Klare taal omtrent visvangst: in 2017 was ALDI Polen officiële partner van de jubileumcampagne van de Marine Stewardship Council (MSC). Een goede gelegenheid om te informeren over duurzame vismethoden en het MSC-label.
Al 20 jaar – zo lang zet de MSC zich al in voor de bescherming van de zeeën en de wereldwijde visbestanden. De MSC is één van onze belangrijkste partners voor de aankoop van duurzame vis. Met een groots opgezette campagne vierde de milieuorganisatie verleden jaar haar kroonjaar , met de internationale steun van ALDI Nord. Ook mee aan boord: de Poolse collega‘s. In de 124 winkels, het wekelijkse klantenmagazine of op de website, overal werd ingegaan op het thema van duurzame visvangst. Gedurende heel de maand november konden medewerkers en klanten zo meer te weten komen over thema’s als overbevissing, illegale vismethoden of belastingen voor het milieu en de MSC-producten leren kennen. Want het is duidelijk dat milieuorganisaties, producenten, handelaars en consumenten de handen ineen moeten slaan voor verduurzaming in de vissector.
“De actie was een onderdeel van het groot initiatief van de staat voor duurzamere producten. En ze was letterlijk een blikvanger: de opvallende publiciteit in de rekken kan geen enkele klant over het hoofd gezien hebben”, vertelt Justyna Radwańska, CR-verantwoordelijke in Polen. Samen met de Marketingafdeling en de Poolse MSC-organisatie heeft ze de actie gepland. “Voor ons was het de eerste samenwerking van dit soort op de Poolse markt. Daarom was het een fantastisch gevoel dat alles zo goed gelukt is.”
Met de MSC-campagne is ALDI Polen vertrokken om te voldoen aan de eisen van ons toekomstig Internationaal Vis-Inkoopbeleid. Zoals bij elk inkoopbeleid het geval is, is één van de doelstellingen van het visinkoopbeleid dat we in gesprek gaan met zakenpartners, milieuorganisaties, medewerkers en klanten omtrent efficiënter grondstoffengebruik.
“Naar schatting is ongeveer 90 procent van de wereldwijde bestanden overbevist. Overbevissing is dan ook één van de grootste ecologische uitdagingen van onze tijd. De MSC strijdt als onafhankelijke internationale organisatie tegen de achteruitgang van de wereldwijde visbestanden. Met ons programma en het MSC-label leveren wij een bijdrage tot gezonde wereldzeeën. We waarderen de deelname van ALDI Nord aan het MSC-certificeringsprogramma enorm. Met de uitbouw van het aanbod gecertificeerde producten en de doelgerichte voorlichting van klanten steunt ALDI Polen de duurzame visvangst.”
Anna Dębicka, MSC-programmacoördinator in Polen