Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie. In de internationale vergelijking bereikten we de derde plaats. En ook in Duitsland behaalden we in vergelijking met andere supermarktketens heel goede resultaten.
In het internationale “Business Benchmark on Farm Animal Welfare” (BBFAW) bereikte ALDI Nord in 2017 de derde plaats. Sinds 2012 evalueert de ranking het engagement voor dierenwelzijn van ondertussen 110 ondernemingen uit de levensmiddelensector – daartoe behoren levensmiddelenproducenten, klein- en groothandelaars in levensmiddelen en ook gastronomie. Hun prestaties worden geëvalueerd op basis van publiek toegankelijke informatie. Wij gingen in de evaluatie van het BBFAW sinds 2013/2014 van een zesde plaats elk jaar een plaats hoger. Hoe we daarin geslaagd zijn? Vooral door een voortdurende uitbreiding van ons engagement voor dierenwelzijn. Maar ook ons dierenwelzijnsbeleid speelde een rol. Deze creëert transparantie in onze organisatie en voor de bereikte doelstellingen.
“ALDI Nord beschikt over een uitgebreid dierenwelzijnsbeleid en heeft duidelijke processen in de toeleveringsketen geïmplementeerd. De evaluatie is in 2017, in vergelijking met het vorige jaar, nogmaals duidelijk verbeterd: dat is vooral te danken aan de transparantere verslaggeving. In sommige landen van de ondernemingsgroep is ALDI Nord reeds ingegaan op erg uitgebreide verplichtingen om het dierenwelzijn te verbeteren.”
Nicky Amos, Executive Director, BBFAW
In Duitsland werden de dierenbeschermingsrichtlijnen van de supermarktketens in 2017 voor het eerst door de Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt vergeleken met elkaar. De organisatie onderzocht daarvoor alle gepubliceerde dierenbeschermingsregelingen. Ze bevestigde ons dat onze richtlijn tot de meest uitgebreide van Duitsland behoort. ALDI kon onder de discounters overtuigen door zijn brede inzet voor dierenwelzijn. De analyse moet in de toekomst om de twee jaar plaatsvinden.
“ALDI Nord besteedt ongetwijfeld steeds meer aandacht aan de dierenbescherming. Dat blijkt onder andere uit de oprichting van een eigen team voor dit domein. Ook al is er nog werk aan de winkel, het zit goed en het tempo is, gezien de vele en deels complexe bouwplaatsen, aanzienlijk.”
Mahi Klosterhalfen, Directeur, Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt en bestuurslid, Compassion in World Farming
De resultaten tonen ons dat wij met de maatregelen en doelstellingen op de goede weg zijn.