Het begon allemaal in 1913, met de aanvankelijke kernactiviteit van ALDI in Essen-Schonnebeck. Vandaag kunnen klanten in het afzetgebied van ALDI Nord Duitsland in 2.249 winkels terecht, van Sylt aan de Deense grens tot het Saksische Zwickau. Duitsland is niet enkel het land van de Energiewende (energietransitie), ook veel andere duurzaamheidsthema’s houden ons hier bezig.
Een van de prioriteiten van ALDI Nord Duitsland is de verbetering van het dierenwelzijn in het volledige assortiment, een thema dat voor onze klanten steeds belangrijker wordt. Het gaat hier niet enkel om levensmiddelen, maar ook om leder en cosmetica. De Corporate Responsibility (CR)-afdeling van ALDI Einkauf in Essen behandelt de meest uiteenlopende duurzaamheidsthema’s en coördineert de activiteiten van internationale toeleveringsketens. Tot het takenpakket van de CR-afdeling behoren o.a. projecten als het ALDI Factory Advancement (AFA) Project in Bangladesh. Wij werken daarbij aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de productievestigingen ter plaatse. De CR-afdeling heeft bovendien een klimaatstrategie ontwikkeld voor de hele ondernemingsgroep, in nauw overleg met de andere ALDI-vestigingen in de landen. Sinds eind 2017 worden de klassieke plastic kassazakken in de Duitse winkels bovendien geleidelijk aan afgeschaft en vervangen door herbruikbare draagtassen. Afzonderlijk daarvan engageert de speciaal daarvoor opgerichte ALDI Nord Stiftungs GmbH zich op maatschappelijk vlak.
705
miljoen inkopen
In 2017 deden onze klanten 705 miljoen keren boodschappen bij ALDI. Samen met hen kunnen we veel veranderen.
Biohandelaar nr. 1
Alleen al in 2018 nemen wij meer dan 60 bijkomende bio-producten van verschillende productcategorieën op in het vaste en tijdelijke assortiment; in 2017 waren dat er 44. Volgens actuele van het marktonderzoeksinstituut GfK zijn we, met ongeveer 14 procent marktaandeel bij bioproducten, de leidende handelaar in biolevensmiddelen in het afzetgebied van ALDI Nord.
Regionale vestigingen |
34 |
Verkooppunten |
2.249 |
Totaal aantal ALDI-medewerkers |
35.836 |
Jaar van toetreding tot de markt |
1961 |
Website |
www.aldi-nord.de |
Een bijgewerkt overzicht vindt u onder: CR-programma 2018.
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Duurzaam katoen (bijv. volgens de GOTS-, OCS-, Fairtrade-norm) gebruiken |
nieuw |
2018 |
30 % |
Duitsland |
Omschakelen op gecertificeerde ongebrande koffie (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en bio) voor bepaalde eigenmerkproducten |
nieuw |
2020 |
50 % |
Duitsland |
De beschikbaarheid van verse gevogeltevleesproducten van het eigen dierenwelzijnsmerk Fair & Gut uitbreiden |
nieuw |
2020 |
uitbreiding |
Duitsland |
e ALDI Transparency Code (ATC) voor eigenmerkproducten introduceren in minstens één andere productcategorie en het aantal vis- en visbevattende producten met de ATC verhogen |
nieuw |
2019 |
minstens één andere productcategorie en uitbreiding van het aantal producten |
Duitsland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Het zelfgebruik van zelfgewonnen energie door zonnepanelen in winkels verhogen door een combinatie van gecombineerde koel- en verwarmingssystemen en door een vraaggerichte afstemming van de zonnepanelen |
voortdurend |
voortzetting en uitbreiding |
Duitsland |
|
Onderzoek doen naar alternatieve aandrijfconcepten voor gebruik in logistieke processen |
2017 |
onderzoek |
Duitsland |
|
Een uitgebreid, gedigitaliseerd monitoringsysteem voor koelsystemen invoeren om een verminderde uitstoot te bereiken door geoptimaliseerde lekbestendigheid en/of milieuvriendelijkere koelmiddelen |
voortdurend |
100 % |
Duitsland |
|
Alle koelkasten en diepvriezers stapsgewijs omschakelen naar het koelmiddel propaan (R290) met een zeer laag Global Warming Potential (GWP) |
voortdurend |
100 % |
Duitsland |
|
Klassieke plastic kassatassen verwijderen uit het assortiment |
nieuw |
2018 |
100 % |
Duitsland |
Doelstelling |
Status |
Streefdatum |
Streefwaarde |
Bereik |
---|---|---|---|---|
Pilootprojecten voor duurzame consumptie ontwikkelen |
2018 |
project |
Duitsland |
|
Andere projecten ontwikkelen aan de hand van de gesubsidieerde doelen van de ALDI Nord Stiftungs GmbH |
nieuw |
voortdurend |
projecten |
Duitsland |