Bedrijfsbeleid

[GRI 102-16] ALDI Nord is een internationaal succesvolle discountketen. In negen landen voorzien we brede consumentengroepen van hoogwaardige producten tegen blijvend lage prijzen. “Eenvoudig, verantwoordelijk en betrouwbaar” – die drie kernwaarden sturen ons handelen. Ze zijn vastgelegd in onze bedrijfsmissie “Eenvoudig ALDI”. Die missie geeft voor meer dan 69 000 ALDI-medewerkers duidelijk de richting aan.

Onze dagelijkse beslissingen hebben een impact op onze hele waardecreatieketen. Het maakt deel uit van onze commerciële identiteit om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (Corporate Responsibility). Dat doen we niet in de laatste plaats om onze concurrentiekracht op lange termijn veilig te stellen. Want ook in de toekomst willen wij de norm blijven zetten in de detailhandel en onze marktpositie verder uitbouwen.

Netto-omzet van de ondernemingsgroep ALDI Nord

Totale netto-omzet per jaar (uitgedrukt in miljard euro)

Nettoumsatz – ALDI Nord
Winkels en medewerkers [GRI 102-7]

Totaal aantal winkels en medewerkers (in hoofden) naar geslacht en regio op 31.12

Aantal winkels

Aantal medewerkers

Aantal vrouwen

Aantal winkels

Aantal medewerkers

Aantal vrouwen

Aantal winkels

Aantal medewerkers

Aantal vrouwen

België/Luxemburg1

461

6.256

4.452

457

6.412

4.455

459

6.727

4.804

Denemarken

220

2.037

1.051

222

2.184

1.128

188

2.277

1.099

Duitsland

2.339

31.429

22.521

2.298

35.215

25.405

2.249

35.836

25.511

Frankrijk

899

7.420

4.533

891

8.243

5.204

888

9.218

5.592

Nederland

498

6.291

3.893

491

6.300

3.857

494

8.654

5.099

Polen

105

1.160

1.002

118

1.466

1.254

124

1.906

1.706

Portugal

47

613

416

48

803

535

57

1.178

768

Spanje

260

2.973

1.889

264

3.456

2.174

272

3.571

2.263

Ondernemingsgroep

4.829

58.179

39.757

4.789

64.079

44.012

4.731

69.367

46.842

1 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie "Onderwerp van het verslag”).

Bij ALDI staat de klant centraal

[GRI 102-2, -6, -7, -9] Al meer dan 100 jaar staan de wensen van onze klanten centraal bij alles wat we doen. Hun verwachtingen stijgen, en daarom zijn wij voortdurend in ontwikkeling. Met het moderniseringsproject ANIKo (ALDI Nord Instore KonZept) maken we onze winkels helderder en aangenamer; nieuwe kleuren en een overzichtelijke productpresentatie zorgen voor een nog betere oriëntatie. Daarnaast breiden we ons non-food- en foodassortiment verder uit. ALDI Nord is echter meer dan de som van die producten: het is ons doel om de discounter te zijn die mensen het beste begrijpt en daarom het dichtste bij hen staat. We willen dat ze bij ons dagelijks kwalitatief hoogstaand, eerlijk, eenvoudig en goedkoop kunnen winkelen.

De ALDI Nord-eigenmerken vormen met gemiddeld 86 procent de basis van ons assortiment; een selectie van merkproducten vult het assortiment aan. We bieden onze klanten een steeds grotere keuze aan duurzamere en gezondere producten: in Duitsland zijn we de grootste distributeur van bioproducten in het verkoopgebied van ALDI Nord. Ook in de andere landen waar ALDI Nord actief is, bieden wij een steeds uitgebreider bio-assortiment aan.

