Duurzame levensmiddelen voor echte gourmands: ALDI Frankrijk

Frankrijk – Duurzaamheid bij ALDI Nord

ALDI is in Frankrijk intussen met 888 winkels vertegenwoordigd. In het land van de fijnproevers vullen steeds meer duurzame en regionale producten onze winkelrekken. Bovendien verwelkomen we er momenteel veel nieuwe medewerkers.

ALDI Frankrijk groeit, de winkels worden aanzienlijk gemoderniseerd en met een nieuwe communicatiestrategie maken we klanten nieuwsgierig naar onze aanbiedingen. Het is duidelijk dat daarmee ook een stijgend aantal medewerkers verbonden is. In 2017 kwamen er ongeveer 3.000 nieuwe medewerkers bij. Niet alleen zij, maar ook ervaren collega’s steunen wij doelgericht en wij geven hen de mogelijkheid om intern op te klimmen. Aan onze klanten bieden wij in Frankrijk veel hoogwaardige en steeds meer duurzame producten aan. Daarvoor stellen wij erg strenge eisen aan onze leveranciers en daarbij gaan we verder dan de wettelijke voorschriften. Om ons te engageren voor de bescherming van het milieu, steunen we in Frankrijk bijvoorbeeld de organisatie BEE FRIENDLY. Die organisatie zet zich in voor landbouwpraktijken die bijensterfte tegengaat. In 2017 namen we  deel aan de  ‘Bewuste visweek’ (‘Semaine de la pêche responsable‘)  van de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC). In onze folder informeerden wij klanten en medewerkers over het belang van duurzame visvangst en verantwoorde aquacultuur. In 2017 hebben wij bovendien ons bio-assortiment uitgebreid van 45 naar 60 producten. Onder het nieuwe eigen merk ‘BON & VÉG’ bieden wij vegetarische en veganistische producten aan. Ook regionale producten spelen in Frankrijk een steeds grotere rol: 98 procent van het vers en diepgevroren vlees is al afkomstig uit Franse kweek. Onder het eigen merk ‘Pays Gourmand’ bieden we in Frankrijk ook typische streekproducten aan.

Onze highlights

669

medewerkers gepromoveerd

In 2017 kreeg ongeveer zeven procent van de ALDI-medewerkers in Frankrijk een promotie. Dat toont aan dat ALDI Frankrijk doorgroeimogelijkheden biedt en veel belang hecht aan de ervaring van haar medewerkers.

87 %

gecertificeerde palmolie

In het verslagjaar was 87,4 procent van de palmolie in onze producten gecertificeerd met het label van de Ronde Tafel voor duurzame palmolie (Roundtable for Sustainable Palmoil, RSPO). Dat is ongeveer 200 ton meer dan in 2016.

Profiel van ALDI Frankrijk

Regionale vestigingen
13
Verkooppunten
888
Totaal aantal ALDI-medewerkers
9.218
Jaar van toetreding tot de markt
1988
Website
www.aldi.fr

Onze nationale doelen uit het CR-programma (2017):

Pijler: ketenverantwoordelijkheid

Een bijgewerkt overzicht vindt u onder: CR-programma 2018.

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

BEE FRIENDLY-gecertificeerde producten opnemen in het assortiment

nieuw

2019

opstelling en ontwikkeling

Frankrijk

Omschakelen van vis en zeevruchten op duurzaam gecertificeerde goederen

nieuw

2019

75 %

Frankrijk

Een nationaal dierenwelzijnsbeleid publiceren

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2018

voortzetting en uitbreiding

Frankrijk

Omschakelen op gecertificeerde cacao (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en Bio) voor alle eigenmerkproducten

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2020

100 %

Frankrijk

De ALDI Transparency Code (ATC) introduceren voor eigenmerkproducten die minstens 3 % vlees bevatten

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2020

100 %

Frankrijk

Het groenten- en fruitassortiment uitbreiden

lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord

2018

100

Frankrijk

Een verbod op kooi-eieren invoeren

nieuw

2020

100 %

Frankrijk

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: behoud van natuurlijke hulpbronnen

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Nieuwe winkels voorzien van zonnepanelen

nieuw

2021

120

Frankrijk

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces

Onze projecten en thema‘s

ETIKETTERING

ALDI Frankrijk: streekproducten op tafel

MEER
KERNTHEMA

Duurzaam food-inkoopbeleid

MEER
KERNTHEMA

Duurzamer assortiment

MEER
DIERENWELZIJN

Dierenwelzijn bij discounters – een contradictie?

MEER
VOEDSELVERSPILLING

Op reddingsmissie

MEER
KLANTENSERVICE

Kom dat zien! De nieuwe winkels

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch