[GRI 302/103-1, 305/103-1] Opdat onze klanten steeds verse producten en gevulde rekken aantreffen, worden dagelijks goederen vanuit de distributiecentra naar de winkels vervoerd. Wij voeren deze transporten hoofdzakelijk zelf uit. In 2017 transporteerden we goederen met een volume van bijna 31 miljoen europalletplaatsen vanuit onze 73 distributiecentra naar meer dan 4.700 winkels in de volledige ondernemingsgroep. Door deze transporten worden broeikasgassen uitgestoten. Wij treffen verschillende maatregelen om onze logistiek zo milieuvriendelijk mogelijk te maken.
[GRI 302/103-2/3, 305/103-2/3] Ons doel is om de efficiëntie van onze goederenlogistiek voortdurend te verhogen – niet in de laatste plaats om het hogere transportvolume dat gepaard gaat met onze stijgende verkoop op te vangen. Moderne logistieke concepten helpen ons om goederenstromen te bundelen, optimale transportroutes te kiezen en zo de transportafstand te verkorten. De afstand tussen het distributiecentrum en de winkel bedraagt gemiddeld ongeveer 88 kilometer. Banden met lage rolweerstand en dakspoilers, die de luchtweerstand van onze transportvoertuigen verlagen, helpen het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Bovendien letten wij erop dat de vrachtwagens van ALDI Nord onze distributiecentra in principe enkel volgeladen verlaten en wij leiden bijvoorbeeld in Nederland de vrachtwagenchauffeurs op inzake een zuinige rijstijl.
In Duitsland hebben wij in 2017 het gebruik van alternatieve motoren geanalyseerd. Er is momenteel nog geen omschakeling gepland. Wat ons personenwagenpark betreft, zullen wij ons in de toekomst richten op korte leasecontracten om een jonger wagenpark te creëren. Zo zorgen we ervoor dat meer voertuigen voldoen aan de laatste normen voor brandstofverbruik en uitlaatemissies en klimaatvriendelijker zijn.
[GRI 302/103-2] De ontwikkeling van een klimaatvriendelijke logistiek wordt in Duitsland door de logistiekafdeling van ALDI Einkauf en door de regionale vestigingen gestimuleerd. Er wordt met de ALDI-ondernemingen in de landen informatie over dit thema uitgewisseld. In mei 2018 hebben wij ons internationaal klimaatbeschermingsbeleid gepubliceerd.
[GRI 305/103-1/2] In 2017 hebben wij onze inkoop logistiek in Duitsland voor de productgroepen wijn en schuimwijn verder uitgebouwd. Daarvoor hebben wij een logistieke hub, die goederenstromen bundelt en zo kosten en de broeikasgassenuitstoot vermindert, geïnstalleerd.
[GRI 305/103-1/2] In onze distributiecentra is de verlichting voor een groot deel van het stroomverbruik verantwoordelijk (tot 50 procent). Daarom vertrouwen we steeds meer op LED-technologie en het gebruik van aan aanwezigheid aangepaste verlichting met behulp van bewegingsmelders. Meer hierover in het hoofdstuk Klimaatbescherming.
De in het duurzaamheidsrapport 2015 aangekondigde introductie van een managementsysteem in de logistiek kon in Duitsland nog niet definitief voltooid worden. In een eerste fase wordt een Pick-by-Voice-systeem in de Duitse distributiecentra ingevoerd. Dit vormt de basis voor de toekomstige volledige uitbreidingsfase. Dankzij Pick-by-Voice verloopt het orderverzamelproces papierloos en spraakgestuurd. De medewerkers hebben zo de beide handen vrij om hun werk uit te voeren, waardoor het werk vereenvoudigd wordt en de efficiëntie vergroot. Tijdens de introductie kregen de medewerkers een uitgebreide opleiding over de werkwijze van het nieuwe systeem. In de toekomst zullen wij met behulp van het nieuwe managementsysteem onze goederenstromen nog beter kunnen analyseren. Er werd hieromtrent een pilootproject opgestart.
[GRI 302/103-2/3, 305/103-2/3]
Pijler: behoud van natuurlijke hulpbronnen
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Onderzoek naar alternatieve aandrijfconcepten voor gebruik in logistieke processen |
2017 |
onderzoek |
Duitsland |
|
Oprichting van een BREEAM-gecertificeerd distributiecentrum (BREEAM – Building Research Establishment Environmental Assessment) |
nieuw |
2019 |
oprichting |
België |
Aantal voertuigen volgens type voertuig op 31.12
2015 |
2016 |
2017 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal vrachtwagens |
Aantal personenwagens |
Andere voertuigen1 |
Aantal vrachtwagens |
Aantal personenwagens |
Andere voertuigen1 |
Aantal vrachtwagens |
Aantal personenwagens |
Andere voertuigen1 |
|
Belgien/Luxemburg2 |
217 |
185 |
8 |
219 |
211 |
8 |
223 |
226 |
7 |
Denemarken |
56 |
89 |
5 |
56 |
92 |
5 |
52 |
100 |
4 |
Duitsland |
909 |
909 |
74 |
880 |
969 |
75 |
736 |
1.125 |
74 |
Frankrijk |
238 |
314 |
23 |
234 |
349 |
25 |
227 |
349 |
22 |
Nederland |
200 |
188 |
8 |
189 |
201 |
8 |
173 |
211 |
8 |
Polen |
– |
64 |
2 |
– |
82 |
2 |
– |
76 |
2 |
Portugal |
– |
41 |
1 |
– |
47 |
1 |
– |
55 |
1 |
Spanje |
– |
159 |
– |
– |
170 |
2 |
– |
165 |
2 |
Ondernemingsgroep |
1.620 |
1.949 |
121 |
1.578 |
2.121 |
126 |
1.411 |
2.307 |
120 |
1 Hieronder vallen heftrucks en voertuigen met aardgasaandrijving.
2 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie “Onderwerp van het verslag”).
Brandstofverbruik van personenwagens, vrachtwagens en andere voertuigen (in liter of per kilogram aardgas)
2015 |
2016 |
2017 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Diesel1 (l) |
Benzine (l) |
Aardgas (kg) |
Diesel1, 2 (l) |
Benzine (l) |
Aardgas (kg) |
Diesel1 (l) |
Benzine (l) |
Aardgas (kg) |
|
België/Luxemburg3 |
4.215.607 |
– |
– |
4.322.031 |
– |
– |
4.407.171 |
– |
– |
Denemarken |
1.513.990 |
– |
913 |
1.480.176 |
595 |
330 |
1.412.919 |
339 |
66 |
Duitsland |
16.335.662 |
7.368 |
21.365 |
16.863.778 |
2.266 |
21.270 |
17.419.921 |
1.698 |
20.655 |
Frankrijk |
5.858.537 |
– |
9.737 |
5.730.617 |
– |
9.828 |
5.913.078 |
– |
10.116 |
Nederland |
3.626.422 |
– |
– |
3.687.240 |
– |
– |
3.526.601 |
– |
– |
Polen |
144.629 |
– |
1.386 |
158.452 |
– |
567 |
180.340 |
– |
1.331 |
Portugal |
100.883 |
– |
600 |
108.132 |
– |
500 |
120.112 |
– |
300 |
Spanje |
404.581 |
– |
– |
415.182 |
– |
2.828 |
423.613 |
– |
4.059 |
Ondernemingsgroep |
32.200.311 |
7.368 |
34.001 |
32.765.608 |
2.861 |
35.323 |
33.403.755 |
2.037 |
36.527 |
1 Inclusief verbruik van stookolie voor de aandrijving van koelmotoren (buiten Duitsland).
2 Door latere toevoegingen aan de cijfers van 2016 verschillen de cijfers van het huidige en het vorige rapport gedeeltelijk van elkaar.
3 De gegevens betreffende de juridisch zelfstandige ondernemingen van de ondernemingsgroep ALDI Nord in België en Luxemburg werden ter vereenvoudiging samengevat (zie “Onderwerp van het verslag”).