1. Pers
  2. Belg moet besparen op verse voeding

Belg moet besparen op verse voeding

26/05/2023

Erpe-Mere, 26 mei 2023 – Opvallend veel Belgen besparen op hun versaankopen. Sinds de opstoot van inflatie zegt een kwart van de Belgen minder verse groenten en fruit in de winkelkar te leggen en dit uit budgetzorgen. Ruim de helft van de consumenten koopt sommige groenten en fruit enkel nog in promotie, zo blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van ALDI België.

Eerst het goede nieuws: maar liefst 9 op de 10 Belgen vinden verse groenten en fruit een belangrijk onderdeel van hun voedingspatroon, leert een representatieve iVOX-enquête bij 1.000 Belgen.

Verse producten klommen de laatste jaren ook steeds hoger op het boodschappenlijstje. 70% van de Belgische consumenten zegt momenteel meerdere keren per week verse groenten en fruit aan te kopen. Supermarkten zijn het verkooppunt bij uitstek hiervoor.

Zorgen over budget

Ondanks de goede intenties hebben consumenten het afgelopen jaar bezuinigd op hun versaankopen. Zo geeft een kwart van de Belgen aan minder verse groenten en fruit te kopen sinds de opstoot van de inflatie begin 2022.

De overgrote meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze zich zorgen maken over het prijskaartje van verse groenten en fruit. Die bezorgdheid is, volgens de enquête, veel groter dan bij andere categorieën.

Belg rekent op promoties

Om toch voldoende vers fruit en groenten te consumeren, wordt er op verschillende manieren bespaard in de versafdeling. Ten eerste zijn promoties belangrijker dan ooit. Bijna 4 op de 5 Belgen hechten veel belang aan promoties op groenten en fruit. De helft (51%) let nu meer op kortingen in de versafdeling dan voor de crisis. Meer dan de helft van de consumenten zegt bepaalde soorten groenten en fruit enkel nog te kopen als deze in promotie staan. 7 op 10 Belgen wijken zelfs af van hun boodschappenlijstje als ze een promotie zien in de versafdeling.

“De aankoop van verse producten zoals verse groenten en fruit wordt momenteel sterk gedreven door promoties”, bevestigt Kilian De Geyter, Category Manager AGF bij ALDI. “9 ALDI-klanten op 10 kopen hun verse producten bij ons. Niet zelden komen zij af op onze promo’s op onder meer verse producten. Wekelijks hebben we zeer scherpe promoties (tussen –25 en–50%) op verse groenten en fruit.”

Meer losse en seizoensgebonden stuks

Verder proberen consumenten ook te besparen door vaker te opteren voor losse stuks groenten en fruit (28%) in plaats van verpakkingen met vaste hoeveelheden. Kilian De Geyter: “Voor losse groenten en fruit zien we een stijging in populariteit met ruim een derde extra in het begin van 2023 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.”

Een derde manier voor de Belg om te besparen is wisselen van soorten verse groenten en fruit. Consumenten vergelijken ook steeds vaker verschillende soorten verse groenten en fruit onderling qua prijs (33%). Zo zegt 10% van de Belgen vaker goedkopere artikelen zoals appels, peren en bananen in de winkelkar te leggen. Seizoensgebonden producten belanden tegenwoordig ook sneller in de winkelkar (28%).

 

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch