In het land van de fijnproevers letten veel consumenten bij hun aankopen niet enkel op de kwaliteit en de prijs maar ook op de herkomst van de producten. ALDI Frankrijk biedt de klanten dan ook talrijke producten uit Frankrijk en veel typische specialiteiten uit de streek aan. Dankzij transparante etikettering en onze eigen merken kunnen onze klanten de herkomst van de producten snel herkennen. Tweemaal per jaar organiseren we bovendien een themaweek waarbij de regionale producten centraal staan.
Wij werken regelmatig samen met kleine en middelgrote producenten uit Frankrijk en steunen zo de productie ter plaatse. Een goed voorbeeld: 98 procent van ons vers vlees en diepvriesvlees is voorzien van het label “Viandes de France”. Het bevestigt dat het vlees afkomstig is van dieren die in Frankrijk geboren, gekweekt en geslacht werden. Ook met de ALDI Transparency Code (ATC) kunnen onze klanten in Frankrijk de herkomst van steeds meer vleesproducten traceren en daarmee gaan we verder dan de wettelijke eisen. Tegen 2020 moet de ATC-code op alle producten die meer dan drie procent vlees bevatten, aangebracht zijn.
Ons eigen merk “Pays Gourmand” plaatst Franse specialiteiten op de voorgrond, bijvoorbeeld boekweitpannenkoeken of tarte flambée. In 2017 hadden we in Frankrijk in totaal 43 “Pays Gourmand”-producten in het assortiment.
Met ons eigen label “Lait Français” (Franse melk) etiketteren wij melkproducten die met melk uit Franse melkverzamelpunten werden geproduceerd.
In 2017 waren 12 producten in het assortiment bij ALDI Frankrijk met het “Label Rouge” gecertificeerd, bijvoorbeeld onze boerenterrine en emmentaler. Het Franse label etiketteert producten van de hoogste kwaliteit. Het wordt verleend door ”INAO – Institut National de l’Origine et de la Qualité” (Nederlands: Nationaal Instituut voor Herkomst en Kwaliteit). Onafhankelijke tests verzekeren de hoogste kwaliteitsnormen.
Talrijke producten in ons assortiment dragen het label “AOP – Appelation d’Origine Protégée” (beschermde oorsprongsbenaming) of “IGP – Indication Géographique Protégée” (beschermde geografische aanduiding). De labels etiketteren producten die beantwoorden aan strenge geografische en productiegerelateerde specificaties. In 2017 waren 58 producten bij ALDI Frankrijk voorzien van het AOP- en 52 van het IGP-label, waaronder camembert uit Normandië.