1. Startpagina
  2. Highlights
  3. Plastic Soup Foundation

Nederland: strijd tegen de plasticsoep

Plastic Soup Foundation – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Wereldwijd wordt er per minuut ongeveer een volle vrachtwagen plastic in zee gestort – dat betekent ongeveer acht miljard kilo plastic per jaar. Door UV-straling en golven wordt het vermalen in kleine deeltjes die onze oceanen langzamerhand in een plasticsoep veranderen. De Nederlandse Plastic Soup Foundation heeft de taak op zich genomen om deze ontwikkeling te stoppen: met toelichting, opleidingsacties en innovatieve oplossingen. En dat steunen wij!

 

Toen in 2017 werd besloten om te stoppen met de klassieke plastic zak bij ALDI Nord was onze motivatie een bijdrage te leveren in de strijd tegen het wereldwijde probleem van plasticafval. Tegen eind 2018 zal de zak geleidelijk aan verdwijnen uit onze winkels. Momenteel zijn we bezig met de omschakeling naar onze nieuwe herbruikbare draagtas. Aangezien het enige tijd duurt tot de klassieke plastic zakken volledig uit de handel zijn genomen, werd in Nederland ondertussen de prijs voor de klassieke plastic draagtassen verhoogd, van 15 naar 25 cent. Het grootste gedeelte van de meeropbrengst wordt gedoneerd aan de Plastic Soup Foundation.

“Toekomstige generaties moeten in een schone en gezonde omgeving leven. Met dit nieuwe opleidingsprogramma van de Plastic Soup Foundation leren kinderen op speelse wijze hoe belangrijk het is om de zeeën en de oceanen te beschermen.”

Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility in Nederland

Met het geld heeft de stichting in 2018 een nieuw gratis opleidingsprogramma voor basisscholen uitgebracht. Het programma bestaat uit een “Plastic Soup Box” met spannend onderwijsmateriaal over plasticafval. Bovendien ontvangen de scholen een speciale uitgave van de kinderkrant Kidsweek en toegang tot een onlineplatform met digitale lezingen, video’s en spelletjes. Met het nieuwe opleidingsprogramma wil de Plastic Soup Foundation tienduizend kinderen informeren over de problematiek van het plasticafval.

SDG

Verdere inhoud

Kernthema’s

Diversiteit & evenwicht werk-privé

In de negen Europese landen waar wij vertegenwoordigd zijn, werken mensen uit 117 verschillende landen. Deze diversiteit past bij ALDI Nord, want zij verrijkt onze samenwerking en weerspiegelt bovendien de diversiteit van onze klanten.

MEER
Management

Compliance

Wij richten ons handelen naar onze kernwaarden: eenvoudig, verantwoordelijk, betrouwbaar. Deze waarden beschrijven ook het compliance begrip van de ondernemingsgroep ALDI Nord.

MEER
Kernthema’s

Duurzame normen in de non-food-toeleveringsketen

Overal waar wij onze invloed kunnen doen gelden, nemen wij onze verantwoordelijkheid voor veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden en de naleving van milieunormen.

MEER
Highlights

Wat het betekent om een ALDI-medewerker te zijn

Eenvoudig, betrouwbaar, verantwoordelijk. Daarvoor staan we, in alles wat we doen en overal waar we zijn.

MEER
Kernthema’s

Klantbenadering & servicekwaliteit

Het vertrouwen van onze klanten is ons belangrijkste goed. Al meer dan 100 jaar richten wij ons aanbod en onze dienstverlening consequent op de behoeften van onze klanten.

MEER
Kernthema’s

Veiligheid op het werk & gezondheidsbescherming

Het behoort tot de identiteit van de regionale vestigingen van ALDI Nord om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers op de werkplek.

MEER
Highlights

Engagement voor dierenwelzijn: goed resultaat in vergelijking met de sector

Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie.

MEER
Kernthema’s

Aantrekkelijke werkgever

De ongeveer 69.000 medewerkers moeten er fier op kunnen zijn om bij ALDI Nord te werken. Daarvoor worden veilige werkomstandigheden, aantrekkelijke raamvoorwaarden en ontwikkelingsperspectieven op lange termijn geboden.

MEER
Kernthema’s

Voedselverspilling & afval

Wij nemen de verantwoordelijkheid op ons voor de bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Afval beperken en voedselverspilling tegengaan, spelen daarbij voor ons als detailhandelaar een centrale rol.

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch