1. Startpagina
  2. Highlights
  3. Dierenwelzijn Duitsland

Stap voor stap naar meer dierenwelzijn

Dierenwelzijn Duitsland – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Dierenwelzijn ligt veel consumenten in Duitsland nauw aan het hart. De rondvraag voor ons duurzaamheidsrapport bewijst het: voor onze klanten is dierenwelzijn een heel belangrijk thema. Met een geëngageerd team werken we er bij ALDI Nord aan om stap voor stap doeltreffende vooruitgang te boeken.

 

In Duitsland behandelt de afdeling Corporate Responsibility (CR) van ALDI Inkoop verschillende thema’s rond dierenwelzijn. Een veeleisende opgave, want over geen enkel ander duurzaamheidsonderwerp wordt zo emotioneel gediscuteerd. De uitdagingen zijn complex, de taken divers. Elke dag is anders: gesprekken voeren met leveranciers, ngo’s en verenigingen, vergaderingen in initiatieven en werkgroepen bijwonen … Last but not least: intensieve afspraken en samenwerking met de andere afdelingen van ALDI Inkoop. Daar werken immers ook veel collega’s eraan om verder vooruitgang te boeken bij het thema dierenwelzijn: bijvoorbeeld bij de inkoopafdeling die onze gezamenlijk uitgewerkte eisen aan de leveranciers doorgeeft. Of in de afdelingen Marketing en Communicatie die aanvragen van media en klanten beantwoorden en ideeën ontwikkelen om onze klanten te informeren over verbeterde normen voor dierenwelzijn bij onze producten. Ook de kwaliteitsafdeling staat ons steeds bij met haar vakkennis. Niet in het minst overleggen wij regelmatig met de collega’s in andere landen om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

“Wij hebben al veel bereikt. Ons dierenwelzijnsbeleid behoort volgens de Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt tot de meest uitgebreide op de Duitse markt. Onze klanten kunnen ook direct aan het product zien welke vooruitgang we maken: bijvoorbeeld dankzij ons nieuw eigen merk voor dierenwelzijn Fair & Gut en het dierenbeschermingslabel van de Duitse Tierschutzbund.”

Dr. Christina Fries-Henrich, Business Unit Director CR, ALDI Inkoop

Een overzicht van onze maatregelen

Januari 2018: een eigen merk voor meer overzicht
Fair & Gut-kippenborstfilet – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Begin 2018 introduceerden wij het nieuwe eigen merk "Fair & Gut". Onder dit merk worden in Duitsland geselecteerde verse vleesproducten uit verbeterde veeteelt aangeboden. Het eigen merk verenigt verschillende dierenwelzijnslabels en hun normen die boven de wettelijke normen voor veeteelt liggen. “Fair & Gut” staat voor

  • “fair verhandeld”: de boeren worden gesteund bij hun investeringen voor betere leefomstandigheden van de dieren.
  • “goed behandeld”: het dierenwelzijnsniveau in de teelt wordt verhoogd tot boven de wettelijke norm.

Om te beginnen, hebben we zes gevogelteproducten onder het nieuwe eigen merk geïntroduceerd. Ze vervullen van bij het begin de criteria van het label “Für Mehr Tierschutz” van de Duitse Tierschutzbund. Dat betekent onder andere: meer plaats, strobalen en pikstenen als afleidingsmateriaal in de stal, toegang tot een wintertuin en ggo-vrij voer. Aan de hand van regelmatige controles door externe onafhankelijke certificeringsinstellingen wordt nagegaan of de richtlijnen worden gevolgd. Stap voor stap zullen we andere producten onder dit label opnemen in ons assortiment.

Einde 2017: introductie van de Veganblume in onze cosmeticalijn
productfoto veganistische crèmezeep – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Onze inspanningen voor dierenwelzijn reiken ook tot onze cosmeticaproducten: sinds einde 2017 brengen wij het label “Veganblume” van de Vegan Society op onze veganistische cosmetica- en lichaamsverzorgingsproducten aan. Het eerste product: Biocura-crèmezeep in een navulzakje.

