1. Startpagina
  2. Kernthema’s
  3. Sensibilisering van consumenten

Sensibilisering van consumenten

[GRI 417/103-1] Hoe kunnen effectieve prikkels voor duurzamere consumptie worden gecreëerd? Deze vraag houdt regeringen en organisaties wereldwijd bezig. In hun agenda 2030 wijden de Verenigde Naties (United Nations – UN) een aparte duurzaamheidsdoelstelling aan de bevordering van duurzame consumptiepatronen (SDG 12). Als toonaangevende discounter leveren wij onze klanten producten voor hun dagelijkse behoeften. Daardoor worden wij in deze taak bijzonder uitgedaagd. Jaarlijks worden er ongeveer 1,2 miljard aankopen bij ons gedaan. Het is ons doel om een gezonde en duurzame levensstijl te promoten en consumptie betaalbaar en verantwoord te maken voor alle lagen van de bevolking.

Onze benadering

[GRI 417/103-2] Wij maken gebruik van verschillende tools om onze klanten te informeren over sociale en ecologische aspecten van onze producten: In ons wekelijkse klantenmagazine en bij andere reclame-acties staan onze duurzaam gecertificeerde producten vaak centraal. In onze winkels trekken we de aandacht van onze klanten door middel van een passende etikettering in de rekken en met affiches. Last but not least creëren we transparantie door een duidelijke etikettering op het product: Daarbij gebruiken wij zowel erkende duurzaamheidslabels als ook onze eigenmerken. Met speciale campagnes en projecten scherpen wij het bewustzijn van de consument voor bijzondere duurzaamheidsuitdagingen aan: In Nederland werken we er bijvoorbeeld aan om schoolkinderen bewuster te maken van het probleem van plastic afval. Ook de medewerkers bij ALDI Nord worden uitgebreid geïnformeerd over de duurzaamheidsaspecten van onze producten, initiatieven en projecten.

Als tweede bouwsteen bieden wij onze klanten een aangepast productassortiment voor een gezonde en duurzame levensstijl: een uitgebreid assortiment verse groenten en fruit, gezondere productalternatieven, minder suiker, producten voor bijzondere voedingsbehoeften alsook producten op basis van gecertificeerde grondstoffen en afkomstig uit de gecontroleerde productie.

Organisatie & richtlijnen

[GRI 417/103-2] Het promoten van duurzame consumptie is in onze CR-policy en ons CR-programma verankerd. De CR-verantwoordelijken spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van onze activiteiten. Hiervoor werken onze verschillende afdelingen nauw samen: onder andere Bedrijfscommunicatie, Marketing, Verkoop, Inkoop, Kwaliteit en CR.

Vooruitgang & maatregelen 2017

[GRI 417/103-2]

Focus op duurzaamheid

In 2017 hebben wij in ons wekelijkse klantenmagazine onze klanten via diverse acties en samenwerkingsverbanden geïnformeerd over duurzame producten in ons assortiment. In 2017 stonden in vele landen vooral duurzame visproducten centraal: Zo heeft Polen aan de jubileumscampagne 2017 van de Marine Stewardship Council (MSC) deelgenomen; België, Frankrijk en Nederland nemen deel aan de “Bewuste Visweek 2017”.

Bij ALDI Nederland liep zes weken lang de duurzaamheidscampagne “Verantwoord boodschappen doen”. Niet alleen in ons klantenmagazine maar ook via affiches, in de rekken, voor de winkels en op de radio werd reclame gemaakt voor duurzame producten. Sinds 2017 informeert ALDI Portugal medewerkers en klanten over duurzaamheidskwesties met een CR-communicatieconcept – in het Portugese klantenmagazine, informatiefolders, interne nieuwsbrieven of in het kader van een opleidingsaffiche voor medewerkers in de winkels. ALDI Frankrijk concentreert zich volledig op het klantenmagazine en verstrekt informatie aan medewerkers en klanten via een infokader “ALDI s’engage pour vous” (“ALDI engageert zich voor u”).

Bovendien informeren we de medewerkers in onze gemoderniseerde winkels over ons milieumanagement: Via de displays vestigen we de aandacht op de zonnepanelen op het dak. Via affiches zetten we onder andere de afvalverwerking van verpakkingen en onze nieuwe herbruikbare draagtassen in de schijnwerpers. In enkele landen tonen we ook via onze winkelkarren, diepvriezers of beurtbalkjes aan de kassa waar duurzaamheid in de winkel een rol speelt. In het klantenmagazine en op het internet worden Spaanse klanten bovendien door middel van innovatie “Do-it-Yourself”-ideeën aangespoord om te recycleren.

