[GRI 417/103-1] Hoe kunnen effectieve prikkels voor duurzamere consumptie worden gecreëerd? Deze vraag houdt regeringen en organisaties wereldwijd bezig. In hun agenda 2030 wijden de Verenigde Naties (United Nations – UN) een aparte duurzaamheidsdoelstelling aan de bevordering van duurzame consumptiepatronen (SDG 12). Als toonaangevende discounter leveren wij onze klanten producten voor hun dagelijkse behoeften. Daardoor worden wij in deze taak bijzonder uitgedaagd. Jaarlijks worden er ongeveer 1,2 miljard aankopen bij ons gedaan. Het is ons doel om een gezonde en duurzame levensstijl te promoten en consumptie betaalbaar en verantwoord te maken voor alle lagen van de bevolking.
[GRI 417/103-2] Wij maken gebruik van verschillende tools om onze klanten te informeren over sociale en ecologische aspecten van onze producten: In ons wekelijkse klantenmagazine en bij andere reclame-acties staan onze duurzaam gecertificeerde producten vaak centraal. In onze winkels trekken we de aandacht van onze klanten door middel van een passende etikettering in de rekken en met affiches. Last but not least creëren we transparantie door een duidelijke etikettering op het product: Daarbij gebruiken wij zowel erkende duurzaamheidslabels als ook onze eigenmerken. Met speciale campagnes en projecten scherpen wij het bewustzijn van de consument voor bijzondere duurzaamheidsuitdagingen aan: In Nederland werken we er bijvoorbeeld aan om schoolkinderen bewuster te maken van het probleem van plastic afval. Ook de medewerkers bij ALDI Nord worden uitgebreid geïnformeerd over de duurzaamheidsaspecten van onze producten, initiatieven en projecten.
Als tweede bouwsteen bieden wij onze klanten een aangepast productassortiment voor een gezonde en duurzame levensstijl: een uitgebreid assortiment verse groenten en fruit, gezondere productalternatieven, minder suiker, producten voor bijzondere voedingsbehoeften alsook producten op basis van gecertificeerde grondstoffen en afkomstig uit de gecontroleerde productie.
[GRI 417/103-2] Het promoten van duurzame consumptie is in onze CR-policy en ons CR-programma verankerd. De CR-verantwoordelijken spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van onze activiteiten. Hiervoor werken onze verschillende afdelingen nauw samen: onder andere Bedrijfscommunicatie, Marketing, Verkoop, Inkoop, Kwaliteit en CR.
[GRI 417/103-2]
In 2017 hebben wij in ons wekelijkse klantenmagazine onze klanten via diverse acties en samenwerkingsverbanden geïnformeerd over duurzame producten in ons assortiment. In 2017 stonden in vele landen vooral duurzame visproducten centraal: Zo heeft Polen aan de jubileumscampagne 2017 van de Marine Stewardship Council (MSC) deelgenomen; België, Frankrijk en Nederland nemen deel aan de “Bewuste Visweek 2017”.
Bij ALDI Nederland liep zes weken lang de duurzaamheidscampagne “Verantwoord boodschappen doen”. Niet alleen in ons klantenmagazine maar ook via affiches, in de rekken, voor de winkels en op de radio werd reclame gemaakt voor duurzame producten. Sinds 2017 informeert ALDI Portugal medewerkers en klanten over duurzaamheidskwesties met een CR-communicatieconcept – in het Portugese klantenmagazine, informatiefolders, interne nieuwsbrieven of in het kader van een opleidingsaffiche voor medewerkers in de winkels. ALDI Frankrijk concentreert zich volledig op het klantenmagazine en verstrekt informatie aan medewerkers en klanten via een infokader “ALDI s’engage pour vous” (“ALDI engageert zich voor u”).
Bovendien informeren we de medewerkers in onze gemoderniseerde winkels over ons milieumanagement: Via de displays vestigen we de aandacht op de zonnepanelen op het dak. Via affiches zetten we onder andere de afvalverwerking van verpakkingen en onze nieuwe herbruikbare draagtassen in de schijnwerpers. In enkele landen tonen we ook via onze winkelkarren, diepvriezers of beurtbalkjes aan de kassa waar duurzaamheid in de winkel een rol speelt. In het klantenmagazine en op het internet worden Spaanse klanten bovendien door middel van innovatie “Do-it-Yourself”-ideeën aangespoord om te recycleren.
In het kader van ons maatschappelijke engagement zetten wij projecten op die een gezonde levensstijl promoten: In Nederland werken wij samen met de stichting JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) om bij kinderen en jongeren het bewustzijn voor een gezonde voeding aan te scherpen. Ook bij het project “ Mobile Aktion Ernährung und Bewegung ” van de organisatie “Deutsches Kinderhilfswerk”, dat door de ALDI Nord Stiftungs GmbH gepromoot wordt, gaat het vooral om beweging en gezonde voeding van kinderen.
Wij breiden ons versassortiment in de winkels uit: “Vers” heeft onder andere betrekking op ons groente- en fruitassortiment, een productgroep die met ongeveer 100 verschillende producten in de volledige ondernemingsgroep van groot belang is. In 2017 hebben wij in Duitsland en Nederland een extra weekactie “Vers” ingevoerd. In Spanje werd in oktober/november 2017 op alle kanalen een creatieve communicatiecampagne gelanceerd om groenten en fruit te waarderen (“Sí nos importan” – “Toch wel, ze zijn belangrijk”).
In het kader van ons nieuw ALDI Nord Instore Konzept (ANIKo) krijgen onze recepten op basis van verse ingrediënten meer plaats. In Spanje kunnen onze klanten bij openingen bijvoorbeeld een showcooking met professionele chefs bijwonen. Daarbij worden de aspecten evenwichtige voeding, gezondheid en duurzaamheid speciaal benadrukt. In Portugal worden de recepten voor het klantenmagazine reeds sinds 2013 door een voedingsdeskundige opgesteld.
De Duitse CR-doelstelling inzake duurzame consumptie werd in de rapporteringsperiode met een andere nationale doelstelling aangevuld.
Pijler: maatschappelijke betrokkenheid & dialoog
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling van pilootprojecten over duurzame consumptie |
2018 |
project |
Duitsland |
|
Het engagement omtrent de bevordering van gezondheidsbewustzijn bij kinderen en medewerkers voorzetten en uitbreiden |
nieuw |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
Nederland |
Verwijzing naar kerncijfers onder "Assortiment"
Gemiddeld aantal groente- en fruitproducten in het assortiment
|
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|
België/Luxemburg1 |
66 |
84 |
95 |
Denemarken |
90 |
90 |
107 |
Duitsland |
74 |
85 |
97 |
Frankrijk |
65 |
70 |
75 |
Nederland |
75 |
105 |
104 |
Polen |
65 |
85 |
109 |
Portugal |
85 |
91 |
93 |
Spanje |
120 |
112 |
111 |
Ondernemingsgroep |
80 |
90 |
99 |
1 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie "Onderwerp van het verslag”).