1. Startpagina
  2. Highlights
  3. De weg van een ALDI-kruippakje

Van het katoenveld tot in de winkel: de lange reis van een ALDI-kruippakje

De weg van een ALDI-kruippakje – Duurzaamheid bij ALDI Nord

De meeste kledingstukken die klanten in onze winkels kunnen kopen, hebben een lange reis achter zich. De reis van onze babypakjes begint in de Indische katoenvelden. Daar beginnen ook onze duurzaamheidsinspanningen, waarmee verschillende uitdagingen gepaard gaan.

Voor een kruippakje uiteindelijk in onze winkels terechtkomt, wordt het geoogste katoen in verschillende productievestigingen verwerkt. Het materiaal wordt tot garen gesponnen, waaruit dan stof geweven wordt. De stof wordt vervolgens geverfd en/of bedrukt en in het naaiatelier worden er kledingstukken van gemaakt. Ons duurzaamheidsmanagement heeft betrekking op de hele levenscyclus van textiel: van de katoenteelt tot op het moment dat het kledingstuk niet meer gedragen wordt. In het beste geval komt gebruikte kledij via inzamelingen opnieuw in de textielkringloop terecht.

We willen dat de productieprocessen het milieu zo min mogelijk vervuilen. We zetten ons ook in voor eerlijke arbeidsomstandigheden. Daarom worden onze babykleertjes bijvoorbeeld gecertificeerd volgens de Global Organic Textile Standard (GOTS).

Global Organic Textile Standard (GOTS)

De Global Organic Textile Standard legt internationaal uniforme criteria vast voor de verwerking van textiel. Deze omvatten de gecontroleerde biologische teelt van katoenvezels, milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde productie en uniforme productetikettering. De certificering volgens de GOTS-normen wordt uitgevoerd door onafhankelijke testinstituten. Hoe GOTS precies in elkaar zit, komt u te weten in dit filmpje.

diagram: de weg van een ALDI-kruippakje – Duurzaamheid bij ALDI Nord

1. Grondstofwinning

Baumwollpflanze – Nachhaltigkeit bei ALDI Nord

Zeven maanden – zo lang duurt het meestal voor een klein zaadje een grote katoenplant wordt. Katoen wordt voornamelijk geteeld in India, China en in de VS. Ook in de teeltfase speelt duurzaamheid al een belangrijke rol. Katoenstruiken hebben veel water nodig en dat is vaak een schaars goed in de landen waar ze geteeld worden. Meststoffen en pesticiden kunnen bovendien schadelijk zijn voor het milieu. We kopen daarom steeds meer producten aan die gemaakt zijn van duurzaam katoen. We gebruiken daarvoor de Global Organic Textile Standard*, de Organic Content Standard (OCS)**, Fairtrade, andere bionormen en gerecycleerd katoen. In Duitsland hebben we in 2017 een nationaal katoeninkoopbeleid gepubliceerd. Door onze grensoverschrijdende aankoopstrategie is dat beleid ook van toepassing op het gros van de producten die in het buitenland verhandeld worden.

Het kruippakje is gemaakt van biologisch katoen. Het gebruik van chemische pesticiden en meststoffen is verboden in de bioteelt. Het biologische katoen voor onze babypakjes is afkomstig uit India. Van daaruit worden de grondstoffen naar het buurland Bangladesh getransporteerd.

Katoen Logo – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Katoen Twee derden van de kledij- en interieurtextielproducten die bij ALDI verkocht worden, bevatten katoen.

2. Garen- en stofproductie

In Bangladesh wordt het biokatoen tot garen gesponnen en verwerken onze producenten het materiaal tot stof. Vervolgens wordt de stof geverfd en grondig gewassen. Om textiel te kleuren of te bleken gebruiken fabrieken chemicaliën die het water in de omgeving van de productievestigingen vervuilen en de gezondheid van de arbeiders belasten. Met de ondersteuning van de Detox-campagne van Greenpeace stelden we ons in 2015 tot doel bepaalde chemicaliën niet meer toe te laten in onze textiel- en schoenenproductie en dat tegen 2020. Om verdere ontwikkelingen in ons chemicaliënmanagement mogelijk te maken, werken we daarbij nauw samen met onze leveranciers. Ook de GOTS-norm, waarvan onze kruippakjes het certificaat dragen, hanteert strenge richtlijnen voor het gebruik van chemicaliën.

Garen- en stofproductie – Duurzaamheid bij ALDI Nord
In de spinnerij
Garen- en stofproductie – Duurzaamheid bij ALDI Nord
Communicatie en toelichting

3. Confectie

Het kruippakje begint langzaamaan vorm te krijgen. De stof kan nu geknipt en genaaid worden. Om ons voor mensen- en arbeidsrechten ter plaatse in te zetten, werken we enkel samen met leveranciers die een geldige sociale audit kunnen voorleggen voor de fabrieken waar ze een beroep op doen. Via ons dialoogproject bevorderen we de verbetering van de arbeidsomstandigheden ter plaatse. In 2013 riep ALDI het ALDI Factory Advancement Project in het leven. Het project heeft een dialooggebaseerde en coöperatieve aanpak. In het kader van dat project moeten arbeiders en productieleiders leren met elkaar in dialoog te treden en gezamenlijk problemen op te lossen. Ook de productievestiging in Bangladesh, waar ons babypakje genaaid werd, neemt deel aan dit programma.

productiedirecteur in het naaiatelier – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Abu Sahid is 29 jaar en verhuisde 13 jaar geleden van een klein dorpje naar Dhaka, om daar meer geld te kunnen verdienen. Daar begon hij in 2006 als arbeider aan de naaimachine. Vandaag is hij verantwoordelijk voor een hele verdieping met 16 productlijnen. Hij woont met zijn gezin in de buurt van de fabriek en heeft de ambitie later de rol van productiedirecteur in een grote fabriek op zich te nemen.

portret van een naaister – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Dulali Akter is 26 en werkt al bijna twee jaar als naaister. Ze zou zich in de toekomst graag verder scholen. Ze woont met haar man en kind in de buurt van de fabriek. Hun droom: een reis naar Singapore.