Gezonde levensstijl: campagnes en vers assortiment

In het kader van ons maatschappelijke engagement zetten wij projecten op die een gezonde levensstijl promoten: In Nederland werken wij samen met de stichting JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) om bij kinderen en jongeren het bewustzijn voor een gezonde voeding aan te scherpen. Ook bij het project “ Mobile Aktion Ernährung und Bewegung ” van de organisatie “Deutsches Kinderhilfswerk”, dat door de ALDI Nord Stiftungs GmbH gepromoot wordt, gaat het vooral om beweging en gezonde voeding van kinderen.

Wij breiden ons versassortiment in de winkels uit: “Vers” heeft onder andere betrekking op ons groente- en fruitassortiment, een productgroep die met ongeveer 100 verschillende producten in de volledige ondernemingsgroep van groot belang is. In 2017 hebben wij in Duitsland en Nederland een extra weekactie “Vers” ingevoerd. In Spanje werd in oktober/november 2017 op alle kanalen een creatieve communicatiecampagne gelanceerd om groenten en fruit te waarderen (“Sí nos importan” – “Toch wel, ze zijn belangrijk”).

In het kader van ons nieuw ALDI Nord Instore Konzept (ANIKo) krijgen onze recepten op basis van verse ingrediënten meer plaats. In Spanje kunnen onze klanten bij openingen bijvoorbeeld een showcooking met professionele chefs bijwonen. Daarbij worden de aspecten evenwichtige voeding, gezondheid en duurzaamheid speciaal benadrukt. In Portugal worden de recepten voor het klantenmagazine reeds sinds 2013 door een voedingsdeskundige opgesteld.

Doelstellingen & status

De Duitse CR-doelstelling inzake duurzame consumptie werd in de rapporteringsperiode met een andere nationale doelstelling aangevuld.

Onze doelstellingen uit het CR-programma:

Pijler: maatschappelijke betrokkenheid & dialoog

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Ontwikkeling van pilootprojecten over duurzame consumptie

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2018

project

Duitsland

Het engagement omtrent de bevordering van gezondheidsbewustzijn bij kinderen en medewerkers voorzetten en uitbreiden

nieuw

voortdurend

voortzetting en uitbreiding

Nederland

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces

Kerncijfers

Verwijzing naar kerncijfers onder "Assortiment"

Aantal groente- en fruitproducten

Gemiddeld aantal groente- en fruitproducten in het assortiment

 

 

2015

2016

2017

België/Luxemburg1

66

84

95

Denemarken

90

90

107

Duitsland

74

85

97

Frankrijk

65

70

75

Nederland

75

105

104

Polen

65

85

109

Portugal

85

91

93

Spanje

120

112

111

Ondernemingsgroep

80

90

99

1 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie "Onderwerp van het verslag”).

SDG

GRI

Verdere inhoud

Kernthema’s

Diversiteit & evenwicht werk-privé

In de negen Europese landen waar wij vertegenwoordigd zijn, werken mensen uit 117 verschillende landen. Deze diversiteit past bij ALDI Nord, want zij verrijkt onze samenwerking en weerspiegelt bovendien de diversiteit van onze klanten.

MEER
Management

Compliance

Wij richten ons handelen naar onze kernwaarden: eenvoudig, verantwoordelijk, betrouwbaar. Deze waarden beschrijven ook het compliance begrip van de ondernemingsgroep ALDI Nord.

MEER
Kernthema’s

Duurzame normen in de non-food-toeleveringsketen

Overal waar wij onze invloed kunnen doen gelden, nemen wij onze verantwoordelijkheid voor veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden en de naleving van milieunormen.

MEER
Highlights

Wat het betekent om een ALDI-medewerker te zijn

Eenvoudig, betrouwbaar, verantwoordelijk. Daarvoor staan we, in alles wat we doen en overal waar we zijn.

MEER
Kernthema’s

Klantbenadering & servicekwaliteit

Het vertrouwen van onze klanten is ons belangrijkste goed. Al meer dan 100 jaar richten wij ons aanbod en onze dienstverlening consequent op de behoeften van onze klanten.

MEER
Kernthema’s

Veiligheid op het werk & gezondheidsbescherming

Het behoort tot de identiteit van de regionale vestigingen van ALDI Nord om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers op de werkplek.

MEER
Highlights

Engagement voor dierenwelzijn: goed resultaat in vergelijking met de sector

Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie.

MEER
Kernthema’s

Aantrekkelijke werkgever

De ongeveer 69.000 medewerkers moeten er fier op kunnen zijn om bij ALDI Nord te werken. Daarvoor worden veilige werkomstandigheden, aantrekkelijke raamvoorwaarden en ontwikkelingsperspectieven op lange termijn geboden.

MEER
Kernthema’s

Voedselverspilling & afval

Wij nemen de verantwoordelijkheid op ons voor de bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Afval beperken en voedselverspilling tegengaan, spelen daarbij voor ons als detailhandelaar een centrale rol.

MEER

*

*

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00