Gemiddeld hebben we zo’n 1600 producten uit 70 productgroepen in elke winkel, een stijging van tien procent ten opzichte van 2016. Daarnaast zijn er sinds 2017 drie keer per week andere aanbiedingen, waaronder textiel en schoenen, elektronica, huishoudelijke producten, doe-het-zelf-producten en tuinbenodigdheden. In diverse landen worden bovendien onlinediensten als reizen, foto’s, muziek en mobiele telefonie of bloemenverzending aangeboden onder het ALDI-merk. Sinds 2017 bieden we ook onlinegames en e-books aan.

Aantal producten en eigenmerken in ons assortiment

Het aantal producten en het aandeel eigenmerken in ons vaste assortiment (in procent uitgedrukt)1

Aantal producten

Percentage eigenmerken

Aantal producten

Percentage eigenmerken

Aantal producten

Percentage eigenmerken

België/Luxemburg2

1.113

99,7

1.373

97,6

1.465

96,1

Denemarken

1.394

87,7

1.651

81,0

1.826

75,5

Duitsland

1.183

94,8

1.461

94,0

1.432

91,1

Frankrijk

1.210

94,6

1.450

95,1

1.452

90,9

Nederland

1.238

97,7

1.437

94,2

1.737

93,5

Polen

1.339

88,6

1.700

86,8

2.101

73,6

Portugal

1.477

92,3

1.505

85,3

1.639

85,8

Spanje

1.422

90,2

1.609

89,7

1.842

89,6

Ondernemingsgroep

1.297

92,9

1.523

90,2

1.687

86,2

1 We definiëren duidelijke normen tegenover onze leveranciers wat onze eigenmerken betreft.
2 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie “Onderwerp van het verslag").

Eenvoudig verantwoord: onze Corporate Responsibility-strategie

[GRI 102-11, -16] Onze Corporate Responsibility (CR)-policy is voor de hele ALDI Nord-groep vastgelegd. De policy sluit aan bij onze bedrijfsmissie en vat onze visie op CR samen. Bovendien somt ze de domeinen op waarin we als onderneming onze verantwoordelijkheid opnemen. In ons CR-programma definiëren we duidelijke doelen voor die pijlers. Over onze voortgang wordt onder andere in het kader van het duurzaamheidsrapport gecommuniceerd.

Een overzicht van onze pijlers

  • Employee appreciation: We want the employees to be proud of ALDI.
  • Supply chain responsibility: We accept responsibility in our supply chains.
  • Resource conservation: We act in an environmentally and climate friendly manner.
  • Social commitment: We want to leverage our expertise and experiences, and contribute to finding a solution for societal challenges above and beyond our core business.
  • Dialogue promotion: We foster dialogue with our stakeholders transparently and openly.

 

Concreet en meetbaar: ons CR-programma

Pijler: medewerkerswaardering

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Een opleidingsprogramma ontwikkelen om de competenties van onze managers verder aan te scherpen

nieuw

2019

concept

Polen

De communicatie met medewerkers uitbreiden

nieuw

2019

o.a. meer communicatiekanalen voor medewerkers

Duitsland

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: ketenverantwoordelijkheid

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Alle productievestigingen in amfori BSCI-risicolanden die voor ALDI Nord non-food-eigenmerkproducten produceren, beschikken over een certificaat van een voldoende en geldige sociale audit (amfori Business Social Compliance Initiative, amfori BSCI)

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2019

100 %

ondernemingsgroep

Een selectie productievestigingen die non-food-eigenmerkproducten produceren opnemen in het kwalificatieprogramma ALDI Factory Advancement (AFA) Project dat – door dialoogvorming tussen arbeiders en managers – een verbetering van de arbeidsomstandigheden in Bangladesh wil bewerkstelligen

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

voortdurend

voortzetting en uitbreiding

ondernemingsgroep

Een eigen controleproces in Azië ontwikkelen en uitvoeren

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2017

afwerking van het controleproces en uitvoering van tests

ondernemingsgroep

Een sociale evaluatie (GRASP of vergelijkbare norm) van alle producenten (kwekers) van groenten en fruit kunnen voorleggen

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2018

100 %

ondernemingsgroep

Alle bloemen en planten voor bepaalde eigenmerkproducten omschakelen naar duurzaam gecertificeerde goederen (vb. GLOBALG.A.P. in combinatie met GRASP)

nieuw

2019

100 %

ondernemingsgroep

Geen gebruik meer maken van bepaalde chemicaliën bij de productie van eigenmerkproducten van de productgroepen kledij, huishoud- en interieurtextiel en schoenen (ALDI Detox Commitment)

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2020

100 %

ondernemingsgroep

Een internationaal katoeninkoopbeleid opstellen en publiceren

doel voor Duitsland bereikt

2017

inkoopbeleid

ondernemingsgroep

Duurzaam katoen (vb. GOTS, OCS 100/blended, Fairtrade, gerecycleerd katoen) gebruiken voor kledij, huishoud- en interieurtextiel

nieuw

voortdurend

itbreiding afhankelijk van de beschikbaarheid in de gevraagde kwaliteit

ondernemingsgroep

Duurzaam katoen (vb. volgens de GOTS-, OCS-, Fairtrade-norm) gebruiken

nieuw

2018

30 %

Duitsland

Het aandeel aan gecertificeerde ongebrande koffie (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en bio) verhogen voor bepaalde eigenmerkproducten

nieuw

2020

uitbreiding

ondernemingsgroep

Zwarte en groene thee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten

nieuw

2018

80 %

ondernemingsgroep

Kruiden- en vruchtenthee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ, UEBT/UTZ, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten

nieuw

2018

30 %

ondernemingsgroep

Kruiden- en vruchtenthee omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (Rainforest Alliance, UTZ, UEBT/UTZ, bio) voor bepaalde eigenmerkproducten

nieuw

2020

40 %

ondernemingsgroep

Eigenmerkproducten met een hoog aandeel aan cacao (uit het vaste en tijdelijke assortiment die onder het gedefinieerde toepassingsgebied vallen) omschakelen naar duurzaam gecertificeerde grondstoffen (UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade)

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2017

100 %

ondernemingsgroep

De palmolie in alle eigenmerkproducten omschakelen naar fysieke RSPO-gecertificeerde palmolie (Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO)

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2018

100 %

ondernemingsgroep

Een internationaal houtinkoopbeleid opstellen en publiceren

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2017

inkoopbeleid

ondernemingsgroep

Alle houten en op hout gebaseerde producten omschakelen naar duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen)

nieuw

2020

100 %

ondernemingsgroep

Alle nieuw ingekochte verkoop-, om- en transportverpakkingen voor producten omschakelen naar – afhankelijk van de beschikbaarheid – gerecycleerde en/of duurzaam gecertificeerde materialen (FSC®, PEFC™, EU Ecolabel of vergelijkbare normen)

nieuw

2020

100 %

ondernemingsgroep

Het assortiment vegetarische en veganistische producten uitbreiden, incl. certificering (bv. V-label)

nieuw

voortdurend

uitbreiding

ondernemingsgroep

De controle-/certificeringssystemen en eigen normen die verder gaan dan de wettelijke vereisten en met dierenwelzijn te maken hebben, uitbreiden

nieuw

voortdurend

uitbreiding

ondernemingsgroep

Het aantal vlees- en vleesbevattende producten met de ALDI Transparency Code (ATC) verhogen

nieuw

voortdurend

uitbreiding

ondernemingsgroep

Het aandeel aan duurzaam gecertificeerde vis- en visbevattende producten (MSC, ASC, GLOBALG.A.P. en EU Biolabel) verhogen

nieuw

2018

50 %

ondernemingsgroep

Het zout- en suikergehalte bij bepaalde eigenmerkproducten verder verlagen

nieuw

voortdurend

uitbreiding

ondernemingsgroep

Het PlanetProof-keurmerk op alle in Nederland geproduceerde groenten- en fruitproducten aanbrengen

nieuw

2019

100 %

Nederland

BEE FRIENDLY-gecertificeerde producten opnemen in het assortiment

nieuw

2019

opstelling en ontwikkeling

Frankrijk

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: behoud van natuurlijke hulpbronnen

