ALDI Nederland heeft zich in 2017 hard ingezet om klanten te steunen bij een gezonde en duurzame levensstijl. In een land met meer fietsen dan mensen speelt echter ook de bescherming van het milieu en het klimaat een belangrijke rol.
ALDI Nederland heeft zich in het rapporteringsjaar met verschillende projecten geëngageerd voor de gezondheid van zijn klanten. Daartoe behoren bijvoorbeeld verbeterde productsamenstellingen met minder suiker of zout of het nieuwe partnerschap met de stichting JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) omtrent het thema gezonde voeding. Metde ALDI Transparency Code (ATC), die transparantie verschaft over de herkomst van kippen- en varkensvlees, en met onze duurzaamheidscampagne “Verantwoord boodschappen doen” hielpen we klanten bewuste keuzes te maken bij hun inkopen. Wat het thema voedselverspilling betreft, werken wij nauw samen met de Universiteit van Wageningen „Verantwortungsbewusst Einkaufen“ (Duurzaamheidscampagne „Verantwoord boodschappen doen“). Wenn es darum geht, Lebensmittelabfälle zu vermeiden, arbeiten wir mit der Universität Wageningen en de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Net als bij ALDI Nord Duitsland, ALDI België en ALDI Luxemburg, zeggen we de klassieke plastic kassatas in Nederland vaarwel (of eerder “doei”): vanaf 2019 bieden wij er enkel nog herbruikbare tassen aan. ALDI Nederland levert bovendien een bijdrage tot de klimaatbescherming. Zo beschikken alle nieuw geopende winkels minstens over het energielabel A+++ en ze zijn dan ook bijzonder energie-efficiënt. Sinds 2015 koopt ALDI Nederland uitsluitend groene stroom aan.
74 %
van de winkels
In het tweede jaar van ons partnerschap met de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken schenkt reeds 74 procent van onze winkels voedsel aan regionale voedselbanken. In 2016 was dat nog ongeveer 29 procent.
100 %
ecostroom
Al sinds 2015 koopt ALDI Nederland enkel nog groene stroom. In 2017 was die stroom integraal afkomstig uit Europese windenergie.
Regionale vestigingen |
9 |
Verkooppunten |
494 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers |
8.654 |
Jaar van toetreding tot de markt |
1973 |
Website |
www.aldi.nl |
Hieronder vindt u de stand van zaken van 2017. Een bijgewerkt overzicht van onze duurzame doelstellingen vindt u in het CR-programma 2018 (in het Engels).
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Producten met dierlijke grondstoffen of uit verwerkte dierlijke grondstoffen omschakelen op de criteria van het ’één ster’-keurmerk van de stichting Beter Leven (minimumvereiste) |
nieuw |
doorlopend |
100 % |
Nederland |
Het zout- en suikergehalte bij bepaalde eigenmerkproducten verder verlagen |
nieuw |
doorlopend |
uitbreiding |
Nederland |
Alle groenten- en fruitproducten van Nederlandse bodem onderscheiden met het Milieukeur-kwaliteitsmerk |
nieuw |
2019 |
100 % |
Nederland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefcijfer |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koelmiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken |
2017 |
100 % |
Nederland |
|
Klassieke plastic kassatassen verwijderen uit het assortiment |
nieuw |
2018 |
100 % |
Nederland |
Doelstelling |
Status |
Zieldatum |
Streefcijfer |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Het engagement om het gezondheidsbewustzijn bij klanten en medewerkers te bevorderen voortzetten en uitbreiden |
nieuw |
doorlopend |
voortzetting en uitbreiding |
Nederland |