Veel aan de hand op het vlakke land: ALDI Nederland

Nederland – Duurzaamheid bij ALDI Nord

ALDI Nederland heeft zich in 2017 hard ingezet om klanten te steunen bij een gezonde en duurzame levensstijl. In een land met meer fietsen dan mensen speelt echter ook de bescherming van het milieu en het klimaat een belangrijke rol.

ALDI Nederland heeft zich in het rapporteringsjaar met verschillende projecten geëngageerd voor de gezondheid van zijn klanten. Daartoe behoren bijvoorbeeld verbeterde productsamenstellingen met minder suiker of zout of het nieuwe partnerschap met de stichting JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) omtrent het thema gezonde voeding. Metde ALDI Transparency Code (ATC), die transparantie verschaft over de herkomst van kippen- en varkensvlees, en met onze duurzaamheidscampagne “Verantwoord boodschappen doen” hielpen we klanten bewuste keuzes te maken bij hun inkopen. Wat het thema voedselverspilling betreft, werken wij nauw samen met de Universiteit van Wageningen „Verantwortungsbewusst Einkaufen“ (Duurzaamheidscampagne „Verantwoord boodschappen doen“). Wenn es darum geht, Lebensmittelabfälle zu vermeiden, arbeiten wir mit der Universität Wageningen en de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken. Net als bij ALDI Nord Duitsland, ALDI België en ALDI Luxemburg, zeggen we de klassieke plastic kassatas in Nederland vaarwel (of eerder “doei”): vanaf 2019 bieden wij er enkel nog herbruikbare tassen aan. ALDI Nederland levert bovendien een bijdrage tot de klimaatbescherming. Zo beschikken alle nieuw geopende winkels minstens over het energielabel A+++ en ze zijn dan ook bijzonder energie-efficiënt. Sinds 2015 koopt ALDI Nederland uitsluitend groene stroom aan.

Onze highlights

74 %

van de winkels

In het tweede jaar van ons partnerschap met de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken schenkt reeds 74 procent van onze winkels voedsel aan regionale voedselbanken. In 2016 was dat nog ongeveer 29 procent.

100 %

ecostroom

Al sinds 2015 koopt ALDI Nederland enkel nog groene stroom. In 2017 was die stroom integraal afkomstig uit Europese windenergie.

Profiel van ALDI Nederland

Regionale vestigingen
9
Verkooppunten
494
Totaal aantal ALDI-medewerkers
8.654
Jaar van toetreding tot de markt
1973
Website
www.aldi.nl

Onze nationale doelen uit het CR-programma (2017):

Pijler: ketenverantwoordelijkheid

Hieronder vindt u de stand van zaken van 2017.  Een bijgewerkt overzicht van onze duurzame doelstellingen vindt u in het CR-programma 2018 (in het Engels).

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Producten met dierlijke grondstoffen of uit verwerkte dierlijke grondstoffen omschakelen op de criteria van het ’één ster’-keurmerk van de stichting Beter Leven (minimumvereiste)

nieuw

doorlopend

100 %

Nederland

Het zout- en suikergehalte bij bepaalde eigenmerkproducten verder verlagen

nieuw

doorlopend

uitbreiding

Nederland

Alle groenten- en fruitproducten van Nederlandse bodem onderscheiden met het Milieukeur-kwaliteitsmerk

nieuw

2019

100 %

Nederland

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: behoud van natuurlijke hulpbronnen

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefcijfer

Bereik

Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om, door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koelmiddelen, een verminderde uitstoot te bereiken

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2017

100 %

Nederland

Klassieke plastic kassatassen verwijderen uit het assortiment

nieuw

2018

100 %

Nederland

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: maatschappelijke betrokkenheid en dialoog

Doelstelling

Status

Zieldatum

Streefcijfer

Bereik

Het engagement om het gezondheidsbewustzijn bij klanten en medewerkers te bevorderen voortzetten en uitbreiden

nieuw

doorlopend

voortzetting en uitbreiding

Nederland

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces

Onze projecten en thema‘s

DUURZAMERE PRODUCTEN

Groenten en fruit: duurzaamheid over de hele lijn

MEER
VOEDSELVERSPILLING

Op reddingsmissie

MEER
ZAK

Weg met klassieke plastic zakken

MEER
EFFICIËNT GEBRUIK VAN NATUURLIJKE HULPBRONNEN

Strijd tegen de plasticsoep

MEER
GEZONDHEID

Gezond eten begint vroeg

MEER
KERNTHEMA

Productkwaliteit

MEER
KERNTHEMA

Duurzamer assortiment

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch