1. Startpagina
  2. Highlights
  3. PlanetProof-label voor groenten en fruit

Groenten en fruit: duurzaamheid over de hele lijn

PlanetProof-label voor groenten en fruit – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Ons groenten- en fruitassortiment wordt stap voor stap duurzamer. Maar wat betekent dat eigenlijk concreet? En hoe kunnen wij in de teelt over de hele lijn duurzame verbeteringen bereiken? In Nederland zijn de antwoorden te vinden in een gezamenlijk project met leveranciers en producenten.

logo PlanetProof – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Inzake groenten en fruit is Nederland een echte “Global Player”: het kleine land exporteert zijn landbouwproducten naar de hele wereld. In 150 landen vind je groenten en fruit uit Nederland in de rekken. Samen met leveranciers en producenten zetten wij ons in Nederland ervoor in om de traditionele groenten- en fruitteelt milieuvriendelijker te maken. Onze partner daarbij is de Stichting Milieukeur (SMK) met haar kwaliteitsmerk PlanetProof. De stichting heeft een kwaliteitsmerk voor traditioneel geteelde producten ontwikkeld die zich onderscheiden door duurzame verbeteringen – bijvoorbeeld bij het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, bescherming van het oppervlaktewater, bodembeheer en energiebesparing. Zo moet duurzaamheid over de hele lijn van de landbouw bijval vinden. Ons doel: tegen uiterlijk 2019 zullen wij alle groenten en fruit van Nederlandse bodem met het PlanetProof-kwaliteitsmerk uitrusten. Gijs Dröge, directeur van SMK, is blij met het initiatief: “Deze stap is een belangrijke impuls voor meer duurzaamheid in de teelt”.

2019

Onze groenten en fruit (inclusief aardappelen) van Nederlandse bodem dragen het Milieukeur-kwaliteitsmerk.

Intensieve dialoog en nauwe samenwerking

Het is duidelijk: in de landbouw kunnen bestaande processen niet van vandaag op morgen worden omgeschakeld. Wij steunen de producenten dan ook bij het stap voor stap realiseren van de nieuwe Miliekeur-eisen. Sinds oktober 2017 werken wij samen met onze leveranciers, producenten en de stichting SMK aan thema’s zoals gewasbeschermingsmiddelen, water, energie en meststoffen. Ook de Nederlandse sectororganisatie GroentenFruitHuis neemt deel aan onze intensieve gesprekken. Peter Verbaas, directeur Voedselveiligheid & Ketenborging bij GroentenFruitHuis, zegt: “Het is goed dat ALDI deze stap zet en daarbij rekening houdt met de lopende inspanningen van de producenten en de vereiste omschakelingsperiode”.

Alleen al bij de start van het project in oktober 2017 hebben wij tien workshops met twaalf leveranciers en 150 producenten gehouden om open vragen te beantwoorden en een concreet plan op te stellen voor de omschakeling.

Hoe gaat het verder?

In 2018 zijn er andere workshops gepland om de producenten te begeleiden bij de omschakeling. En wie weet maakt het PlanetProof-kwaliteitsmerk misschien al gauw ook buiten Nederland opgang. De Stichting Milieukeur voert reeds langere tijd gesprekken over een aanpassing van het bestaande certificeringssysteem en een mogelijke internationale uitbreiding. Eline Poels, Manager Corporate Responsibility in Nederland, is er in ieder geval klaar voor: “Wij beginnen nu eerst bij de Nederlandse producenten, want het kwaliteitsmerk is vooral hier bekend.”

SDG

GRI

Verdere inhoud

Kernthema’s

Diversiteit & evenwicht werk-privé

In de negen Europese landen waar wij vertegenwoordigd zijn, werken mensen uit 117 verschillende landen. Deze diversiteit past bij ALDI Nord, want zij verrijkt onze samenwerking en weerspiegelt bovendien de diversiteit van onze klanten.

MEER
Management

Compliance

Wij richten ons handelen naar onze kernwaarden: eenvoudig, verantwoordelijk, betrouwbaar. Deze waarden beschrijven ook het compliance begrip van de ondernemingsgroep ALDI Nord.

MEER
Kernthema’s

Duurzame normen in de non-food-toeleveringsketen

Overal waar wij onze invloed kunnen doen gelden, nemen wij onze verantwoordelijkheid voor veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden en de naleving van milieunormen.

MEER
HIGHLIGHTS

Wat het betekent om een ALDI-medewerker te zijn

Eenvoudig, betrouwbaar, verantwoordelijk. Daarvoor staan we, in alles wat we doen en overal waar we zijn.

MEER
Kernthema’s

Klantbenadering & servicekwaliteit

Het vertrouwen van onze klanten is ons belangrijkste goed. Al meer dan 100 jaar richten wij ons aanbod en onze dienstverlening consequent op de behoeften van onze klanten.

MEER
Kernthema’s

Veiligheid op het werk & gezondheidsbescherming

Het behoort tot de identiteit van de regionale vestigingen van ALDI Nord om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers op de werkplek.

MEER
Highlights

Engagement voor dierenwelzijn: goed resultaat in vergelijking met de sector

Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie.

MEER
Kernthema’s

Aantrekkelijke werkgever

De ongeveer 69.000 medewerkers moeten er fier op kunnen zijn om bij ALDI Nord te werken. Daarvoor worden veilige werkomstandigheden, aantrekkelijke raamvoorwaarden en ontwikkelingsperspectieven op lange termijn geboden.

MEER
Kernthema’s

Voedselverspilling & afval

Wij nemen de verantwoordelijkheid op ons voor de bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Afval beperken en voedselverspilling tegengaan, spelen daarbij voor ons als detailhandelaar een centrale rol.

MEER

*

*

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

div>