Oktober 2017: leder – een kwestie van dierenwelzijn
logo van de Leather Working Group – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Sinds 2015 zijn we lid van de Leather Working Group (LWG)*. LWG heeft zich onder andere tot doel gesteld om de voorwaarden in leerlooierijen en bij tussenhandelaars transparanter te maken en duurzaam te veranderen. Om de traceerbaarheid van leder nog verder te verbeteren, vond in 2016 de toetreding tot een werkgroep van LWG plaats – de Animal Welfare Subgroup (AWG). Het doel is om de toeleveringsketen te informeren over de belangrijkste aspecten van de dierenbescherming.

September 2017: betere dierenwelzijnsnormen met alpen- en weidemelk
verse melk van het merk Meierkamp – Duurzaamheid bij ALDI Nord

In september 2017 werd in bepaalde winkels in Duitsland de “Frische Alpenmilch” (verse alpenmelk) van het merk Meierkamp geïntroduceerd. Deze melk is van bij het begin volgens het dierenbeschermingslabel van de Duitse Tierschutzbund gecertificeerd. Het betreft een pilootproject dat wij in samenwerking met de leverancier en de Duitse Tierschutzbund realiseren. De melk is afkomstig van boerderijen uit het gebied langs de noordrand van de Alpen en Allgäu die beantwoorden aan onze hoge kwaliteits- en dierenwelzijnsnormen. Slechts drie maanden later werd de verkoop van de gecertificeerde melk uitgebreid tot alle Duitse winkels. In meer dan de helft van onze winkels hebben wij bovendien de weidemelk van Meierkamp in het assortiment. Sinds 2018 is zij voorzien van het premiumniveau van het Tierschutzlabel.

Augustus 2017: kweken van “broederhaantjes”, een pilootproject
eierdoosje Henne & Hahn – Duurzaamheid bij ALDI Nord

“Henne & Hahn!”, zo heet een pilootproject voor het kweken van mannelijke kuikens – zogenaamde broederhaantjes – in de eierproductie. Sinds augustus 2017 werken wij samen met een leverancier aan het project. Normaal gezien worden de haantjes in legbedrijven na het uitbroeden niet verder gekweekt, omdat ze niet zoveel vlees krijgen als vrouwelijke dieren. De eieren van “Henne & Hahn!” stammen daarentegen van scharrelkippen en waarvan de “broertjes” ook worden gekweekt. Met de aankoop van de “Henne & Hahn”-eieren steunen onze klanten ons engagement voor meer dierenwelzijn in de eierproductie. De eieren uit ons pilootproject zijn te vinden in twee Duitse regionale vestigingen. Je herkent ze aan de opvallende verpakking.

Juli 2017: meer doelstellingen voor meer dierenwelzijn - het bijgewerkte nationale dierenwelzijnsbeleid
Tierwohleinkaufspolitik – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Eenmaal per jaar actualiseren wij ons Duitse dierenwelzijnsbeleid, waarin wij al onze eisen samenvatten. Zo implementeren we regelmatig nieuwe maatregelen en doelstellingen. Ook in 2017 hebben wij nieuwe doelen gesteld, waaronder:

  • Tegen eind 2018 controleren wij steekproefsgewijs, door eigen of externe audits, eisen die in ons dierenwelzijnsbeleid zijn geformuleerd. Tot de eisen behoren: geen kooieieren in verwerkte producten, geen castratie van biggen bij het mesten van beren, geen slachting van drachtige runderen en geen levende pluk/dwangvoederen bij ganzen en eenden.
  • De wijze waarop hennen worden gehouden, moet ook zichtbaar zijn op producten met verwerkte eieren.
  • Onze producten met dons en/of veren (bijvoorbeeld textiel en beddengoed) schakelen wij stapsgewijs om op producten met certificeringen, waaronder de “Responsible Down Standard” (RDS), de “Global Traceable Down Standard” (Global TDS) of “Downpass”.
  • Ook bij producten met schapenwol controleren wij de mogelijkheid om op producten met “Responsible Wool Standard” (RWS) om te schakelen. Deze dierenbeschermingsnorm omvat de volledige waardecreatieketen van wolproducten.