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

De uitstoot van broeikasgassen tegen 2021 met 40% verminderen (ten opzichte van het referentiejaar 2015)

nieuw

2021

– 40 % t.o.v. 2015

ondernemingsgroep

Ledverlichting invoeren in alle nieuwe winkels (binnen- en buitenverlichting) en de omschakeling van bestaande winkels en distributiecentra naar ledverlichting onderzoeken

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2019 (en voortdurend)

100 %

ondernemingsgroep

Het aantal winkels met zonnepanelen verhogen

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

voortdurend

voortzetting en uitbreiding

ondernemingsgroep

Een concept ontwikkelen voor de registratie, analyse en reductie van de uitstoot van broeikasgassen

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2017

concept

ondernemingsgroep

Een concept ontwikkelen voor de introductie van een monitoring- en managementsysteem voor energie

doel voor Duitsland bereikt

2017

concept

ondernemingsgroep

Het zelfgebruik van zelfgewonnen energie door zonnepanelen in winkels verhogen door een combinatie van gecombineerde koel- en verwarmingssystemen en door een vraaggerichte afstemming van de zonnepanelen

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

voortdurend

voortzetting en uitbreiding

Duitsland

Onderzoek doen naar alternatieve aandrijfconcepten voor gebruik in logistieke processen

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2017

onderzoek

Duitsland

Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koudemiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

voortdurend

100 %

Duitsland

Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koudemiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken

nieuw

2017

100 %

Nederland

Alle koelkasten en diepvriezers stapsgewijs omschakelen naar het koelmiddel propaan (R290) met een zeer laag Global Warming Potential (GWP)

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

lopend proces

100 %

Duitsland

Enkel duurzame draagtassen verkopen aan de kassa

nieuw

2018

100 %

Duitsland, Nederland, België

Een BREEAM-gecertificeerd distributiecentrum oprichten (BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment)

nieuw

2019

oprichting

België

De volledige certificering volgens ISO 50001 bereiken

nieuw

2018

100 %

Nederland

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: maatschappelijke betrokkenheid & dialoog

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Pilootprojecten over duurzame consumptie ontwikkelen

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2018

project

Duitsland

Een richtlijn introduceren voor de omgang met levensmiddelen die niet meer verkocht mogen worden in de winkels

nog in behandeling

2017

opstellen en invoeren

ondernemingsgroep

Het engagement omtrent de bevordering van het gezondheidsbewustzijn bij kinderen en medewerkers voortzetten en uitbreiden

nieuw

voortdurend

voortzetting en uitbreiding

Nederland

De dialoog met relevante stakeholders uitbreiden

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

voortdurend

deelnemen aan sectorinitiatieven

ondernemingsgroep

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces

WVerdere nationale doelstellingen kan u vinden in het overzicht van de negen Europese landen waarin ALDI Nord vertegenwoordigd is.

Een duidelijk engagement: onze bijdrage aan internationale duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

We ondersteunen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals, SDG’s) en dragen bij tot het behalen ervan. De focus ligt daarbij op een duurzaam eigenmerkenassortiment over de gehele waardecreatieketen en op het bevorderen van verantwoorde consumptie. Zo ondersteunen we onder andere volgende SDG’s en subdoelstellingen: “Duurzame consumptie en productie” (SDG 12), “Klimaatactie” (SDG 13), “Eerlijk werk en economische groei” (SDG 8) en “Leven op het land” (SDG 15).

In 2017 benadrukten we met onze deelname aan het Global Compact-initiatief van de Verenigde Naties (United Nations, UN) nog maar eens dat duurzaamheid voor onze onderneming een centraal thema is.

GRI

*

*

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00