4. Verkoop en gebruik

baby’s in het ALDI-kruippakje – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Het is zover: na een reis van ongeveer 11 000 km en een tussenstop in onze distributiecentra in Europa is het afgewerkte babypakje op weg naar onze winkels. Voor het in de winkelrekken terechtkomt, controleren we met een uitgebreide kwaliteitscheck nog eens of het product aan onze hoge eisen voldoet. We kijken bijvoorbeeld na of de naden goed vastzitten en of er niet te snel pluisvorming optreedt. Als het babypakje succesvol door die controle raakt, kan het eindelijk gebruikt worden om in te spelen en in rond te kruipen. Na bepaalde tijd, als ook de broertjes en zusjes en de kinderen van vrienden te groot geworden zijn voor het kruippakje, heeft het kledingstuk zijn nut bewezen.

ATC Logo – Nachhltigkeit bei ALDI Nord

Weten waar uw kleren vandaan komen: sinds mei 2018 is er in Duitsland ook een ALDI Transparency Code voor textiel.

Van oud nieuw maken

Wanneer het kruippakje niet meer gedragen wordt, hoeft dat niet per se te betekenen dat het op de afvalberg terechtkomt. De ideale oplossing: hergebruik. Kledingstukken hergebruiken spaart grondstoffen uit en is goed voor het milieu. Ook babykleertjes kunnen na gebruik nog een nieuwe bestemming vinden, of dat nu als tweedehandskledingstuk is, als grondstof voor nieuw textiel of als poetsdoek. Wie het kruippakje in een kledingcontainer van een organisatie van algemeen nut gooit, ondersteunt daarmee ook sociale projecten.

*Global Organic Textile Standard
De Global Organic Textile Standard (GOTS) definieert wereldwijd uniforme en veeleisende criteria voor de verwerking van textiel gemaakt van gecertificeerd biologisch geteelde vezels in de gehele textielketen. Deze omvatten de gecontroleerde biologische teelt van katoenvezels, milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde productie en uniforme productetikettering. Alleen textielproducten die voor minstens 70 procent uit biologisch geproduceerde natuurlijke vezels bestaan, kunnen door onafhankelijke testinstituten volgens GOTS worden gecertificeerd.

**Organic Content Standard
De Organic Content Standard (OCS) van de organisatie Textile Exchange garandeert een vast aandeel biologisch geteeld katoen in het product. OCS kan niet enkel biokatoen in de productieketen traceren, maar alle biologische vezels (inclusief schapenwol, linnen, enz.).

 

Verdere inhoud

Kernthema’s

Diversiteit & evenwicht werk-privé

In de negen Europese landen waar wij vertegenwoordigd zijn, werken mensen uit 117 verschillende landen. Deze diversiteit past bij ALDI Nord, want zij verrijkt onze samenwerking en weerspiegelt bovendien de diversiteit van onze klanten.

MEER
Management

Compliance

Wij richten ons handelen naar onze kernwaarden: eenvoudig, verantwoordelijk, betrouwbaar. Deze waarden beschrijven ook het compliance begrip van de ondernemingsgroep ALDI Nord.

MEER
Kernthema’s

Duurzame normen in de non-food-toeleveringsketen

Overal waar wij onze invloed kunnen doen gelden, nemen wij onze verantwoordelijkheid voor veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden en de naleving van milieunormen.

MEER
HIGHLIGHTS

Wat het betekent om een ALDI-medewerker te zijn

Eenvoudig, betrouwbaar, verantwoordelijk. Daarvoor staan we, in alles wat we doen en overal waar we zijn.

MEER
Kernthema’s

Klantbenadering & servicekwaliteit

Het vertrouwen van onze klanten is ons belangrijkste goed. Al meer dan 100 jaar richten wij ons aanbod en onze dienstverlening consequent op de behoeften van onze klanten.

MEER
Kernthema’s

Veiligheid op het werk & gezondheidsbescherming

Het behoort tot de identiteit van de regionale vestigingen van ALDI Nord om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de gezondheid en de veiligheid van de medewerkers op de werkplek.

MEER
Highlights

Engagement voor dierenwelzijn: goed resultaat in vergelijking met de sector

Wij weten dat er op het vlak van dierenwelzijn nog veel te doen is. Maar we zijn op goede weg: dat bevestigen twee actuele publicaties over het engagement voor dierenwelzijn in de levensmiddelenindustrie.

MEER
Kernthema’s

Aantrekkelijke werkgever

De ongeveer 69.000 medewerkers moeten er fier op kunnen zijn om bij ALDI Nord te werken. Daarvoor worden veilige werkomstandigheden, aantrekkelijke raamvoorwaarden en ontwikkelingsperspectieven op lange termijn geboden.

MEER
Kernthema’s

Voedselverspilling & afval

Wij nemen de verantwoordelijkheid op ons voor de bescherming van het milieu en de natuurlijke hulpbronnen. Afval beperken en voedselverspilling tegengaan, spelen daarbij voor ons als detailhandelaar een centrale rol.

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch