1. Startpagina
  2. Landen
  3. België/Luxemburg

Duurzame producten, efficiënte logistiek: ALDI België en ALDI Luxemburg

België/Luxemburg – Duurzaamheid bij ALDI Nord

Sinds 1976 is ALDI ook vertegenwoordigd in het land van de fijnste chocolade. In 1991 startte ALDI Luxemburg. In beide staan de uitbouw van een duurzamer assortiment en de ontwikkeling van een logistiek waarbij efficiënt gebruikgemaakt wordt van natuurlijke hulpbronnen hoog op de agenda.

In 2017 hebben ALDI België en ALDI Luxemburg in nauwe samenwerking hun assortiment aangevuld met diverse duurzamere producten, waaronder 40 nieuwe bio-producten in het vaste en tijdelijke assortiment. Bovendien was ALDI België de eerste Belgische detailhandelaar die uitsluitend Fairtrade-bananen verkocht tijdens de Week van de fair trade. Het aanbod en duurzaam gecertificeerde visproducten werd uitgebreid en in juli 2017 werd een nieuwe versie van het nationaal visinkoopbeleid gepubliceerd. Op hun weg van de leverancier naar de winkelrekken maken alle producten een tussenstop in onze distributiecentra. Van daaruit worden ze verdeeld naar de verschillende winkels. In België zetten wij ons ervoor in om bij onze logistiek efficiënter gebruik te maken van  energie  hulpbronnen: in vijf van de zeven distributiecentra werd ondertussen omgeschakeld op energie-efficiënte ledverlichting, tegen 2019 is er in de magazijnen enkel nog ledverlichting. Het nieuwe distributiecentrum in Turnhout is daarbij een stap in de goede richting. Ook hier zal gebruik gemaakt worden van de nieuwste ledverlichtingstechnieken en energie-efficiënte koeltechniek. Het distributiecentrum zal beantwoorden aan de nieuwste stand voor duurzaam bouwen en in 2019 gecertificeerd worden volgens BREEAM*.

Onze highlights

117

bio- en Fairtrade-producten

Tegenover vorig jaar konden we het aantal eigenmerkproducten met EU Biolabel verhogen van 61 naar 101. Dat geldt ook voor Fairtrade-producten. Hier steeg het aantal van 9 naar 16 in 2017.

98 %

duurzame cacaoproducten

In 2017 konden we het aandeel cacaohoudende eigenmerkproducten met gecertificeerd duurzame cacao opnieuw verhogen: in 2016 ging het om 77 procent, in 2017 was het 98 procent.

Profiel van ALDI België

Regionale vestigingen
7
Verkooppunten
444
Totaal aantal ALDI-medewerkers
6.587
Jaar van toetreding tot de markt
1976
Website
www.aldi.be

Profiel van ALDI Luxemburg

Regionale vestigingen
1
Verkooppunten
15
Totaal aantal ALDI-medewerkers
140
Jaar van toetreding tot de markt
1991
Website
www.aldi.lu

Onze nationale doelen uit het CR-programma (2017):

Pijler: ketenverantwoordelijkheid

Een bijgewerkt overzicht vindt u onder: CR-programma 2018.

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Omschakelen op gecertificeerde ongebrande koffie (UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance en Bio) voor eigenmerkproducten  bepaalde

nieuw

2020

50 %

België

Omschakelen van alle rozen op Fairtrade-gecertificeerde producten

nieuw

2018

100 %

België

Het zout- en suikergehalte bij andere eigenmerkproducten verder verlagen

nieuw

voortdurend

uitbreiding

België

Omschakelen van verse en diepgevroren vis- en zeevruchtenproducten op gecertificeerd duurzame producten

nieuw

2018

100 %

België

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces
Pijler: behoud van natuurlijke hulpbronnen

Doelstelling

Status

Streefdatum

Streefwaarde

Bereik

Klassieke plastic kassatassen verwijderen uit het assortiment

nieuw

2018

100 %

België

Openen van een nieuw BREEAM-gecertificeerd distributiecentrum

nieuw

2019

opening

België

doel bereikt – Duurzaamheid bij ALDI Nord doel bereikt lopend proces – Duurzaamheid bij ALDI Nord lopend proces

* BREEAM
BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Methodology. De norm is één van de oudste en internationaal meest erkende certificeringssystemen voor duurzaam bouwen.

Onze projecten en thema‘s

KWALITEIT

Groenten- en fruitrechters: voor heerlijk verse producten

MEER

KERNTHEMA

Verpakking & kringloop

MEER

KERNTHEMA

Sensibilisering van consumenten

MEER

KERNTHEMA

Duurzamer assortiment

MEER

KERNTHEMA

Aantrekkelijke werkgever

MEER

DRAAGTAS

Weg met klassieke plastic zakken

MEER

00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

 

 

   

   

 

 

 

 

 

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch