Duurzame koffie

Zak koffiebonen op een houten achtergrond – Duurzame koffie van ALDI België

Koffie heeft zich ontwikkeld tot één van de meest favoriete dranken in België. Per dag drinken de Belgen zo'n 19,5 miljoen kopjes koffie. Op jaarbasis is dat gemiddeld circa 80 liter koffie per persoon.

Wereldwijd is koffie één van de belangrijkste handelswaren. Om eersteklas kwaliteitskoffie aan te bieden, is het proces ontzettend belangrijk. Dit geldt voor alle stappen in de productieketen en begint direct bij het verbouwen van koffie op de plantages. Verder is het belangrijk om te kijken naar een milieuvriendelijk productieproces voor het verwerken van de ruwe koffie, de samenstelling en regelmatige controle van de smaakprofielen en bijvoorbeeld goede opslag en de juiste productverpakkingen.

ALDI is overtuigd van de uitstekende kwaliteit van haar koffieproducten en heeft de afgelopen jaren de verwerking van ruwe koffie in samenwerking met diverse koffiebranderijen geperfectioneerd. Wij kopen onze ruwe koffie uitsluitend via geselecteerde koffie importeurs in de beste teeltgebieden van de wereld. Ervaren koffie-experts stellen alle ALDI koffie nauwkeurig samen door voor elk individueel product de juiste kwaliteit grondstoffen bij elkaar te brengen. Zo bieden wij onze klanten een betrouwbare en heerlijke smaakbeleving.

Omschakeling naar gecertificeerde koffie voor eigenmerk-producten

De koffieteelt voorziet in het levensonderhoud van circa 25 miljoen kleinschalige boeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Wereldwijd zijn meer dan 100 miljoen mensen betrokken bij de handel en verwerking van koffie. De productieketen van koffie kent veel processtappen. Daarbij is het belangrijk om de kwaliteit van de koffie te garanderen en verantwoordelijkheid te nemen voor sociale en ecologische aspecten in de productieketen van koffie.

Bovendien is ALDI sinds 2009 lid van het Global Coffee Platform (GCP), een vrijwillige vereniging van koffieproducenten, vertegenwoordigers uit de koffiehandel en -industrie alsook organisaties van de civiele samenleving voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden en de milieubescherming in de koffieteelt. 

Door het gebruik van gecertificeerde en geverifieerde ruwe koffie zetten wij ons in voor duurzame koffie en bieden wij in toenemende mate duurzame koffieproducten aan in ons assortiment.

Onze nationale doelstellingen in één oogopslag:

Om het percentage gecertificeerde en geverifieerde duurzame koffie te verhogen, hebben wij de volgende doelstellingen:

  • Wij streven ernaar dat eind 2020 voor ALDI België 50 procent van de ruwe koffie gecertificeerd is volgens UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of het Europees biologisch keurmerk.
  • Wij streven ernaar om het volume niet-gecertificeerde ruwe koffie in toenemende mate te verifiëren volgens het 4C-verificatiesysteem (voor zover dat mogelijk is bij de bron en in dezelfde kwaliteit).

 

Ons internationale inkoopbeleid voor duurzame koffie

De ondernemingsgroep ALDI Nord is in negen Europese landen vertegenwoordigd met meer dan 70 regionale ondernemingen. Onze internationale uitgangspunten en eisen voor koffieproducten hebben wij als ondernemingsgroep ALDI Nord vastgelegd in ons internationale inkoopbeleid voor duurzame koffie. Deze zijn bindend voor de gehele ondernemingsgroep.

Hierin engageren wij ons tot het bevorderen van duurzame koffieteelt en het verbeteren van arbeidsvoorwaarden en leefomstandigheden van koffieboeren en hun families. Internationaal stellen wij ons ten doel dat eind 2016 in alle ALDI Nord-landen minstens 30 procent van de gebruikte ruwe koffie, voor onze koffieproducten uit de door ons gedefinieerde productcategorieën, gecertificeerd is volgens UTZ, Fairtrade, Rainforest Alliance of het Europees biologisch keurmerk.

ALDI-nieuwsbrief

Meld je aan en mis geen enkele aanbieding.

Dit aanbod is al beschikbaar in de winkel. De herinneringsfunctie werd om die reden niet geactiveerd.

Let erop dat onze aanbiedingen in tegenstelling tot het vast assortiment in beperkte aantallen verkocht worden. Om die reden is het mogelijk dat ze al zijn uitverkocht in de voormiddag op de eerste actiedag.

Herinnering geactiveerd!

Je ontvangt je herinnering op ${date} om ${time}.

We sturen je nog een e-mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik aub op de link in de e-mail. Als de bevestigingspagina niet opent, kopieer dan de link en plak die in je browser.

We sturen je ook een bericht via sms om je telefoonnummer te bevestigen. Surf aub naar de link in het bericht.

We sturen je een bericht per e-mail en per sms om je e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen. Klik aub op de link in het bericht.

Herinnering voor

Foutmelding Er is helaas een fout opgetreden. Probeer het later nogmaals.

Wil je een melding ontvangen als het artikel beschikbaar is? *

Gelieve het veld in te vullen
Gelieve het veld in te vullen

Gelieve het veld in te vullen

Ter info
  • Om onze gratis herinneringsservice te kunnen gebruiken, moet je je bij eerste gebruik authentificeren.
  • Dat gaat als volgt: geef je e-mailadres en/of gsm-nummer in en klik op "Herinnering activeren". Afhankelijk van de gekozen service (e-mail, sms) zal je een activeringslink ontvangen op je toestel. Klik op de link om de herinneringsservice te activeren. Je hoeft je maar één keer te authentificeren.
  • Vul minstens alle velden met een * in.
  • Om dit formulier te kunnen verzenden, moet je de acceptatie van cookies activeren in de veiligheidsinstellingen van je browser. Sms-berichten kunnen enkel naar het Belgische mobiele netwerk verzonden worden. De herinnering kan alleen worden verzonden als de geselecteerde datum in de toekomst ligt en je jouw e-mailadres of mobiele telefoonnummer met succes hebt geverifieerd.
  • Je e-mailadres en mobiele telefoonnummer worden opgeslagen voor verzendingsdoeleinden (voor het verzenden van de herinnering voor een geselecteerd artikel) en voor authenticatiedoeleinden voor toekomstige herinneringen in het kader van deze dienst. Je kan je afmelden of je gegevens laten verwijderen via de pagina "Afmelden voor herinngeringsservice". De herinneringsservice mag enkel gebruikt worden als je zelf de ontvanger van de herinneringen bent.