het dierenwelzijn. 

Verbod op alle gedefinieerde chemische stoffen in 2020

Verbod op specifieke groepen van chemische stoffen bij de vervaardiging van eigenmerkproducten in de productgroepen kleding, huishoudtextiel en schoeisel, tegen eind 2020 (ALDI Detox Commitment), in uitvoering in alle ALDI-landen

Project in uitvoering. Het werd duidelijk dat de sector haar verplichtingen in het kader van het Detox Commitment in 2020 niet zal nakomen. In navolging van het goedgekeurde stappenplan werden verschillende Detox-vorderingsverslagen en het eindrapport gepubliceerd. De uitdagingen zijn echter aanzienlijk zodat het werk met de partners binnen de toeleveringsketen de komende jaren zal worden voortgezet om het beheer van chemische stoffen te verbeteren en de vastgestelde doelstellingen na te streven. 

Na afloop van het ALDI Detox Commitment zal een continu verbeteringsproces worden nagestreefd om verdere vooruitgang te boeken bij het geleidelijk elimineren van gevaarlijke chemische stoffen binnen de toeleveringsketens. Daartoe zullen de processen om deze inspanningen in doeltreffendere en op een risicoanalyse gebaseerde maatregelen om te zetten, geëvalueerd worden met het oog op een betere afstemming van de activiteiten binnen de sector.

SDG 12

Deelname aan sectorinitiatieven

Uitbreiding van dialoog met belangrijke stakeholdergroepen, in het bijzonder via deelname aan sectorale initiatieven in alle ALDI-landen

SDG 17
Klimaat & milieu

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

40% vermindering van uitstoot van broeikasgassen tegen eind 2021

40% vermindering van uitstoot van broeikasgassen in alle ALDI-ondernemingen tegen eind 2021, in vergelijking met het referentiejaar 2015

Project in uitvoering. 15,5% vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in 2019, in vergelijking met het referentiejaar 2015.

De focus lag op het verhogen van de efficiëntie. In de volgende stap zullen verdere efficiëntiemaatregelen gepland en uitgevoerd worden met een verhoogde focus op groene stroom/vergroening.

Installatie van zonnepanelen op winkels

Verhoging van het aandeel van ALDI-winkels die uitgerust zijn met fotovoltaïsche installaties via een continue uitbreiding 

Project in uitvoering. 581 winkels zijn uitgerust met fotovoltaïsche installaties; + 39% in vergelijking met vorig jaar. 

SDG 07

LED-verlichting in alle nieuwe winkels tegen eind 2019

Installatie van LED-verlichting in alle nieuwe ALDI-winkels (binnen- en buitenverlichting) tegen eind 2019

Doelstelling gedeeltelijk gerealiseerd. Sinds 2016 is in alle nieuwe winkels in alle landen LED-verlichting geïnstalleerd. We gaan door met het ombouwen van de buitenverlichting.

SDG 08

LED-verlichting in bestaande winkels

Onderzoek van omschakeling van bestaande ALDI-winkels naar LED-verlichting

Project in uitvoering. Het omschakelingsproces wordt voortgezet: ALDI België en ALDI Portugal staan dicht bij de realisatie van deze doelstelling. ALDI Denemarken heeft de verlichting reeds in alle winkels naar LED-verlichting omgeschakeld.

SDG 08

LED-verlichting in distributiecentra

Onderzoek van omschakeling van de ALDI-distributiecentra naar LED-verlichting

Project in uitvoering. De omschakeling is al volledig gerealiseerd in België, Denemarken en Spanje. In Duitsland, Polen en Nederland staat de omschakeling van de distributiecentra naar LED-verlichting op de planning.

SDG 08
Medewerkers & community

Doel

Beschrijving van doelstellingen en scope

Status 2019 & volgende stappen

SDG's

Opleidingsprogramma voor managers tegen eind 2020

Ontwikkeling van een concept van een opleidingsprogramma voor het verbeteren van de vaardigheden van managers in alle ALDI-landen tegen eind 2020.

Doelstelling gerealiseerd. De ALDI Academy is in 2019 opgericht om een aantal opleidingsprogramma's in Duitsland op te zetten en zal door de andere landen worden overgenomen.

SDG 04

Versterking van communicatie met medewerkers tegen eind 2020

Het opzetten van bijkomende kanalen om ALDI-medewerkers te betrekken bij alle ALDI-ondernemingen, naast andere methoden, tegen eind 2020

Doelstelling gerealiseerd. Focus op workshops en evenementen, naast ALDI-personeelsmagazines, CR-nieuwsbrief, posters en brochures.

De gemeenschappelijke doelstellingen, en de landspecifieke doelstellingen, zijn beschikbaar als een aparte PDF. In 2020 zullen we ons MVO-beleid en Corporate responsibility-programma opnieuw beoordelen en onze doelstellingen aanpassen aan de ge-update strategieën, nieuwe aandachtspunten en huidige uitdagingen.

 

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch