[GRI 102-16] ALDI Nord is een internationaal succesvolle discountketen. In negen landen voorzien we brede consumentengroepen van hoogwaardige producten tegen blijvend lage prijzen. “Eenvoudig, verantwoordelijk en betrouwbaar” – die drie kernwaarden sturen ons handelen. Ze zijn vastgelegd in onze bedrijfsmissie “Eenvoudig ALDI”. Die missie geeft voor meer dan 69 000 ALDI-medewerkers duidelijk de richting aan.
Onze dagelijkse beslissingen hebben een impact op onze hele waardecreatieketen. Het maakt deel uit van onze commerciële identiteit om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (Corporate Responsibility). Dat doen we niet in de laatste plaats om onze concurrentiekracht op lange termijn veilig te stellen. Want ook in de toekomst willen wij de norm blijven zetten in de detailhandel en onze marktpositie verder uitbouwen.
Netto-omzet van de ondernemingsgroep ALDI Nord
Totale netto-omzet per jaar (uitgedrukt in miljard euro)
Totaal aantal winkels en medewerkers (in hoofden) naar geslacht en regio op 31.12
2015 |
2016 |
2017 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal winkels |
Aantal medewerkers |
Aantal vrouwen |
Aantal winkels |
Aantal medewerkers |
Aantal vrouwen |
Aantal winkels |
Aantal medewerkers |
Aantal vrouwen |
|
België/Luxemburg1 |
461 |
6.256 |
4.452 |
457 |
6.412 |
4.455 |
459 |
6.727 |
4.804 |
Denemarken |
220 |
2.037 |
1.051 |
222 |
2.184 |
1.128 |
188 |
2.277 |
1.099 |
Duitsland |
2.339 |
31.429 |
22.521 |
2.298 |
35.215 |
25.405 |
2.249 |
35.836 |
25.511 |
Frankrijk |
899 |
7.420 |
4.533 |
891 |
8.243 |
5.204 |
888 |
9.218 |
5.592 |
Nederland |
498 |
6.291 |
3.893 |
491 |
6.300 |
3.857 |
494 |
8.654 |
5.099 |
Polen |
105 |
1.160 |
1.002 |
118 |
1.466 |
1.254 |
124 |
1.906 |
1.706 |
Portugal |
47 |
613 |
416 |
48 |
803 |
535 |
57 |
1.178 |
768 |
Spanje |
260 |
2.973 |
1.889 |
264 |
3.456 |
2.174 |
272 |
3.571 |
2.263 |
Ondernemingsgroep |
4.829 |
58.179 |
39.757 |
4.789 |
64.079 |
44.012 |
4.731 |
69.367 |
46.842 |
1 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie "Onderwerp van het verslag”).
[GRI 102-2, -6, -7, -9] Al meer dan 100 jaar staan de wensen van onze klanten centraal bij alles wat we doen. Hun verwachtingen stijgen, en daarom zijn wij voortdurend in ontwikkeling. Met het moderniseringsproject ANIKo (ALDI Nord Instore KonZept) maken we onze winkels helderder en aangenamer; nieuwe kleuren en een overzichtelijke productpresentatie zorgen voor een nog betere oriëntatie. Daarnaast breiden we ons non-food- en foodassortiment verder uit. ALDI Nord is echter meer dan de som van die producten: het is ons doel om de discounter te zijn die mensen het beste begrijpt en daarom het dichtste bij hen staat. We willen dat ze bij ons dagelijks kwalitatief hoogstaand, eerlijk, eenvoudig en goedkoop kunnen winkelen.
De ALDI Nord-eigenmerken vormen met gemiddeld 86 procent de basis van ons assortiment; een selectie van merkproducten vult het assortiment aan. We bieden onze klanten een steeds grotere keuze aan duurzamere en gezondere producten: in Duitsland zijn we de grootste distributeur van bioproducten in het verkoopgebied van ALDI Nord. Ook in de andere landen waar ALDI Nord actief is, bieden wij een steeds uitgebreider bio-assortiment aan.
Gemiddeld hebben we zo’n 1600 producten uit 70 productgroepen in elke winkel, een stijging van tien procent ten opzichte van 2016. Daarnaast zijn er sinds 2017 drie keer per week andere aanbiedingen, waaronder textiel en schoenen, elektronica, huishoudelijke producten, doe-het-zelf-producten en tuinbenodigdheden. In diverse landen worden bovendien onlinediensten als reizen, foto’s, muziek en mobiele telefonie of bloemenverzending aangeboden onder het ALDI-merk. Sinds 2017 bieden we ook onlinegames en e-books aan.
Het aantal producten en het aandeel eigenmerken in ons vaste assortiment (in procent uitgedrukt)1
2015 |
2016 |
2017 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal producten |
Percentage eigenmerken |
Aantal producten |
Percentage eigenmerken |
Aantal producten |
Percentage eigenmerken |
|
België/Luxemburg2 |
1.113 |
99,7 |
1.373 |
97,6 |
1.465 |
96,1 |
Denemarken |
1.394 |
87,7 |
1.651 |
81,0 |
1.826 |
75,5 |
Duitsland |
1.183 |
94,8 |
1.461 |
94,0 |
1.432 |
91,1 |
Frankrijk |
1.210 |
94,6 |
1.450 |
95,1 |
1.452 |
90,9 |
Nederland |
1.238 |
97,7 |
1.437 |
94,2 |
1.737 |
93,5 |
Polen |
1.339 |
88,6 |
1.700 |
86,8 |
2.101 |
73,6 |
Portugal |
1.477 |
92,3 |
1.505 |
85,3 |
1.639 |
85,8 |
Spanje |
1.422 |
90,2 |
1.609 |
89,7 |
1.842 |
89,6 |
Ondernemingsgroep |
1.297 |
92,9 |
1.523 |
90,2 |
1.687 |
86,2 |
1 We definiëren duidelijke normen tegenover onze leveranciers wat onze eigenmerken betreft.
2 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie “Onderwerp van het verslag").
[GRI 102-11, -16] Onze Corporate Responsibility (CR)-policy is voor de hele ALDI Nord-groep vastgelegd. De policy sluit aan bij onze bedrijfsmissie en vat onze visie op CR samen. Bovendien somt ze de domeinen op waarin we als onderneming onze verantwoordelijkheid opnemen. In ons CR-programma definiëren we duidelijke doelen voor die pijlers. Over onze voortgang wordt onder andere in het kader van het duurzaamheidsrapport gecommuniceerd.
Een overzicht van onze pijlers
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Een opleidingsprogramma ontwikkelen om de competenties van onze managers verder aan te scherpen |
nieuw |
2019 |
concept |
Polen |
De communicatie met medewerkers uitbreiden |
nieuw |
2019 |
o.a. meer communicatiekanalen voor medewerkers |
Duitsland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Alle productievestigingen in amfori BSCI-risicolanden die voor ALDI Nord non-food-eigenmerkproducten produceren, beschikken over een certificaat van een voldoende en geldige sociale audit (amfori Business Social Compliance Initiative, amfori BSCI) |
2019 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Een selectie productievestigingen die non-food-eigenmerkproducten produceren opnemen in het kwalificatieprogramma ALDI Factory Advancement (AFA) Project dat – door dialoogvorming tussen arbeiders en managers – een verbetering van de arbeidsomstandigheden in Bangladesh wil bewerkstelligen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Een eigen controleproces in Azië ontwikkelen en uitvoeren |
2017 |
afwerking van het controleproces en uitvoering van tests |
ondernemingsgroep |
|
Een sociale evaluatie (GRASP of vergelijkbare norm) van alle producenten (kwekers) van groenten en fruit kunnen voorleggen |
2018 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Alle bloemen en planten voor bepaalde eigenmerkproducten omschakelen naar duurzaam gecertificeerde goederen (vb. GLOBALG.A.P. in combinatie met GRASP) |
nieuw |
2019 |
100 % |
ondernemingsgroep |
Geen gebruik meer maken van bepaalde chemicaliën bij de productie van eigenmerkproducten van de productgroepen kledij, huishoud- en interieurtextiel en schoenen (ALDI Detox Commitment) |
2020 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Een internationaal katoeninkoopbeleid opstellen en publiceren |
doel voor Duitsland bereikt |
2017 |
inkoopbeleid |
ondernemingsgroep |
Duurzaam katoen (vb. GOTS, OCS 100/blended, Fairtrade, gerecycleerd katoen) gebruiken voor kledij, huishoud- en interieurtextiel |
nieuw |
voortdurend |
itbreiding afhankelijk van de beschikbaarheid in de gevraagde kwaliteit |
ondernemingsgroep |
Duurzaam katoen (vb. volgens de GOTS-, OCS-, Fairtrade-norm) gebruiken |
nieuw |
2018 |
30 % |
Duitsland |
Het aandeel aan gecertificeerde ongebrande koffie (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en bio) verhogen voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2020 |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
Zwarte en groene thee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2018 |
80 % |
ondernemingsgroep |
Kruiden- en vruchtenthee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ, UEBT/UTZ, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2018 |
30 % |
ondernemingsgroep |
Kruiden- en vruchtenthee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (Rainforest Alliance, UTZ, UEBT/UTZ, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2020 |
40 % |
ondernemingsgroep |
Eigenmerkproducten met een hoog aandeel aan cacao (uit het vaste en tijdelijke assortiment die onder het gedefinieerde toepassingsgebied vallen) omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade) |
2017 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
De palmolie in alle eigenmerkproducten omschakelen naar fysieke RSPO-gecertificeerde palmolie (Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO) |
2018 |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Een internationaal houtinkoopbeleid opstellen en publiceren |
2017 |
inkoopbeleid |
ondernemingsgroep |
|
Alle houten en op hout gebaseerde producten omschakelen naar duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen) |
nieuw |
2020 |
100 % |
ondernemingsgroep |
Alle nieuw ingekochte verkoop-, om- en transportverpakkingen voor producten omschakelen naar – afhankelijk van de beschikbaarheid – gerecycleerde en/of duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen) |
nieuw |
2020 |
100 % |
ondernemingsgroep |
Het assortiment vegetarische en veganistische producten uitbreiden, incl. certificering (bv. V-label) |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
De controle-/certificeringssystemen en eigen normen die verder gaan dan de wettelijke vereisten en met dierenwelzijn te maken hebben, uitbreiden |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
Het aantal vlees- en vleesbevattende producten met de ALDI Transparency Code (ATC) verhogen |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
Het aandeel aan duurzaam gecertificeerde vis- en visbevattende producten (MSC, ASC, GLOBALG.A.P. en EU Biolabel) verhogen |
nieuw |
2018 |
50 % |
ondernemingsgroep |
Het zout- en suikergehalte bij bepaalde eigenmerkproducten verder verlagen |
nieuw |
voortdurend |
uitbreiding |
ondernemingsgroep |
Het PlanetProof-keurmerk op alle in Nederland geproduceerde groenten- en fruitproducten aanbrengen |
nieuw |
2019 |
100 % |
Nederland |
BEE FRIENDLY-gecertificeerde producten opnemen in het assortiment |
nieuw |
2019 |
opstelling en ontwikkeling |
Frankrijk |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
De uitstoot van broeikasgassen tegen 2021 met 40% verminderen (ten opzichte van het referentiejaar 2015) |
nieuw |
2021 |
– 40 % t.o.v. 2015 |
ondernemingsgroep |
Ledverlichting invoeren in alle nieuwe winkels (binnen- en buitenverlichting) en de omschakeling van bestaande winkels en distributiecentra naar ledverlichting onderzoeken |
2019 (en voortdurend) |
100 % |
ondernemingsgroep |
|
Het aantal winkels met zonnepanelen verhogen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
ondernemingsgroep |
|
Een concept ontwikkelen voor de registratie, analyse en reductie van de uitstoot van broeikasgassen |
2017 |
concept |
ondernemingsgroep |
|
Een concept ontwikkelen voor de introductie van een monitoring- en managementsysteem voor energie |
doel voor Duitsland bereikt |
2017 |
concept |
ondernemingsgroep |
Het zelfgebruik van zelfgewonnen energie door zonnepanelen in winkels verhogen door een combinatie van gecombineerde koel- en verwarmingssystemen en door een vraaggerichte afstemming van de zonnepanelen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
Duitsland |
|
Onderzoek doen naar alternatieve aandrijfconcepten voor gebruik in logistieke processen |
2017 |
onderzoek |
Duitsland |
|
Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koudemiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken |
voortdurend |
100 % |
Duitsland |
|
Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koudemiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken |
nieuw |
2017 |
100 % |
Nederland |
Alle koelkasten en diepvriezers stapsgewijs omschakelen naar het koelmiddel propaan (R290) met een zeer laag Global Warming Potential (GWP) |
lopend proces |
100 % |
Duitsland |
|
Enkel duurzame draagtassen verkopen aan de kassa |
nieuw |
2018 |
100 % |
Duitsland, Nederland, België |
Een BREEAM-gecertificeerd distributiecentrum oprichten (BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment) |
nieuw |
2019 |
oprichting |
België |
De volledige certificering volgens ISO 50001 bereiken |
nieuw |
2018 |
100 % |
Nederland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Pilootprojecten over duurzame consumptie ontwikkelen |
2018 |
project |
Duitsland |
|
Een richtlijn introduceren voor de omgang met levensmiddelen die niet meer verkocht mogen worden in de winkels |
nog in behandeling |
2017 |
opstellen en invoeren |
ondernemingsgroep |
Het engagement omtrent de bevordering van het gezondheidsbewustzijn bij kinderen en medewerkers voortzetten en uitbreiden |
nieuw |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
Nederland |
De dialoog met relevante stakeholders uitbreiden |
voortdurend |
deelnemen aan sectorinitiatieven |
ondernemingsgroep |
WVerdere nationale doelstellingen kan u vinden in het overzicht van de negen Europese landen waarin ALDI Nord vertegenwoordigd is.
We ondersteunen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals, SDG’s) en dragen bij tot het behalen ervan. De focus ligt daarbij op een duurzaam eigenmerkenassortiment over de gehele waardecreatieketen en op het bevorderen van verantwoorde consumptie. Zo ondersteunen we onder andere volgende SDG’s en subdoelstellingen: “Duurzame consumptie en productie” (SDG 12), “Klimaatactie” (SDG 13), “Eerlijk werk en economische groei” (SDG 8) en “Leven op het land” (SDG 15).
In 2017 benadrukten we met onze deelname aan het Global Compact-initiatief van de Verenigde Naties (United Nations, UN) nog maar eens dat duurzaamheid voor onze onderneming een centraal thema is.