Wij ontwikkelen ons sneller dan ooit tevoren. Ook in de communicatie zijn nieuwe tijden aangebroken: terwijl we een paar jaar geleden nog discreet waren, informeren we vandaag open en transparant over alles wat we doen. Het is duidelijk: de medewerkers bij ALDI Nord moeten weten wat er gaande is. Ons nieuwe medewerkersmagazine “einfach wir” in Duitsland in de schijnwerpers!
Al op het eerste gezicht wordt het duidelijk om wie het hier gaat: om de bijna 35.000 ALDI-medewerkers in Duitsland, het maakt niet uit of ze op de verkoop-, logistieke of administratie-afdeling werken. Voor hen werd ’einfach wir’ ontwikkeld. Het magazine brengt niet enkel relevante informatie en spannende achtergronden over verschillende thema’s van ALDI Nord. Het roept ook op om mee te doen: alle medewerkers bij ALDI Nord worden uitgenodigd om het magazine mee vorm te geven met eigen bijdragen en ideeën.
Voor de eerste uitgave van het magazine wou Theo Albrecht absoluut het welkomstwoord schrijven. Daarin beklemtoont hij hoe belangrijk de interne communicatie in een moderne ondernemingsgroep is.
“Het magazine voor medewerkers zal ons helpen om ons begrip voor elkaar en voor onze verschillende activiteiten te bevorderen. Uit de gecoördineerde samenwerking van ons allen blijkt datgene wat ALDI Nord vormt.”
Theo Albrecht
Sinds het voorjaar van 2017 verschijnt “einfach wir” alle drie maanden in Duitsland. Elke ALDI-medewerker in Duitsland ontvangt een persoonlijk exemplaar. Nieuwsgierig geworden? Bekijk samen met ons het magazine:
Wie staat er achter het succes van ALDI Nord? Met de titelhelden stellen wij op de eerste dubbele bladzijde van elke uitgave een ALDI-medewerker en zijn collega’s voor. Zoals het ook hoort voor een titelheld, is hij bovendien ook helemaal vooraan in het magazine te vinden. En hij heeft bij ons het laatste woord! In de rubriek “Feierabend” (Gedaan met werken) verraadt de titelheld helemaal op het einde hoe hij zijn vrije tijd invult.
Voor een uitstap naar een winkel van een regionale vestiging in het binnen- en buitenland blijft tijdens de gewone werkdag meestal geen tijd over. De rubrieken “ALDI Regional” en “ALDI International” geven inzage in wat ergens anders aan de gang is: hier brengen wij bijvoorbeeld verslag uit over het 40-jarige jubileum van ALDI Denemarken of tonen we hoe andere winkels in Duitsland de verbouwingsperiode doorkomen. Op de “Pinnwand” (Prikbord) stellen collega’s zich voor – van leerling tot Districtmanager.
De medewerkers kunnen “einfach wir” niet alleen lezen, maar ook actief mee vorm geven. Bijvoorbeeld door zich als titelheld kandidaat te stellen of hun lievelingsproduct voor te stellen. Bijzonder spannend: de rubriek “Begegnungen” (Ontmoetingen). Daarbij wisselt een ALDI-medewerker voor één dag van werk en loopt met een collega uit een heel andere afdeling mee. Zo leren ALDI-medewerkers, die elkaar anders nooit ontmoet hadden, elkaar persoonlijk kennen. En deze ervaringen helpen ook de lezers van het magazine om een beter wederzijds begrip en een gevoel voor het grote geheel te creëren.
“Uitstekend, door het magazine krijgen we inzage in heel andere afdelingen!”
Winkelmedewerkster, ALDI Beverstedt
Omdat duurzaamheid een centraal thema voor ALDI Nord is, wordt het ook op verschillende plaatsen in het magazine opnieuw aangekaart. Daarom hebben we een volledige bladzijde gewijd aan het onderwerp “duurzaamheid”. Bovendien vertellen we de medewerkers bij ALDI Nord bijvoorbeeld in de rubriek “ALDI News” (ALDI-nieuws) waarom we de klassieke plastic zak afschaffen of het label Für mehr Tierschutz van de Duitse Tierschutzbund introduceren.
Overigens: ook bij ALDI België is er sinds april 2018 een medewerkersmagazine: “Vivaldi”.