In 2017 gaven wij bovendien opnieuw een inkopersopleiding over dierenwelzijn.

Juli 2017: uitbreiding van de negatieve lijst

In de loop van de voorbije jaren hebben we een uitgebreide negatieve lijst opgesteld: deze sluit de verkoop uit van bepaalde producten die niet bij onze dierenwelzijnsnormen passen. In 2017 werd de lijst uitgebreid met de volgende punten:

  • Vers kippen- en kalkoenvlees haast uitsluitend van dieren die voor de slachting verdoofd werden met het diervriendelijkere alternatief kooldioxide
  • Geen struisvogelvlees
  • Geen schaaleieren van leghennen met ingekorte snavels (Januari 2018)
Maart 2017: derde plaats in de vegan-ranking van de supermarkten

In de vegan-ranking van de supermarkten die wordt opgesteld door de Albert Schweitzer Stiftung für unsere Mitwelt, bereikte ALDI Nord Duitsland de derde plaats. Dit is vooral te danken aan ons uitgebreide veganassortiment en het eigen merk “Mein Veggie Tag”.

* Leather Working Group
Het doel van de Leather Working Group is het ontwikkelen en onderhouden van protocollen die de milieuverdraagzaamheid en -prestaties van leerfabrikanten beoordelen en duurzame en geschikte milieupraktijken in de leerindustrie bevorderen. De groep wil de leerindustrie verbeteren door zich te concentreren op milieuprioriteiten, beste praktijken vast te stellen en richtlijnen voor te stellen voor voortdurende verbetering op gebied van onder andere energie- en waterverbruik, chemicaliënbeheer en traceerbaarheid.

SDG

GRI

Verdere inhoud

Kernthema’s

Diversiteit & evenwicht werk-privé

In de negen Europese landen waar wij vertegenwoordigd zijn, werken mensen uit 117 verschillende landen. Deze diversiteit past bij ALDI Nord, want zij verrijkt onze samenwerking en weerspiegelt bovendien de diversiteit van onze klanten.

MEER
Management

Compliance

Wij richten ons handelen naar onze kernwaarden: eenvoudig, verantwoordelijk, betrouwbaar. Deze waarden beschrijven ook het compliance begrip van de ondernemingsgroep ALDI Nord.

MEER
Kernthema’s

Duurzame normen in de non-food-toeleveringsketen

Overal waar wij onze invloed kunnen doen gelden, nemen wij onze verantwoordelijkheid voor veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden en de naleving van milieunormen.

MEER
HIGHLIGHTS

Wat het betekent om een ALDI-medewerker te zijn

Eenvoudig, betrouwbaar, verantwoordelijk. Daarvoor staan we, in alles wat we doen en overal waar we zijn.

MEER
Kernthema’s

Klantbenadering & servicekwaliteit

Het vertrouwen van onze klanten is ons belangrijkste goed. Al meer dan 100 jaar richten wij ons aanbod en onze dienstverlening consequent op de behoeften van onze klanten.

MEER
Kernthema’s

Veiligheid op het werk & gezondheidsbescherming

Het behoort tot de identiteit van de regionale vestigingen van ALDI Nord om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers op de werkplek.

MEER
Highlights

Engagement voor dierenwelzijn: goed resultaat in vergelijking met de sector

Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie.

MEER
Kernthema’s

Aantrekkelijke werkgever

De ongeveer 69.000 medewerkers moeten er fier op kunnen zijn om bij ALDI Nord te werken. Daarvoor worden veilige werkomstandigheden, aantrekkelijke raamvoorwaarden en ontwikkelingsperspectieven op lange termijn geboden.

MEER
Kernthema’s

Voedselverspilling & afval

Wij nemen de verantwoordelijkheid op ons voor de bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Afval beperken en voedselverspilling tegengaan, spelen daarbij voor ons als detailhandelaar een centrale rol.

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch