Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Een opleidingsprogramma ontwikkelen om de competenties van onze managers verder aan te scherpen |
nieuw |
2019 |
concept |
Polen |
De communicatie met medewerkers uitbreiden |
nieuw |
2019 |
o.a. meer communicatiekanalen voor medewerkers |
Duitsland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
|
---|---|---|---|---|---|
Alle productievestigingen in amfori BSCI-risicolanden die voor ALDI Nord non-food-eigenmerkproducten produceren, beschikken over een certificaat van een voldoende en geldige sociale audit (amfori Business Social Compliance Initiative, amfori BSCI) |
2019 |
100 % |
ondernemingsgroep |
||
Een selectie productievestigingen die non-food-eigenmerkproducten produceren opnemen in het kwalificatieprogramma ALDI Factory Advancement (AFA) Project dat – door dialoogvorming tussen arbeiders en managers – een verbetering van de arbeidsomstandigheden in Bangladesh wil bewerkstelligen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
ondernemingsgroep |
||
Een eigen controleproces in Azië ontwikkelen en uitvoeren |
2017 |
afwerking van het controleproces en uitvoering van tests |
ondernemingsgroep |
||
Een sociale evaluatie (GRASP of vergelijkbare norm) van alle producenten (kwekers) van groenten en fruit kunnen voorleggen |
2018 |
100 % |
ondernemingsgroep |
||
Alle bloemen en planten voor bepaalde eigenmerkproducten omschakelen naar duurzaam gecertificeerde goederen (vb. GLOBALG.A.P. in combinatie met GRASP) |
nieuw |
2019 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Geen gebruik meer maken van bepaalde chemicaliën bij de productie van eigenmerkproducten van de productgroepen kledij, huishoud- en interieurtextiel en schoenen (ALDI Detox Commitment) |
2020 |
100 % |
ondernemingsgroep |
||
Een internationaal katoeninkoopbeleid opstellen en publiceren |
doel voor Duitsland bereikt |
2017 |
inkoopbeleid |
ondernemingsgroep |
|
Duurzaam katoen (vb. GOTS, OCS 100/blended, Fairtrade, gerecycleerd katoen) gebruiken voor kledij, huishoud- en interieurtextiel |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding afhankelijk van de beschikbaarheid in de gevraagde kwaliteit |
ondernemingsgroep |
|
Duurzaam katoen (vb. volgens de GOTS-, OCS-, Fairtrade-norm) gebruiken |
nieuw |
2018 |
30 % |
|
|
Het aandeel aan gecertificeerde ongebrande koffie (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en bio) verhogen voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2020 |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Zwarte en groene thee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2018 |
80 % |
ondernemingsgroep |
|
Kruiden- en vruchtenthee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ, UEBT/UTZ, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2018 |
30 % |
ondernemingsgroep |
|
Kruiden- en vruchtenthee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (Rainforest Alliance, UTZ, UEBT/UTZ, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2020 |
40 % |
ondernemingsgroep |
|
Eigenmerkproducten met een hoog aandeel aan cacao (uit het vaste en tijdelijke assortiment die onder het gedefinieerde toepassingsgebied vallen) omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade) |
2017 |
100 % |
ondernemingsgroep |
||
De palmolie in alle eigenmerkproducten omschakelen naar fysieke RSPO-gecertificeerde palmolie (Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO) |
2018 |
100 % |
ondernemingsgroep |
||
Een internationaal houtinkoopbeleid opstellen en publiceren |
2017 |
inkoopbeleid |
ondernemingsgroep |
||
Alle houten en op hout gebaseerde producten omschakelen naar duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen) |
nieuw |
2020 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Alle nieuw ingekochte verkoop-, om- en transportverpakkingen voor producten omschakelen naar – afhankelijk van de beschikbaarheid – gerecycleerde en/of duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen) |
nieuw |
2020 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Het assortiment vegetarische en veganistische producten uitbreiden, incl. certificering (bv. V-label) |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
De controle-/certificeringssystemen en eigen normen die verder gaan dan de wettelijke vereisten en met dierenwelzijn te maken hebben, uitbreiden |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Het aantal vlees- en vleesbevattende producten met de ALDI Transparency Code (ATC) verhogen |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Het aandeel aan duurzaam gecertificeerde vis- en visbevattende producten (MSC, ASC, GLOBALG.A.P. en EU Biolabel) verhogen |
nieuw |
2018 |
50 % |
ondernemingsgroep |
|
Het zout- en suikergehalte bij bepaalde eigenmerkproducten verder verlagen |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Het PlanetProof-keurmerk op alle in Nederland geproduceerde groenten- en fruitproducten aanbrengen |
nieuw |
2019 |
100 % |
Nederland |
|
BEE FRIENDLY-gecertificeerde producten opnemen in het assortiment |
nieuw |
2019 |
opstelling en ontwikkeling |
Frankrijk |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
De uitstoot van broeikasgassen tegen 2021 met 40% verminderen (ten opzichte van het referentiejaar 2015) |
nieuw |
2021 |
– 40 % t.o.v. 2015 |
ondernemingsgroep |
Ledverlichting invoeren in alle nieuwe winkels (binnen- en buitenverlichting) en de omschakeling van bestaande winkels en distributiecentra naar ledverlichting onderzoeken |
2019 (en voortdurend) |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Het aantal winkels met zonnepanelen verhogen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Een concept ontwikkelen voor de registratie, analyse en reductie van de uitstoot van broeikasgassen |
2017 |
concept |
ondernemingsgroep |
|
Een concept ontwikkelen voor de introductie van een monitoring- en managementsysteem voor energie |
doel voor Duitsland bereikt |
2017 |
concept |
ondernemingsgroep |
Het zelfgebruik van zelfgewonnen energie door zonnepanelen in winkels verhogen door een combinatie van gecombineerde koel- en verwarmingssystemen en door een vraaggerichte afstemming van de zonnepanelen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
Duitsland |
|
Onderzoek doen naar alternatieve aandrijfconcepten voor gebruik in logistieke processen |
2017 |
onderzoek |
Duitsland |
|
Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koudemiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken |
voortdurend |
100 % |
Duitsland |
|
Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koudemiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken |
nieuw |
2017 |
100 % |
Nederland |
Alle koelkasten en diepvriezers stapsgewijs omschakelen naar het koelmiddel propaan (R290) met een zeer laag Global Warming Potential (GWP) |
voortdurend |
100 % |
Duitsland |
|
Enkel duurzame draagtassen verkopen aan de kassa |
nieuw |
2018 |
100 % |
Duitsland, Nederland, België |
Een BREEAM-gecertificeerd distributiecentrum oprichten (BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment) |
nieuw |
2019 |
oprichting |
België |
De volledige certificering volgens ISO 50001 bereiken |
nieuw |
2018 |
100 % |
Nederland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Pilootprojecten over duurzame consumptie ontwikkelen |
2018 |
project |
Duitsland |
|
Een richtlijn introduceren voor de omgang met levensmiddelen die niet meer verkocht mogen worden in de winkels |
nog in behandeling |
2017 |
opstellen en invoeren |
ondernemingsgroep |
Het engagement omtrent de bevordering van het gezondheidsbewustzijn bij kinderen en medewerkers voortzetten en uitbreiden |
nieuw |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
Nederland |
De dialoog met relevante stakeholders uitbreiden |
voortdurend |
deelnemen aan sectorinitiatieven |
ondernemingsgroep |
Verdere nationale doelstellingen kan u vinden in het overzicht van de negen Europese landen waarin ALDI Nord vertegenwoordigd is.