1. Startpagina
  2. Highlights
  3. Klassieke plastic zak is geen optie meer

Weg met klassieke plastic zakken

Klassieke plastic zak is geen optie meer – Duurzaamheid bij ALDI Nord

De plastic zak van ALDI Nord: een cultobject dat het zelfs tot in een museum schopte. Maar de problematiek rond plastic – de plasticsoep in de Stille Oceaan, de stranden vol afval en milieuvervuiling door microplastics – maakte ons duidelijk dat de klassieke plastic zak definitief zijn tijd gehad heeft.

 

Al meer dan 100 jaar bieden wij aan onze klanten boodschappentas aan om hun aankopen veilig naar huis te kunnen vervoeren. In de eerste decennia van de geschiedenis van onze onderneming waren die nog van papier. Maar met de algemene zegetocht van kunststof werd in de jaren 60 de plastic zak met het beroemde blauw-witte design geïntroduceerd. Het design werd cult en belandde in 2016 zelfs in een tentoonstelling van het museum voor concrete kunst in Ingolstadt (Duitsland). Meer dan 40 jaar lang was de plastic zak alomtegenwoordig in ons straatbeeld, tot vandaag. Want gezien de milieuproblemen die plastic en ook plastic zakken veroorzaken, wordt het de hoogste tijd voor een nieuw cultobject in onze straten: de herbruikbare draagtas van ALDI. Hetzelfde beproefde design, maar dan beter voor het milieu.

Ze kunnen tegen een stootje: onze nieuwe herbruikbare draagtassen

ALDI Nord bant klassieke plastic zakken. Die beslissing betekent dat alle gangbare klassieke plastic zakken die aan de kassa verkrijgbaar zijn, verdwijnen. In België, Duitsland en Nederland worden ze sinds eind 2017 geleidelijk aan afgeschaft. In de plaats van de plasticzak wordt een milieuvriendelijk alternatief geïntroduceerd in de winkels: een duurzame, herbruikbare draagtas die voor meer dan 80 procent uit gerecycleerd materiaal bestaat. De tassen worden in Duitsland geproduceerd en zijn voorzien van het erkende milieulabel Der Blaue Engel. Bovendien zijn ze groter en stabieler dan de vroegere plastic zakken. We hebben er trouwens heel bewust voor gekozen geen tassen van papier te gebruiken omdat de productie van een papieren zak veel water en energie verbruikt.

Onze tassen

Al naargelang van de winkel en het land beschikbaar: tot zeven mogelijkheden om boodschappen te vervoeren. Dit zijn de nieuwste modellen:

Vaarwel, plastic!

De nieuwe herbruikbare draagtas wordt geleidelijk geïntroduceerd in de Belgische, Duitse en Nederlandse winkels. Tegelijkertijd worden alle klassieke plastic kassazakken in de betreffende winkels uit het assortiment gehaald. De complete omschakeling zal daar tegen eind 2018 een feit zijn. Om reeds tijdens de omschakelingsfase het gebruik van milieuvriendelijke herbruikbare varianten in de hand te werken, wordt de prijs voor de klassieke plastic kassazakken verhoogd: in Duitsland bijvoorbeeld met 10 cent, in Nederland met 15 cent. De (extra) inkomsten uit de verkoop van de klassieke plastic zakken moeten ten goede komen aan milieu- en sociale projecten.

SDG

GRI

Verdere inhoud

Kernthema’s

Diversiteit & evenwicht werk-privé

In de negen Europese landen waar wij vertegenwoordigd zijn, werken mensen uit 117 verschillende landen. Deze diversiteit past bij ALDI Nord, want zij verrijkt onze samenwerking en weerspiegelt bovendien de diversiteit van onze klanten.

MEER
Management

Compliance

Wij richten ons handelen naar onze kernwaarden: eenvoudig, verantwoordelijk, betrouwbaar. Deze waarden beschrijven ook het compliance begrip van de ondernemingsgroep ALDI Nord.

MEER
Kernthema’s

Duurzame normen in de non-food-toeleveringsketen

Overal waar wij onze invloed kunnen doen gelden, nemen wij onze verantwoordelijkheid voor veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden en de naleving van milieunormen.

MEER
HIGHLIGHTS

Wat het betekent om een ALDI-medewerker te zijn

Eenvoudig, betrouwbaar, verantwoordelijk. Daarvoor staan we, in alles wat we doen en overal waar we zijn.

MEER
Kernthema’s

Klantbenadering & servicekwaliteit

Het vertrouwen van onze klanten is ons belangrijkste goed. Al meer dan 100 jaar richten wij ons aanbod en onze dienstverlening consequent op de behoeften van onze klanten.

MEER
Kernthema’s

Veiligheid op het werk & gezondheidsbescherming

Het behoort tot de identiteit van de regionale vestigingen van ALDI Nord om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers op de werkplek.

MEER
Highlights

Engagement voor dierenwelzijn: goed resultaat in vergelijking met de sector

Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie.

MEER
Kernthema’s

Aantrekkelijke werkgever

De ongeveer 69.000 medewerkers moeten er fier op kunnen zijn om bij ALDI Nord te werken. Daarvoor worden veilige werkomstandigheden, aantrekkelijke raamvoorwaarden en ontwikkelingsperspectieven op lange termijn geboden.

MEER
Kernthema’s

Voedselverspilling & afval

Wij nemen de verantwoordelijkheid op ons voor de bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Afval beperken en voedselverspilling tegengaan, spelen daarbij voor ons als detailhandelaar een centrale rol.

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch