1. Pers
  2. ALDI is n° 1 Fairtrade-retailer van België

ALDI is n° 1 Fairtrade-retailer van België

25/07/2022

ft

Erpe-Mere, 25 juli 2022 – Geen enkele supermarktketen droeg in 2021 meer bij aan eerlijke handel dan ALDI. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Fairtrade Belgium. Dankzij de verkoop van zijn Fairtrade-aanbod was ALDI goed voor een Fairtrade-premie van € 684.000. Daarnaast wil de retailer ook op vlak van klimaat zijn duurzaamheidsambities scherpstellen.

ALDI is al geruime tijd een trouwe partner van Fairtrade. In elke ALDI-winkel vindt de klant verschillende producten met het Fairtrade-label (o.a. koffie, wijn, fruit, chocolade, ontbijtgranen, katoen,…). Dat garandeert een vaste minimumprijs voor de producent en zorgt ervoor dat de boerenorganisaties in het Zuiden een extra premie ontvangen om te investeren in sociale, economische en educatieve projecten of infrastructuur.

ALDI is al jarenlang een gevestigde waarde op vlak van eerlijke handel. Zo verkoopt ALDI sinds 2018 als eerste retailer 100% Fairtrade-rozen. Ook miljoenen Fairtrade-bananen verdwijnen jaarlijks in de ALDI-winkelkar. En sinds kort introduceerde ALDI de Choceur® Choco Changer, een 100% duurzame en fair trade chocoladereep met traceerbare cacaobonen.

€ 684.000 Fairtrade-premie

ALDI leverde in 2021 grote inspanningen in zijn cacaobeleid. “We hebben ons gamma aan Fairtrade-chocolade fors uitgebreid”, zegt Stefaan De Schepper, Manager Corporate Responsibility bij ALDI. “Zo zijn we ook voor onze tijdelijke chocoladeproducten – zoals sintchocolade of voor eindejaar - overgeschakeld op Fairtrade-cacao.”

De extra inspanningen zorgen ervoor dat ALDI uitgeroepen is tot Fairtrade-retailer van het Jaar door Fairtrade Belgium. In 2021 droeg ALDI België in totaal voor € 684.000 Fairtrade-premie bij (zie infografiek 1). Een stijging van 62,9% t.o.v. het jaar voordien. “Een sterke groei waar we trots op zijn”, vervolgt De Schepper. “Als discounter vinden we het belangrijk onze maatschappelijke rol op te nemen om een positieve impact te hebben op onze productieketen.”

Cécile Henrard, Head of Business Development bij Fairtrade Belgium: “ALDI heeft een heel duidelijke duurzaamheidsstrategie. In 2018 maakten ze de keuze voor 100% Fairtrade-rozen. Nu maken ze de volledige switch naar Fairtrade-cacao. Zo hebben we in 2021 steeds meer producten met Fairtrade-cacao op de schappen van ALDI zien komen. Dit maakt dat bijna 50% van de gegenereerde Fairtrade-premie van ALDI naar cacaoboeren gaat en zo een groot verschil maakt voor hen.”

55% minder broeikasgas-uitstoot tegen 2030

Ook op vlak van klimaat wil ALDI zijn duurzaamheidsambities scherpstellen. De doelstelling om tegen eind 2021 40% minder uitstoot te genereren t.o.v. 2015 werd behaald. Meer nog, ALDI slaagde er als groep in de uitstoot te doen dalen met 48% en dat is slechts een onderdeel van de duurzaamheidsinspanningen in 2021 (zie infografiek 2).

“We gaan op dit elan verder”, verduidelijkt De Schepper. “Tegen eind 2030 willen we onze uitstoot verder reduceren met 55% ten opzichte van 2020.” ALDI wil dit realiseren door nog meer in te zetten op hernieuwbare energie en over te schakelen op natuurlijke koelmiddelen in zijn koelinstallaties.

Daarnaast kijkt ALDI naar zijn leveranciers om zijn klimaatambities te versterken via het Science Based Targets Initiative (SBTI). 95% van de totale uitstoot in de retailsector wordt gerealiseerd buiten de winkels. SBTI is een programma waarbij er op een wetenschappelijke manier concrete broeikasgasreducties berekend worden om zo  klimaatdoelstellingen af te bakenen. Leveranciers die samen verantwoordelijk zijn voor 75% van de uitstoot van ALDI worden ondersteund om tegen eind 2024 een eigen SBTI-klimaatplan te hebben en zo de uitstoot in de keten verder te doen dalen.

 

Facebook Opt-out

Er wordt een zogenaamde opt-out cookie in uw browser geplaatst die het de Facebook Pixel onmogelijk maakt om nog data te verzamelen.

Herinnering voor
Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is?

Datumselectie

Dag van herinnering
2 dagen vooraf
1 dag vooraf
Aanbiedingsdag
Tijdstip
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Herinneringsbevestiging

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

Bevestiging emailadres

Bevestiging telefoonnummer

Bevestiging emailadres en telefoonnummer

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.

regions.regionSwitchHeadline

regions.regionSwitchText
regions.regionSwitchTextExplicitSwitch